TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Urząd Transportu Kolejowego dostał bat na kolejarzy

W sierpniu bieżącego roku rząd uchwalił zmiany w ustawie o transporcie kolejowym i dzięki temu UTK stał się mocniejszy. Ma więcej kompetencji, choć budżet taki sam - około 18 mln zł. Dla porównania tegoroczny budżet Urzędu Komunikacji Elektronicznej sięga 88 mln zł!


Przede wszystkim, dzięki zmianie ustawy wzmocnione zostały uprawnienia UTK związane z egzekwowaniem praw pasażerów - powiedział Krzysztof Jaroszyński, prezes UTK. - Będziemy mogli karać przewoźników za zbyt niski komfort podróży. Toalety muszą być czyste, musi być w nich woda, w zimie wszystkie wagony powinny być ogrzewane.Do tej pory mogliśmy te kwestie tylko monitorować, prosić przewoźników o poprawę. Teraz będziemy mogli ich za to karać. Jeśli przewoźnicy nie będą się stosować do tych zasad, grozi im kara nawet do 2 proc. ich przychodów z poprzedniego roku.

Ponadto UTK dzięki nowym przepisom będzie mógł monitorować i mieć większy wpływ na koordynowanie wprowadzania nowych rozkładów jazdy. Będzie miał też wgląd do tworzonych w przyszłości planów transportowych (pierwszy ma powstać do września 2012 roku). UTK będzie mógł również brać udział w negocjacjach pomiędzy przewoźnikami, a zarządcą infrastruktury (PKP PLK) w sprawie umów o dostęp do infrastruktury.

Urząd w końcu dostał bat na kolejarzy, ponieważ za opieszałość w wykonywaniu decyzji, a także niedotrzymywanie terminów UTK będzie mógł karać przewoźników do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

UTK w pierwszej kolejności planuje zająć się spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która od listopada powinna obniżyć kategorie remontowanych linii, na których rzeczywiste prędkości pociągów są znacznie niższe, niż przewiduje to kategoria linii. Dzięki temu przewoźnicy płaciliby mniej za dostęp do torów, co w efekcie pozwoliłoby obniżyć ceny biletów. Jednak firma złożyła wiosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, ponieważ, jak powiedział Zbigniew Szafrański, prezes PKP PKL obniżenie stawek oznaczałoby dla spółki ubytek przychodów.

- Jesteśmy zobligowani do ponownego rozpatrzenia sprawy, ale to nie zwalnia PKP PLK z wykonania naszej decyzji, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności - odpowiedział Jaroszyński.

Wszystko brzmi bardzo obiecująco, ale czy faktycznie będzie tak kolorowo jak zapowiada UTK czas pokaże, bo mały budżet może sprawić, iż wszystkie zapędy kontrolera do dbania o komfort podróżnych pozostaną w sferze chęci i życzeń.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKP PKL UTK Urząd Transportu Kolejowego przewozy kolejowe kolejarze kolej ustawa o transporcie kolejowym kompetencje UTK Krzysztof Jarosiński przewoźnik kolejowy karanie przewoźników opieszałość kolejarzy kary dla kolejarzy kary dla PKP Zbigniew Szafrański prezes PKP dostęp do torów bat na kolejarzy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję