Ogłoszenia
Ogłoszenia
- ZAKOPANE Specjalista ds. Obsługi Klienta
- Kwidzyn - poszukujemy Partnera Franczyzowego
- pilotaż Portugalia 16-23.10.2023
- Fostertravel.pl Nadarzyn - Kierownik Salonu
- Pilot/przewodnik beskidzki 07.10.2023
- Pilot/koordynator 28 i 29.09 / Chojnice
- CH KLIF - Specjalista ds. turystyki
- Przewodnik Praga 30.09.23 oraz Ołomuniec 7.10.2023
- Szukam pilotów na Budapeszt, Pragę i Warszawę
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna


Modlin walczy o pozycję
Powrót Ryanaira na lotnisko w Modlinie jest początkiem trudnej drogi do budowy pozycji podwarszawskiego portu. Irlandzki przewoźnik wrócił do Modlina w ubiegłym tygodniu, po ponad 9 miesiącach przerwy i będzie stamtąd latać w 26 kierunkach.
Wizz Air natomiast pozostał na Lotnisku Chopina, które chociaż nieco droższe, zdecydowanie bije Modlin na głowę dostępnością dla podróżnych. Lataniem z podwarszawskiego portu mogą być zainteresowani jeszcze mniejsi tani przewoźnicy i linie czarterowe.
"Wrócił ten "gorszy" przewoźnik, który jest chyba najbardziej drapieżny i najbardziej wymagający" - mówi agencji informacyjnej Newseria Sebastian Gościniarek, ekspert ds. rynku lotniczego z firmy BBSG. "Nie rokuje to łatwego życia dla lotniska, ale lepiej, że jest ten operator, który będzie rozwijał połączenia z Modlina, i który rzeczywiście umie to robić, aniżeli na lotnisku miałoby wiać pustką."
Drugi tani przewoźnik, Wizz Air, pozostał na Okęciu. Nic na razie nie wskazuje na to, by miało się to zmienić w najbliższych tygodniach.
"Wizz Air otrzymał bardzo korzystny pakiet promocyjny na Lotnisku Chopina" - tłumaczy Gościniarek. "Nie dlatego, że to jest Wizz Air, tylko dlatego, że takie są reguły narzucone przez Lotnisko Chopina i każdy inny przewoźnik, spełniający warunki, też taki pakiet by otrzymał" - dodaje.
Dlatego oferta Modlina nie jest już dla węgierskiego przewoźnika tak atrakcyjna. Zdaniem eksperta, pozostanie na Okęciu jest też elementem konkurencyjnej walki Węgrów z Ryanairem.
"Ryanair próbował "demolować" Wizz Aira, otwierając dokładnie te same kierunki w bardzo podobnych slotach czasowych" - mówi Gościniarek. "Wizz Air, nie mogąc się zmierzyć z Irlandczykami w bezpośredniej walce w Modlinie, próbuje teraz poprawić swoją pozycję konkurencyjną, operując z lotniska, które jest znacznie lepiej dostępne, a jednocześnie oferuje całkiem przyzwoite warunki finansowe" - dodaje.
Lotniska Chopina ma zdecydowaną przewagę nad Modlinem w kwestii dostępności, szczególnie dla podróżnych z samej Warszawy i południowej części Mazowsza.
"Modlin jeszcze przez długi czas będzie się borykał z problemem dostępności. Dopóki nie uruchomiona zostanie kolejka, która będzie dowoziła pasażerów pod sam terminal, dopóty skomunikowanie lotniska z resztą województwa będzie pozostawiało wiele do życzenia" - twierdzi Gościniarek.
Problem dostępności to istotny, ale nie jedyny problem portu lotniczego w Modlinie. Drugi to kwestie środowiskowe, które mogą blokować jego dalszy rozwój. Lotnisko sąsiaduje z obszarem Natura 2000 i przez to przepustowość ekologiczna portu kształtuje się dziś w granicach 2 mln pasażerów rocznie.
"Gdyby Ryanair bardzo dynamicznie się rozwinął lub gdyby na lotnisko zawitali jeszcze inni przewoźnicy, czy to niskokosztowi, czy czarterowi, to granica 2 mln pasażerów zostanie osiągnięta bardzo szybko" - mówi Sebastian Gościniarek.
W jego opinii, szanse na zdobycie nowych przewoźników są, ale ocenia, że stanie się to raczej w dłuższej perspektywie.
"Zawsze twierdziłem i twierdzę, że pomysł lotniska w Modlinie jest bardzo dobry, przyszłościowy. W tej chwili jako potencjalnych klientów widzę przede wszystkim linie czarterowe. Być może jeszcze jacyś mniejsi tani przewoźnicy będą chcieli operować z Modlina, natomiast na pewno nie będzie to żaden dynamiczny skok - raczej powolne, mozolne budowanie pozycji lotniska" - prognozuje ekspert.
Port lotniczy Modlinie został uruchomiony w lipcu 2012 roku. W grudniu ubiegłego roku Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego cofnął zgodę na użytkowanie pasa startowego. Powodem były dziury w nawierzchni, zagrażające bezpieczeństwu lotów. Wykonujące stąd swoje loty Wizz Air i Ryanair zostały zmuszone do przeniesienia się na Lotnisko Chopina w Warszawie. Przebudowa pasa w Modlinie trwała kilka miesięcy. Pod koniec czerwca Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał zgodę na wznowienie operacji lotniczych, ale na powrót na podwarszawskie lotnisko zdecydował się jedynie irlandzki przewoźnik.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Ceny wrześniowych wyjazdów bez większych
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Rośnie popularność urlopów poza wysokim
Dział transport:
Jak linie lotnicze próbują nie wypłacać
Starsze aktualności:
POT zachęca osoby niepełnosprawne do
Zbliża się weekend za pół
Gdzie jechać na narty za
Komisja Europejska bierze się za najem
Pomimo inflacji Polacy nie rezygnują z
Co Polacy robią w czasie wolnym i ile mają na to
Maleje liczba ofert pracy na
Co wspólnego mają turystyka i marketing internetowy? Wspólnie wyznaczają
Tatry Super Ski ze zniżkami na
Airbnb: więcej rezerwacji, ale akcje w
5-cio gwiazdkowy luksus dla każdego
Jak zaspokoić oczekiwania klientów spa?
Hotel Locomotiva w Lublinie świętuje sukcesy
Ryanair: biura podróży są niestabilne finansowo
British Airways chce produkcji biopaliwa
Operator hotelowy chce podbić rynek niemiecki
Rośnie legalny wywóz towarów przez turystów