TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Lecą głowy za OLT Express

Zaraz po upadku linii lotniczych OLT Express Regional i OLT Express Poland, których właścicielem była słynna już w całej Polsce spółka Amber Gold, minister transportu Sławomir Nowak, rozpoczął kontrolę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Kontrolerzy w dniach od 20 sierpnia do 14 września wzięli pod lupę działalność ULC w latach 2010 do 2012.


Wyniki kontroli przeprowadzonej przez resort transportu zostały opublikowane w poniedziałek wieczorem. "Kontrola przeprowadzona przez zespół pracowników Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wykazała liczne uchybienia i nieprawidłowości" - napisał w komunikacie rzecznik resortu Mikołaj Karpiński.

Pod adresem urzędu, który odpowiada za nadzór nad rynkiem lotniczym w Polsce, padły między innymi zarzuty złej organizacji pracy i nieskuteczności działania. Raport wykazał nieprawidłowości w wydawaniu koncesji - na przykład nieskuteczność działań ULC w egzekwowaniu dokumentów potwierdzających źródła finansowania, czy posiadanie samolotu przez przewoźnika, które są niezbędne do przyznania koncesji. Kontrolerzy znaleźli również luki w procedurach.

W związku z tak złymi wynikami audytu, ukarano już kilkoro urzędników. Zbigniew Mączka, wiceprezes ULC ds. transportu lotniczego, został odwołany w poniedziałek. "Minister Sławomir Nowak zdecydował również o zdjęciu ze stanowisk czworga urzędników stojących na czele komórek odpowiedzialnych za koncesje i nadzór finansowy" - czytamy w komunikacie ministerstwa. Zmienił się także szef ULC. Do tej pory p.o. prezesa był Tomasz Kądziołka. Nowym prezesem został pochodzący z Gdańska Piotr Ołowski, były wojewoda pomorski i poseł na Sejm z ramienia PO, a jednocześnie pilot LOT (więcej informacji na temat nowego prezesa ULC można znaleźć w artykule Nowy prezes ULC).

Minister transportu zapowiada "dalsze konsekwencje", jeśli po dodatkowej analizie prawnej zajdzie taka potrzeba. Nowak nie wyklucza złożenia doniesienia do prokuratury, jeżeli zostanie wykryte przestępstwo.

Pomimo, iż w dokumencie opublikowanym przez resort transportu nazwy linii lotniczych zostały wymazane, nie ma wątpliwości, że część uchybień ULC dotyczy działań względem OLT Express Regional i OLT Express Poland - pisze "Gazeta Wyborcza".

Przewoźnik, który w lipcu ogłosił zawieszenie działalności, nie musiał ubiegać się o certyfikat przewoźnika lotniczego AOC i koncesję od ULC, bo "odziedziczył" je w 2011 roku, kiedy kupił spółki OLT Express Regional i OLT Express Poland. OLT Express Poland kontynuował zatem działalność przewoźnika czarterowego Yes Airways operującego Airbusami A319 i A320. OLT Express Regional, czyli dawny Jet Air, miał koncesję na loty mniejszymi samolotami turbośmigłowymi ATR 42 i ATR 72.

Wprawdzie ULC przeprowadziło 14 kontroli w spółkach OLT, ale były to kontrole wyłącznie techniczne. Nie ujawniono wtedy żadnych uchybień. Niepokój ULC wzbudził dopiero brak bilansu handlowego, który przewoźnik powinien był złożyć w czerwcu. W lipcu natomiast zaczęły się skargi kontrahentów (w tym Petrolotu) na problemy z regulacją rachunków przez linie lotnicze należące do Amber Gold. Wtedy ULC cofnął koncesję przewoźnikowi.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
OLT Express linie lotnicze przewoźnik upadek Amber Gold ULC kontrola ministerstwo transportu Sławomir Nowak minister transportu zmiana stanowisk OLT Express Regional OLT Express Poland uchybienia nieprawidłowości Urząd Lotnictwa Cywilnego lotnictwo rynek lotniczy Mikołaj Karpiński koncesja dokumenty błędy Petrolot bilans handlowy prokuratura przestępstwo Zbigniew Mączka Piotr Ołowski Tomasz Kądziołka Yes Airways Jet Air samolot




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję