TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Nie tylko LOT ma problemy

Sytuacja PLL LOT na tle naszych europejskich sąsiadów wcale nie wypada najgorzej. Europejskie regularne linie lotnicze od kilku lat balansują na krawędzi bankructwa. Niestety przyszły scenariusz naszego narodowego przewoźnika rysuje się podobnie.


Problemy od dawna mają Czesi. Zarząd Czech Airlines w przeszłości kilkakrotnie podejmował próby prywatyzacji - niestety bez skutku. W 2011 przewoźnik odnotował stratę netto na poziomie 12 mln $. Przeprowadzono konieczny plan restrukturyzacji. Długoterminową rentowność przewoźnika miały zapewnić: zmniejszenie oferowania, sprzedaż aktywów oraz efektywniejsze zarządzanie kosztami i przychodami. Zmodyfikowano siatkę połączeń - zawieszono rejsy dalekiego zasięgu i ograniczono oferowanie na połączeniach średniego zasięgu. Zmiany zaszły także we flocie przewoźnika. Zrezygnowano z samolotów A310 oraz B373. Finalnie w połowie marca rząd zatwierdził sprzedaż Korean Air 44% akcji CSA.

Problemy maja także narodowi przewoźnicy. Uwagę na ten fakt zwrócił węgierski przewoźnik Malev, który zbankrutował na początku lutego 2012.

W tej chwili trwa dyskusja o ewentualnym połączeniu trzech linii z byłej Jugosławii: Adria, JAT Serbian Airlines oraz Croatia Airlines. Rolę lidera w tym projekcie zaproponowano Adrii. Sfinalizowanie projektu może okazać się trudniejsze niż się wydawało głównie ze względów politycznych. Trudno też sobie wyobrazić, że przewoźnicy mogliby uzgodnić, w której ze stolic byłby główny hub nowego przewoźnika.

Łotewskie linie lotnicze Air Baltic bardzo prężnie wykorzystały bankructwo linii Flylal. Przewoźnik otworzył drugą bazę w Wilnie. Dzięki temu systematycznie wzrastał popyt na przewozy. W 2010 przewozy Air Baltic wyniosły 3,18 mln pasażerów i były minimalnie mniejsze od przewozów międzynarodowych LOT. Bardzo szybki rozwój odbywał się kosztem rentowności połączeń. Strata w 2011 wyniosła aż 115 mln euro. Jeszcze w grudniu 2011 rząd łotewski reprywatyzował linię. Obecnie toczy się postępowanie Komisji Europejskiej w sprawie nielegalnej pomocy publicznej dla Air Baltic.

Po okresie prężnego rozwoju również estoński przewoźnik Estonian zaczął przynosić straty. 2011 to to jeden z lepszych okresów w działalności przewoźnika. Przewozy wzrosły aż o 16,4%, do 680 tys. pasażerów. Niestety i w tym przypadku odbyło się to kosztem wyniku finansowego.

Krótkie zestawienie kończymy sytuacją ukraińskiego przewoźnika Aerosvit. Na początku roku linie zawiesiły działalność, deklarując, że po przeprowadzeniu restrukturyzacji powrócą na europejskie niebo. Tymczasem jak wiadomo jego połączenia systematycznie przejmowane są przez Ukrainian International, co nie wróży zapowiadanego powrotu.

Być może błędem, który popełniają europejscy regularni przewoźnicy jest chęć dorównania tanim liniom lotniczym - jak Wizz Air czy Ryanair. Zdaniem ekspertów segmentem, który może przynieść pożądane efekty jest rozwój połączeń dalekiego zasięgu, bo tylko na tym polu tradycyjni przewoźnicy są w stanie konkurować z liniami niskokosztowymi.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Air Baltic LOT PLL LOT przewoźnik linie lotnicze Estonian Aerosvit Wizz Air ryanair Korean Air CSA Czech Airlines samolot Croatia Airlines




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję