Zobacz także
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii lotniczych
Jest porozumienie w sprawie jednolitej, europejskiej przestrzeni powietrznej
UE szykuje zmiany w przepisach dot. czasu pracy kierowców
UE ujednolici przepisy dotyczące krótkoterminowego wynajmu?
Pasażer statku lepiej chroniony
Przyjęty we wtorek projekt nowelizacji ustaw dotyczących praw pasażerów zwiększa ochronę pasażerów podróżujących statkiem oraz określa przez kogo będą rozpatrywane ewentualne skargi niezadowolonych turystów.
Projekt wdraża przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1177/2010 z listopada 2010 r. dotyczące praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) 2006/2004.
Zobowiązuje państwa członkowskie do:
-wyznaczenia organów odpowiedzialnych za egzekwowanie jego przepisów dotyczących wykonywania usług przewozu pasażerskiego i rejsów wycieczkowych po morzu lub wodach śródlądowych z portów położonych na ich terytorium oraz usług przewozu z państwa trzeciego do takich portów,
-ustanowienia przepisów określających sankcje za naruszenie przepisów rozporządzenia.
Przewidziano zmiany w następujących ustawach: Kodeksie morskim, prawie przewozowym, ustawie o żegludze śródlądowej oraz ustawie o usługach turystycznych.
Ze względu na brak w transporcie morskim i wodnym śródlądowym urzędu centralnego (odpowiednika UTK lub ULC), projekt nowelizacji zakłada, że egzekwowaniem przepisów zajmować się będą właściwi terytorialnie dyrektorzy urzędów morskich i urzędów żeglugi śródlądowej. Skargi pasażerów rozpatrywać będzie natomiast jeden, wskazany w drodze rozporządzenia, dyrektor urzędu morskiego oraz jeden dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
Ponadto wyraźnie wskazano, że organem upoważnionym do kontroli zgodności działalności prowadzonej przez organizatorów wyjazdów grupowych lub pośredników turystycznych z przepisami rozporządzenia 1177/2010 jest marszałek województwa.
Za naruszenie enumeratywnie wymienionych przepisów rozporządzenia 1177/2010 przewidziano karę pieniężną wymierzaną przez właściwego dyrektora urzędu morskiego, urzędu żeglugi śródlądowej lub marszałka województwa w drodze decyzji administracyjnej - do równowartości 10 000 SDR (Special Drawing Rights - Specjalne Prawo Ciągnienia określane przez MFW, obecnie ok. 50 000 PLN).
Ponadto projekt nowelizacji przewiduje zmianę ustawy Kodeks morski mającą na celu zapewnienie ich zgodności ze standardami ochrony pasażerów przewidzianymi w tym rozporządzeniu.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Dział dla turystów:
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
LOT zapowiada nowe połączenie z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Kiepskie warunki atmosferyczne w Karkonoszach
Icelandair i Amadeus przedłużają współpracę
Amerykanie chcą zniesienia wiz dla Polaków
iLunch.pl współpraca z Zumi.pl
Rainbow Tours: Sukces sprzedaży w lipcu
airberlin i Amadeus odnawiają umowę dystrybucyjną full content
W Pałacu Hanza w Rulewie powstał czterogwiazdkowy hotel
Hampton by Hilton otworzy nowy obiekt we Wrocławiu
W Karkonoszach można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych
Rafineria chce zaistnieć na rynku turystycznym