Oasis Tours surowo ukarany. Za co?
667 542 zł - tyle decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie musiał zapłacić Oasis Tours za stosowanie niedozwolonych zapisów w umowie.
O zawieszeniu działalności przez touroperatora pisaliśmy w aktualności Oasis Tours nie przedłuża gwarancji. Prezes touroperatora zapowiadał wtedy powrót z początkiem roku 2014 r.
"Rozkłady lotów, limity bagażu jak i trasa przelotu mogą ulec zmianie. Dwa dni przed wylotem Oasis Tours przesyła do agentów sprzedaży potwierdzenie godzin wylotu i limitów bagażu. Zalecane jest również sprawdzenie w przeddzień wylotu czy nienastąpiły zmiany rozkładu (informacja dostępna jest na bieżąco u agenta sprzedaży Oasis Tours lub bezpośrednio u touroperatora, na infolinii lub na stronie internetowej" - ten wpis został uznany za naruszający zbiorowe interesy klientów. Prezes UOKiK stwierdził zaniechanie jego stosowania z dniem 2 listopada 2011 r. Touroperatora będzie on kosztować 55 169 zł.
Za umieszczenie klauzuli abuzywnej w umowie został uznany także ten wpis. "OASIS niezwłocznie poinformuje Uczestnika lub agenta o zmianie istotnych warunków umowy z przyczyn od niego niezależnych (terminu, programu imprezy, hotelu, ceny). W takim wypadku Uczestnik według swojego wyboru może przyjąć proponowaną zmianę lub odstąpić od umowy. Oświadczenie o dokonanym wyborze Uczestnik winien złożyć w ciągu 3 dni od uzyskania informacji (lecz przed rozpoczęciem imprezy), o zmianie warunków umowy. Niezłożenie w zakreślonym terminie jakiegokolwiek oświadczenia przez Uczestnika będzie uznane jako zgoda na przyjęcie nowych warunków" (§ 4 pkt 1 wzorca "Warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych Oasis Tours Sp. z o.o. realizowanych po 1 stycznia2011 roku." Jak informuje prezes UOKiK, organizator zaniechał stosowania tego zapisu także od 2 listopada 2011 roku. To postanowienie zostało wycenione na 124 130 zł.
Ostatnia z zaniechanych przez organizatora klauzul brzmi "Uczestnik nie ma podstaw do odstąpienia od umowy, jeżeli zachodzi tylko niemożliwość świadczenia w uzgodnionym terminie, w przypadku gdy rezultat zostanie osiągnięty z niewielkim opóźnieniem, a więc gdy ma miejsce tzw. niemożliwość przemijająca." Zdaniem prezesa UOKiK to postanowienie naruszało ustawę o usługach turystycznych gdyż ograniczało prawa klienta do odstąpienia od umowy. Za ten wpis organizator zostanie zobowiązany do zapłaty 66 202.
Prezes urzędu nakazał zaniechanie stosowania następującej klauzuli. "Jeżeli Klient w trakcie trwania imprezy stwierdza wadliwe wykonanie Umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz rezydenta lub pilota. W przypadku nie usunięcia wad może złożyć reklamację do rezydenta lub pilota w trakcie trwania imprezy lub do OASIS w terminie do 30 dni od daty zakończenia imprezy, w sposób niebudzący wątpliwości o jej zgłoszeniu". W jego ocenie zostały tu naruszone zapisy artykułu 16b ustawy o usługach turystycznych i to przewinienie zostało wycenione na 91 028 zł.
Najwięcej, bo 331 013 zł. przyjdzie touroperatorowi zapłacić za praktykę polegającą oddalaniu reklamacji składanych przez konsumentów z tego powodu, że reklamacje te nie zostały zgłoszone w trakcie imprezy i nie zostały potwierdzone przez rezydenta, lub zostały zgłoszone ostatniego dnia imprezy. Zdaniem Prezesa UOKiK stanowi to ograniczenie uprawnień konsumenta, wynikających z art. 16b ust. 3 ustawy o usługach turystycznych i stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w art. 24 ust. 2 w zw. z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Z decyzją i jej szczegółowym uzasadnieniem można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20131230_decyzja_oasis_torus_sp._z_o.o.pdf
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
UOKiK karze touroperatora
[2013-12-31 13:24 91.231.36.*]
"Jeżeli Klient w trakcie trwania imprezy stwierdza wadliwe wykonanie Umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz rezydenta lub pilota. W przypadku nie usunięcia wad może złożyć reklamację do rezydenta lub pilota w trakcie trwania imprezy lub do OASIS w terminie do 30 dni od daty zakończenia imprezy, w sposób niebudzący wątpliwości o jej zgłoszeniu"
Ostatnie sformułowanie jest faktycznie dziwne, ale poza nim cóż jest niestosownego w tym, ze biura chcą na miejscu rozwiązać problem? Pamiętam taką grupę, która bawiłA się w hotelu na całego, żarcie, picie do upadłego, codziennie rezydent w hotelu, oni codziennie nawaleni- zadowoleni, klepią po ramieniu, a po powrocie do kraju żal tylu pieniędzy wydanych na wakacje, więc reklamacja na złe jedzenie- oczywiście powoływanie się na Kartę Frankfurcką, podpisy całej 10-osobowej grupy i zdjęcia... pustych talerzy na stole. Typowe, klasyczne naciąganie. Tu jak ulał pasuje ten punkt- w czasie imprezy wszystko było cacy, żadnych zastrzeżeń, ale nagle w domu wszystkich oświeciło, że jednak źle i warto powalczyć o odszkodowanie. Oczywiście federacja konsumentów jak zawsze- murem za klientami... odpowiedz »UOKiK karze touroperatora
[2013-12-31 14:09 83.7.92.*]
UOKiK to złodzieje w białych koszulach, pod płaszczykiem ochrony konsumentów wymyślają niestworzone rzeczy będąc przy tym "kurą znoszącą złote jaja" . W działając niby w imieniu klientów tak naprawdę są przeciw klientom - zamykając OAZIS ograniczają konkurencję pośrednio przyczyniając się
a) do podwyżki cen
b) ograniczenia dostępności ofert
c) przejęcia rynku przez obce korporacje odpowiedz »UOKiK karze touroperatora
[2014-01-03 13:52 37.128.114.*]
czemu ten wspaniały urząd nie bierze sie za umowy na tv, telefony, banki, regulaminy w szpitalach, przechodniach, i jak sama nazwa mówi ma chronić konsumenta to jak chroni on w słózbie zdrowia gdzie kolejki po kilka miesiecy itd szkoda słów odpowiedz »
UOKiK karze touroperatora
[2014-01-28 13:09 83.22.175.*]
ten Urząd to od kiedy pamiętam zajmował się bez mała wyłącznie "warunkami uczestnictwa" widocznie tylko na tym się znają. Zapisy stosowane w umowach kredytowych-bankowych, czy telefonii komórkowej itp to już dla Nich temat chyba nieznany lub jeszcze coś się kryje pod tym omijaniem tych instytucji ??? odpowiedz »
Oasis Tours surowo ukarany. Za co?
[2014-02-03 09:36 213.199.253.*]
takie fajne biuro odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Interferie - video katalog dostępny już w sieci
Ryanair wyzywa Wizz Air na pojedynek?
Turystyka zatonęła razem ze statkiem
Wrocław: najoryginalniejszy obiekt turystyczny
Gdzie jest najwięcej lotnisk na świecie
Zamów pizzę przez... telewizor
Gastroexpo - Tajniki zdrowego biznesu
OASIS TOUR - rezydent Magda Winiewska i Anna Tomczyk - ZWOLNIĆ JE!!!
Do Modlina wkroczyła setka robotników
Weekendowy odpoczynek w prezencie świątecznym
III edycja konkursu Zachodniopomorska Wieś Turystyczna
Artyści uliczni mają w Rzymie pod górkę
Komkurs turystyczny !!Bardzo prosze o oddanie głosu na mojego bloga kokursowego
Rząd przekłada dyskusję o Funduszu Gwarancyjnym
Zakopane najpopularniejsze wśród turystów
Jak restauracje oszukują swoich klientów?
Beskidy i OLT Jetair zapraszają narciarzy z Pomorza
OASIS TOUR - NIE DAJCIE SIĘ OSZUKAĆ
Czy Centrum Turystyki Oskar z Poznania jeszcze oszukuje