Oni zdominują polski rynek kawiarniany?
W 1764 roku w Polsce pojawiła się pierwsza kawiarnia. Lokal, który nazwano "Za żelazną bramą" mieścił się w Warszawie. Niestety szybko zbankrutował. Mieszkańcy miasta nie chcieli pić kawy publicznie. Na szczęście od tego czasu wiele się zmieniło. Polski rynek kawowy wyceniany jest obecnie na 3,15 mld zł. W ciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć nawet dwukrotnie.
Kawa to obecnie najpopularniejszy napój w Polsce. Wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez porannej małej czarnej. Zmieniły się też przyzwyczajenia naszych rodaków, którzy nie wstydzą się już pokazywać publicznie przy kawiarnianym stoliku. Jak wynika z z badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia, w Polsce segment kawiarniany zdominowały lokale sieciowe. Znacząco rośnie ich liczba - od trzech lat systematycznie przybywa im także klientów, dodatkowo - coraz więcej z nich deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsce, w którym najczęściej piją kawę. Wiedzą o tym najwięksi gracze na rynku kawiarnianym, dlatego szykują się do ekspansji w naszym kraju. Według planów, w 2013 roku w Polsce pojawi się kilkadziesiąt nowych lokali.
Miesiąc temu rozpoczęła działalność nowa marka należąca do spółki: kawiarnie COSTA by coffeeheaven. Jest to połączenie angielskiej Costa Coffee i polskiej marki. Proces rebrandingu będzie przebiegał stopniowo. Działające w Polsce pod marką COSTA COFFEE kawiarnie zmieniły się na COSTA by coffeeheaven. Wprowadzenie nowej marki poprzedzono remontem i zmianą wystroju wnętrz kawiarni. Analogicznemu procesowi sukcesywnie poddane będą wybrane kawiarnie coffeeheaven w całej Polsce. Do końca 2012 roku pod szyldem COSTA by coffeeheaven działać będzie około 30 kawiarni.
Zmiany nastąpiły również w Empik Cafe. Lagardere Services, który zarządza takimi sklepami jak Relay czy Inmedio, kupił w październiku 49 procent akcji Empik Cafe i stał się jedynym właścicielem sieci kawiarni. Na polskim rynku jest obecnie 51 lokali, a w przyszłym roku planowane jest otwarcie ponad 20 nowych kawiarni pod tym szyldem.
Swoją sieć w Polsce rozbudowuje także Starbucks. Ostatnio otwarto 31. kawiarnię z szyldem tej amerykańskiej kawowej rodziny. Lokal pojawił się w Warszawie (jest to również 13 lokal tej firmy w stolicy). Marka zapowiada, że w przyszłym roku, liczba kawiarni Starbucks w naszym kraju na pewno się zwiększy.
Według Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia, do najczęściej odwiedzanych przez Polaków kawiarni sieciowych należą obecnie: Coffeehaeven, Tchibo, Empik Café, Starbucks i Grycan. Spontanicznie jako najbardziej znaną kawiarnię sieciową respondenci wymieniali Coffeeheaven, zaś kawiarnią, która odnotowała w tym zakresie najwyższy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem jest Starbucks. Najbardziej skłonni do aktywnego rekomendowania swojej ulubionej kawiarni są konsumenci korzystający z Costa Cafe, Coffeeheaven oraz E. Wedel.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Lepsza kondycja branży
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Fala strajków na cypryjskich lotniskach
LOT czeka prywatyzacja jeszcze w tym roku
Zima - co proponują touroperatorzy?
PKP PLK łączy aglomeracje z lotniskami
Kielce: ogródki piwne będą czynne dłużej?
Przewoźnicy zacieśniają współpracę
Aresztowania w sprawie afery z koniną
Do stolicy Danii 12 razy w tygodniu
Nowy przewodnik kulinarny Michelin już w sprzedaży
Krakowska Izba Turystyki organizuje konferencję
Przed nami Targi Podróż Marzeń