TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Dzięki UE projekty kolejowe w Polsce mają szansę na realizację

Dzięki finansom unijnym, stanie się możliwe m.in. wybudowanie szybkich połączeń kolejowych pomiędzy głównymi polskimi miastami. Takie wnioski płyną z projektu pakietu infrastrukturalnego, który KE ogłosi w najbliższą środę. Budżet UE na transport w latach 2014-2020 wynosi 31,7 mld euro.


Komisja Europejska przedstawi projekt rozporządzenia, w myśl którego powstanie nowy instrument finansowania infrastruktury energetycznej, transportowej oraz telekomunikacji w latach 2014-2020 (tzw. "Connecting Europe Facility" (CEF)). Unia oferuje swoją pomoc w realizacji strategicznych dla ruchu w całej Europie projektów.

Opiewający na 50 mln euro budżet CEF 2014-2020 zostanie podzielny na trzy sektory. Transport otrzyma najwięcej - 31,7 mld euro: 21,7 mld euro dla wszystkich 27 państw UE oraz 10 mld euro z Funduszu Spójności. Środki z funduszu mogą otrzymać wyłącznie tzw. państwa spójności, gdzie PKB na mieszkańca jest odpowiednio niższy od średniej unijnej, a zatem również Polska. Biedniejsze kraje mają zyskać w ten sposób szansę na zrealizowanie ważnych projektów transportowych.

W projekcie rozporządzenia znalazło się dziesięć transeuropejskich korytarzy transportowych, które zostały uznane za strategiczne dla przepływu towarów oraz osób w Europie, a zatem mogą otrzymać fundusze UE. W środę poznamy również osobną listę strategicznych dla tych korytarzy portów, lotnisk, a także stacji kolejowych, które skorzystają z funduszy UE.

Polska również pojawiła się w projekcie rozporządzenia. Należy do dwóch korytarzy: Północ-Południe (łączącego Bałtyk z Adriatykiem) oraz korytarza Wschód-Zachód (łączącego Warszawę z Berlinem i Amsterdamem). Budżet UE do 2020 roku może zatem wspomóc realizację budowy sieci dróg oraz kolei łączących Warszawę z Tallinem, modernizację połączenia Gdynia-Katowice i drogę kolejową z Katowic do Brna (wszystkie projekty przynależą do korytarza Bałtycko-Adriatyckiego).

Unijną pomoc mogą otrzymać również projekty na trasie Warszawa-Poznań (do granicy z Niemcami), a także projekt połączenia drogowego i kolejowego z Wrocławia do Drezna. Komisja Europejska chce, aby unijne środki zostały wykorzystane w celu poprawy połączeń kolejowych, w tym także budowy szybkich połączeń pomiędzy największymi miastami w Polsce m.in. z Warszawą, Łodzią, Wrocławiem, Poznaniem oraz Krakowem.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
UE fundusze UE KE budżet UE dotacje UE na transport strategiczne połączenia projekty transportowe połączenia kolejowe Connecting Europe Facility CEF infrastruktura drogowa w Polsce korytarz Północ-Południe korytarz Wschód-Zachód Gdynia-Katowice Katowice-Brno Warszawa-Poznań Wrocław-Drezno połączenia kolejowe unijna pomoc porty lotniska stacje kolejowe




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję