TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Z Berlina do Poznania pociągiem 230 km/h?

W ciągu kilku lat Poznań i Berlin ma połączyć kolej rozwijająca prędkość ponad 200 km/h. Oznacza to, iż autostradzie A2 wyrośnie konkurencja.


Rozmowy w tej sprawie toczą się między polskim rządem i Niemcami. Jak powiedział Andrzej Massel, wiceminister transportu - Jest duża szansa, że w pełni wykorzystamy możliwości konwencjonalnej linii kolejowej Poznań-Berlin, czyli dostosujemy ją do prędkości 200 km na godz. Dziś wiadomo, że może to być 220-230 km/h.

Każdego dnia z Poznania do Berlina odjeżdżają cztery ekspresy Eurocity z Warszawy. Od czerwca kursuje także nowy pociąg łączący Trójmiasto z Berlinem przejeżdżający przez Poznań. Podróżnych wozi również nocny "Jan Kiepura". Wszystkie te pociągi rozwijają dzisiaj prędkość do 160 km/h. Dotarcie z Poznania do stolicy Niemiec trwa dwie i pół godziny. Do niedawna był to najtańszy oraz najszybszy drogowy transport z Poznania za zachodnią granicę.

Od grudnia, gdy otwarto autostradę A2, z Poznania do Berlina można dojechać w dwie godziny. Rozwinęła się również konkurencja przewoźników autobusowych. PolskiBus.com oferuje obecnie podróż do stolicy Niemiec w promocji, za złotówkę przy zakupie biletu z odpowiednim wyprzedzeniem. Tym samym kolej straciła na atrakcyjności.

Modernizacja ten linii zajęłaby około czterech, pięciu lat. Na trasie trzeba między innymi zlikwidować wszystkie kolizyjne przejazdy kolejowe na rzecz wiaduktów. Samo zwiększenie rozwijanej przez składy prędkości będzie skutkowało skróceniem podróży zaledwie o kilkanaście minut. Poznań mimo to, bardzo skorzysta na modernizacji na kolei. Potrzebne będą szybsze pociągi. Wagony PKP Intercity mogą rozpędzać się do 160 km na godz. Po modernizacji linii składy powinny wykorzystywać lepsze parametry. Można zakupić nowe pociągi, zmodernizować stare wagony bądź skorzystać z taboru należącego do Niemców.

Nowoczesne pociągi Pendolino zakupione przez PKP Intercity nie pojadą z Poznania do Berlina, bowiem zostały przewidziane do obsługi połączeń z Gdańska do Warszawy, Katowic oraz Krakowa.

Obecnie ministrowie transportu Polski i Niemiec poddają analizie zasadność modernizacji trasy z Poznania do Berlina do maksymalnej prędkości 200 km/h. Polacy wykonaliby prace od Poznania do granicy, zaś Niemcy po swojej stronie. Polska mogłaby otrzymać na część inwestycji unijne dofinansowanie z puli na lata 2014-2020. Jak na razie nie wiadomo, w którym roku prace mogłyby się najwcześniej zakończyć.

Zarządcy autostrady nie boją się utraty podróżnych. Kierowcy zawsze kalkulują koszty. Podróż do Berlina dla jednej osoby samochodem może się nie opłacać, wówczas wybierze ona kolej. Ale jeśli podróżują dwie osoby Autostrada Wielkopolska może wygrać. Mało tego, wielu poznaniaków dociera bezpośrednio na lotnisko Schönefeld korzystając z busów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
z Berlina do Poznania kolej modernizacja trasy Poznań-Berlin A2 Niemcy Andrzej Massel transport drogowy Jan Kiepura Eurocity z Poznania do Berlina PolskiBus.com PKP Intercity z Gdańska do Warszawy Katowice Kraków Pendolino lotnisko Schönefeld pociągi prędkość pociągów czas podróży Berlin-Poznań kierowcy składy linia kolejowa Poznań-Berlin




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję