TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Pociąg pobił rekord szybkości

Testy Pendolino zakończyły się sukcesem. Pociąg udało się rozpędzić do 270 km/h i tym samym pobić rekord ustanowiony 1994 roku. Kolejny raz tabor sprawdzany będzie w przyszły weekend.


Na wysokości Białej Rawskiej prototyp Pendolino pędził w maju 1994 roku z prędkością 250 km/h. Wówczas próby trwały dwa dni, a osiągniętych wyników nie pobito przez kolejnych blisko 20 lat. Wydarzenia z tego okresu utrzymywano w atmosferze tajemnicy, a media nie informowały o odbywających się próbach. Niewielu zatem miało okazję zobaczyć, jak bije się rekord prędkości na polskich torach.

Tegoroczne próby mają już zupełnie inny wymiar. W mediach od dawna prowadzona jest dyskusja na temat Pendolino, a o tym, że w trakcie przeprowadzonych testów będzie podejmowana próba bicia rekordu szybkości oficjalnie informowano. Jednakże jeszcze w sierpniu Nicolas Halamek z firmy, która wyprodukowała Pendolino twierdził :"- Rekord prędkości nie jest dla nas celem samym w sobie. Oczywiście mam nadzieję, że nam się uda go pobić, ale obędzie się to w ramach prób eksploatacyjnych niezbędnych do homologacji tego taboru w Polsce. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy będzie odpowiednia współpraca między Alstom, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, PKP Energetyką, PKP Intercity oraz Instytutem Kolejnictwa. Zdecydowanie chcemy pojechać więcej niż 250 km/godz.".

Przeprowadzane testy są niezbędne, aby tabor mógł być dopuszczony do użytku. "Testy na CMK to część procesu homologacji, na który składają się również testy dynamiczne. Byliśmy pod Nowym Sączem, Olsztynem czy w Koninie. Wszędzie tam badamy różne aspekty pociągu pod kątem kompatybilności z polską infrastrukturą czy bezpieczeństwo eksploatacji" - powiedział Szczepan Ostasz, dyrektor w zespole ds. inwestycji strategicznych PKP Intercity.

Pendolino czekają jeszcze dodatkowe testy, które pociąg przejdzie w najbliższym czasie. "W skrócie mówiąc przeprowadzone zostaną badania: dynamiczne (w tym współpracy pojazdu z torem kolejowym), naprężeń w szynie, napięcia na odbieraku, średniej siły nacisku Fm i siły maksymalnej Fmax, dopuszczalnej wartości siły stykowej w "punktach sztywnych", uniesienia przewodu jezdnego oraz beziskrowego odbioru prądu, pola magnetycznego wewnątrz pojazdu i zakłóceń generowanych do sieci przez pojazd, hałasu wewnętrznego, oddziaływania na czujniki koła (srk), badania radiostopu oraz ETCS poziom 1 plus badania hamulcowe" -wyliczył Ostasz.

Testy i bicie rekordu prędkości były przyczyną utrudnień w realizacji innych połączeń kolejowych. Pasażerowie muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość, bowiem kolejne testy zapowiadane są już wkrótce. Zaplanowano je na trzy kolejne weekendy tj.: 23 i 24 XI, 30 XI i 1 XII oraz 7 i 8 XII.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Pendolino pociąg testy utrudnienia prędkość rekord tory szybkość jazda utrudnienia ograniczenia tabor




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję