TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Co kupują pasażerowie na lotniskach?

Liczba Polaków spędzających wakacje za granicą stale rośnie. Sprzyjają temu czynniki ekonomiczne i rosnąca konkurencyjność oferty dzięki nowym destynacjom i przewoźnikom. Polski turysta lata coraz częściej, wydaje na wakacje więcej pieniędzy i robi większe zakupy na lotnisku.


Według prognoz dla biur podróży obecny sezon może być nawet o jedną trzecią lepszy od zeszłego. Poprawę sytuacji odczuwa cała branża turystyczna. Baltona prześwietliła koszyk zakupowy pasażerów lotnisk. Wyniki nastrajają optymistycznie. Porównując zakupy Polaków w tym i zeszłym roku można śmiało powiedzieć, że portfele podróżnych mają się coraz lepiej. W pierwszym półroczu 2014 r. Baltona osiągnęła o 59 proc. większe przychody niż rok temu. Na podsumowanie wyników sprzedaży z tegorocznych wakacji trzeba jeszcze poczekać, gdyż w branży travel retail sezon zaczyna się pod koniec czerwca i trwa do końca września.

Wakacyjne zakupy na lotniskach nie tylko różnią się od pozasezonowych pod względem ilościowym. Różnica polega przede wszystkim na zawartości koszyka. W sezonie urlopowym na lotniskach dominuje inny profil pasażera, a co za tym idzie, także inne potrzeby zakupowe.

W porównaniu z okresem międzywakacyjnym, w lecie wielokrotnie wzrasta liczba pasażerów lotów czarterowych, podczas gdy odsetek pasażerów tanich linii lotniczych podróżujących w celach zarobkowych (kierunki północne, m.in. Wielka Brytania, Irlandia), notuje lekki spadek.

Dzięki obowiązkowi ewidencji kart pokładowych kupujących w celach akcyzowych Baltona ma dostęp do analizy klienta, zarówno pod względem kierunków podróży, jak i potrzeb zakupowych. Pasażer wybierający się na urlop najchętniej kupuje perfumy i kosmetyki, ta kategoria produktowa stanowi około 25 proc. całości zakupów dokonywanych przez turystów, oraz importowane alkohole - 25 proc.

Powszechnymi produktami w koszyku są kosmetyki pielęgnacyjne do opalania, prasa i książki stanowiące niezbędny element urlopów oraz produkty z szeroko rozumianej kategorii "artykuły pierwszej potrzeby", czyli rzeczy, których w ferworze pakowania pasażerowie zwyczajnie zapomnieli spakować do walizek.

Wśród klientów polskich sklepów wolnocłowych w sezonie wakacyjnym rośnie także odsetek pasażerów, którzy nie wyjeżdżają na urlop, a z niego wracają. Obcokrajowcy odwiedzający Polskę coraz chętniej do koszyków wrzucają dostępne w sklepach Baltona produkty regionalne.

"Największym zainteresowaniem cieszą się alkohole polskich marek i artykuły spożywcze produkcji regionalnej, najbardziej kojarzone z Polską, jak słodycze, kabanosy, grzybki, chrzan czy powidła. Oczywiście w ofercie znajdują się drobne pamiątki, jak magnesy, t-shirty, czy kubki, ale i artykuły z wyższego segmentu cenowego, np. biżuteria z bursztynem bałtyckim" - mówi Andrzej Uryga, dyrektor zarządzający PHZ Baltona.

W Polsce coraz wyraźniej widać trend zakupów produktów regionalnych, bardzo popularny w sklepach Baltony na innych europejskich lotniskach. Przykładowo w porcie lotniczym w Montpellier największą popularnością cieszą się langwedockie wina, lokalnie wytwarzane sery, foie gras, na lotnisku w sardyńskim mieście Alghero klienci najchętniej kupują oliwki z miejscowych upraw, tłoczone w regionie oliwy, czy produkowane na wyspie makarony.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
zakupy turyści lotnisko baltona zakupy wakacje linie lotnicze travel retail




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję