Ogłoszenia
Ogłoszenia
- specjalista ds. obsługi klienta
- Specjalista d/s turystyki biuro franchisingowe...
- Szkolenie "Dostępność usług...
- Biuro podróży zatrudni Specjalistkę do spraw...
- Pilot wycieczek na Zakynthos
- pilot/tłumacz j. francuskiego
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
Jest zgoda na pomoc dla LOT
Polskie Linie Lotnicze LOT nie muszą oddawać państwowego wsparcia finansowego. Jest już oficjalna decyzja Komisji Europejskiej, która uznała pomoc publiczną za zgodną z prawem.
Jak mówi Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa, wcześniejsza niż oczekiwano decyzja Brukseli oznacza, że plan restrukturyzacji przewoźnika został oceniony pozytywnie.
"Pozytywna decyzja Komisji Europejskiej oznacza przede wszystkim, że pomoc publiczna została udzielona zgodnie z prawem, a plan restrukturyzacyjny, który ponad rok temu został złożony do Komisji Europejskiej, idzie w dobrym kierunku. Wcześniejsza, niż zapowiadana, decyzja Komisji cieszy, bo to potwierdza, że współpraca Ministerstwa Skarbu i LOT-u z przedstawicielami, Komisji Europejskiej, mimo złożoności procesu przebiegała bardzo dobrze" - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa.
Polski przewoźnik otrzymał od Skarbu Państwa wsparcie w wysokości 400 mln zł w grudniu 2012 r. Dofinansowaniu towarzyszyła głęboka restrukturyzacja przewoźnika - bez takiego planu Bruksela nie zgodziłaby się na pomoc publiczną i mogłaby nakazać zwrot środków przez LOT. Plan zmian obejmował m.in. zmniejszenie siatki połączeń, co jest wymogiem Komisji zapobiegającym uzyskaniu przewagi konkurencyjnej nad liniami, które nie otrzymują wsparcia publicznego.
LOT zobowiązał się także do reorganizacji wewnętrznej i zwolnień oraz zmian we flocie. To wszystko ma doprowadzić do trwałej rentowności linii od 2015 r. Resort skarbu wyraził zgodę na maksymalne wsparcie LOT-u w procesie restrukturyzacji kwotą miliarda złotych, choć na razie przewoźnik nie wystąpił o kolejną transzę. Ma ona wynieść nie więcej niż 381 mln zł, ale lepsze od oczekiwanych wyniki finansowe spółki pozwoliły na opóźnienie tej raty. Zarząd przewoźnika podejmie decyzję najwcześniej we wrześniu, ale nie wiadomo, czy dalsze wsparcie w ogóle będzie potrzebne, bo w 2013 r. LOT po raz pierwszy od 2008 r. zanotował zysk netto, który wyniósł 26 mln zł. Przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa zapewniają, że LOT został zobowiązany do zmniejszenia kwoty pomocy do minimalnego, niezbędnego poziomu.
Karpiński podkreśla, że skuteczna restrukturyzacja LOT-u to zasługa pracowników spółki, którzy musieli godzić się na pewne wyrzeczenia. Zaznacza także, że przez cały czas pracownicy resortu, Komisji Europejskiej i spółki blisko ze sobą współpracują. Minister jest wdzięczny urzędnikom w Brukseli za przyspieszoną decyzję, która kończy okres niepewności co do przyszłości LOT-u.
"Jeśli chodzi o przyszłość LOT, to oczywiście oczekujemy kontynuacji procesu restrukturyzacji, który ma teraz bardzo dobrą certyfikację, po drugie, zaktualizowania strategii na przyszłe lata, bo rynek lotniczy w Polsce rośnie z podwójną dynamiką w stosunku do rynku w Europie Zachodniej, a także poszukania stabilnego inwestora, który pozwoli utrzymać dominującą w tym regionie Europy pozycję LOT-u" - mówi Karpiński.
Minister podkreśla, że celem polskiego przewoźnika jest nie tylko udane zakończenie planu restrukturyzacji i osiągnięcie celów finansowych, ale także zwiększenie wartości spółki. To ma przyciągnąć inwestorów, bo celem resortu jest prywatyzacja linii.
LOT jest największą polską linią lotniczą i drugim po Ryanair graczem na polskim rynku. W 2013 r. przewoźnik przewiózł w Polsce razem z trasami obsługiwanymi dla LOT-u przez Eurolot niemal 5,9 mln pasażerów (według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego), co dało linii prawie 27-procentowy udział w ruchu lotniczym w naszym kraju. Według danych LOT-u spółka samodzielnie przewiozła ok. 4,6 mln podróżnych. To mniej niż rok wcześniej, ale takie są wymagania Brukseli - zgodnie z planem restrukturyzacji przewoźnik zobowiązał się do zmniejszenia liczby oferowanych miejsc o 14,9-18,2 proc.
Pomimo osiągnięcia zysku netto, wynik na działalności podstawowej był w ubiegłym roku wciąż negatywny (-4 mln zł), ale jest to strata niewielka w porównaniu do 2012 r. - wtedy strata na działalności podstawowej sięgnęła niemal 150 mln zł. W tym roku przewoźnik chce zarobić na działalności podstawowej ok. 70 mln zł.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
IATA: Jednolita europejska przestrzeń powietrzna to
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na
Wymóg uzyskania pisemnej zgody pasażera stanowi warunek zwrotu kosztów w formie
Dział aktualności dnia:
IATA: Jednolita europejska przestrzeń powietrzna to
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na
Starsze aktualności:
Plażowanie nad Bałtykiem, a polskie
Dwie gwiazdki Michelin w
Nowe osoby w Polskich Hotelach
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Lotnisko Chopina: palacze w kabinie
Certyfikaty i statuetki dla Eco Hoteli z Małopolski
Zmiana przepisów: Kto sprowadzi turystów do kraju?
Maleje popularność imprez z dojazdem własnym
Rzymscy restauratorzy chcą zwalczać terroryzm
Poznań i Berlin wspólnie dla turystów
Amadeus i Turkish Airlines związane umową full content
Laureaci akcji Warszawa od Kuchni 2012
TOUR SALON 2012 - W cztery dni dookoła świata
Nowa aplikacja ułatwiająca podróżowanie
Wygoda Travel: Więcej klientów w biurach