TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Branża turystyczna potrzebuje szkoleń?

Polskie firmy, samorządy oraz organizacje turystyczne potrzebują i oczekują szkoleń podnoszących kwalifikacje merytoryczne pracowników - wynika z badania przeprowadzonego dla organizatorów projektu "Turystyka - wspólna sprawa" przez PBS. Największe zainteresowanie budzą szkolenia związane z marketingiem i promocją produktu turystycznego (70%) oraz pozyskiwaniem funduszy na rozwój (68%).


Z badań wynika, że w ponad połowie badanych firm, samorządów i organizacji działających
w sektorze turystyki nikt nie uczestniczył w szkoleniach dotyczących turystyki. Jednocześnie wzięciem udziału w tego typu szkoleniach zainteresowanych jest ponad 90% podmiotów zajmujących się informacją turystyczną i, średnio, co druga firma oferująca usługi oraz organizująca imprezy i wydarzenia.

Respondenci podkreślali, że muzeom zazwyczaj przesyłane są propozycje szkoleń dotyczących kultury, parkom krajobrazowym - sfery ekologii, natomiast hotelom czy restauracjom proponowane jest podnoszenie kwalifikacji pracowników w dziedzinie BHP czy utrzymywania czystości. Z tego powodu głównym wnioskiem, który można wyciągnąć po przeanalizowaniu wyników badań jest fakt, iż w ofercie szkoleniowej w Polsce brakuje szkolenia na temat turystyki, skierowanego do szerokiej grupy przedsiębiorstw i urzędów.

Według respondentów najbardziej przydatne będą szkolenia w zakresie skutecznego marketingu usług turystycznych oraz promocji bezpośredniej (70%). Drugim najbardziej interesujących respondentów tematem okazało się pozyskiwanie funduszy na rozwój turystyki oraz aspekty prawne w turystyce (68%). Na dalszych pozycjach pod względem przydatności uplasowały się: współpraca z innymi instytucjami i firmami turystycznymi oraz sprzedaż lokalnego produktu turystycznego (60%), przygotowanie oferty i rozwój firmy (58%) i szkolenia zawodowe (55%). Połowa ankietowanych zainteresowana jest zagadnieniami związanymi z zarządzaniem firmą lub instytucją. Tylko co dziesiąty respondent nie był zainteresowany jakimkolwiek szkoleniem.

Równie interesujące dla branży turystycznej okazały się szkolenia językowe. Średnio ponad 80% respondentów jest zainteresowanych nauką języka angielskiego, a więcej niż trzy czwarte - niemieckiego. Co szósta osoba biorąca udział w badaniu zainteresowana jest nauką języka francuskiego, a blisko co trzecia - rosyjskiego. Najwięcej zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji językowych zajmuje się zarządzaniem zasobami turystycznymi oraz informacją turystyczną (100%). Jedynie W województwie dolnośląskim większym zainteresowaniem cieszy się język niemiecki (81%) niż angielski (75%).

Najlepszym okresem na szkolenia, według respondentów, są jesień i zima, ewentualnie wiosna, czyli pory roku nieobjęte sezonem (85%). Przedstawiciele urzędów preferują spotkania w dni robocze, natomiast dla pracowników firm turystycznych nie ma to znaczenia.

Poza wartością merytoryczną respondenci zwracali również uwagę na koszty, jakie będą musieli ponieść w związku ze szkoleniami. Muzea i parki jako kwotę graniczną określiły 250 złotych za osobę, biura PTTK - 100 zł. Natomiast biura turystyki przyjazdowej zadeklarowały 300 złotych, o ile szkolenie jest tego warte.

Szkolenia dofinansowywane z Unii

Jedną z alternatyw dla firm i organizacji, chcących szkolić swoich pracowników jest projekt "Turystyka - wspólna sprawa". W ramach tego projektu część kosztów szkoleń pokrywane jest z funduszy Unii Europejskiej (pozyskane zostało 22 miliony złotych z UE, co pozwala skalkulować ceny szkoleń na poziomie akceptowalnym dla większości potencjalnych uczestników).

"Turystyka - wspólna sprawa" to projekt szkoleń i doradztwa dla branży turystycznej. Mogą skorzystać z niego przedsiębiorcy, samorządy lokalne oraz organizacje wspierające rozwój turystyki. Jego celem jest poprawa konkurencyjności branży turystycznej poprzez doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr zarządzających i pracowników. W jego ramach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowała projekt szkoleniowo - doradczy, który ma do spełnienia trzy podstawowe zadania:

  • podnieść umiejętności tworzenia, rozwijania i promowania markowych produktów turystycznych w formule sieciowej, tj. poprzez współpracę różnych podmiotów działających na jednym obszarze,
  • podnieść wiedzę dotyczącą różnych zagadnień branżowych związanych z działalnością turystyczną,
  • doskonalić znajomość języków obcych.


Projekt jest adresowany do przedsiębiorstw turystycznych, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji przedsiębiorców i pracodawców, organizacji wspierania przedsiębiorczości oraz organizacji pozarządowych działających w sektorze turystyki. W szkoleniach może uczestniczyć zarówno kadra zarządzająca, jak również pracownicy wymienionych podmiotów. Udział w nich weźmie co najmniej cztery tysiące osób, spędzając w salach szkoleniowych 300 tysięcy godzin.

Szkolenia będą częściowo odpłatne dla uczestników, część kosztów zostanie pokryte z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

"Turystyka - wspólna sprawa" na początku będzie wdrażany w pięciu wybranych województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, oraz świętokrzyskim.

Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Konsorcjum firm w składzie: DGA Doradztwo Gospodarcze SA (lider), Central Europe Trust, F5 Konsulting, JDJ Bachalski, Migut Media S.A.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Turystyka wspólna sprawa projekt program UE szkolenia w turystyce branża Turystyczna dla branży turystycznej dla hotelarzy pracowników biur Polska Agencja Rozwoju DGA Doradztwo Gospodarcze Central Europe Trust JDJ Bachalski szkoleń dofinansowywane z szkolenie kursy


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję