TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Enovatis: turystyczne wybory internautów w listopadzie 2010

Jeśli ktokolwiek do tej pory miał wątpliwości gdzie Polacy latają najchętniej, to rekordowy 62 proc. wynik Egiptu rozwieje wszelkie jego obawy. Jeśli ktokolwiek myślał, że pozycja Itaki jest w tym roku nie do pokonania to 5 proc. przewaga Neckermanna, nowego lidera w sprzedaży internetowej w listopadzie mocno go zaskoczy. Jeśli ktokolwiek myślał, że w przedostatnim miesiącu roku sprzedają się tylko narty i oferta egzotyczna to przedsprzedaż ofert do Tunezji i Turcji, a także Hiszpanii i Egiptu na sezon Lato 2011 może być dla niego pierwszy sygnałem ostrzegawczym, aby nie tracić czasu. Portale turystyczne, Wakacje.pl i EasyGo.pl, jak co miesiąc dokonały analizy wyborów zakupowych swoich klientów.


Jak i z kim?
Najchętniej podróżujemy w parach. W listopadzie było to 62 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji. To o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem, a jednocześnie o 3 punkty procentowe mniej niż w październiku tego roku. O 2 proc. zyskały, rok do roku, wyjazdy zespołów rodzinnych 2+1 (rodzice i jedno dziecko). W tym roku takie właśnie oferty nabyło 11 proc. klientów internetowych. Zakupy singli pozostały na tym samym, co przed rokiem, 6 proc. poziomie. Podobny, stały obraz zachowały wyjazdy w składzie osobowym 2+2 (rodzice i dwoje dzieci) - 3 proc. rezerwacji oraz małe grupy składające się max. z 5 osób - 1% zakupów.

Za ile?
Podobnie jak w październiku, także w listopadzie odnotowano lekką podwyżkę średniej wartości dokonywanej rezerwacji. W tym roku, w listopadzie klienci płacili za wycieczki średnio 4968 zł. Przed rokiem było to 4885 zł. Różnica niewielka, zaledwie 85 zł, ale z analitycznego obowiązku warto ją odnotować. Jak wyglądają masowe statystyki progów zakupowych? Po oferty najdroższe, w cenie powyżej 5 tys. zł sięgnęło w listopadzie 33 proc. (2009 - 35 proc.) klientów. Na drugim miejscu znalazły się propozycje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł. Takie propozycje wybrało w listopadzie 21 proc. kupujących (2009 - 19 proc.). 19 proc. klientów wybrało wycieczki z grupy cenowej 4-5 tys. zł. (2009 - 16 proc.). Oferty z przedziału cenowego 2-3 tys. zł wzbudziły zainteresowanie 14 proc. (2009 - 15 proc.), a propozycje poniżej 2 tys. zł zdecydowało się zakupić 13 proc. (2009- 15 proc.) turystycznych internautów.

Na ile?
65 proc. klientów, dokładnie tyle samo co w roku ubiegłym, kupując oferty w listopadzie zdecydowało, że będą wyjazdy 7-dniowe. O 5 proc. (2010 - 20 proc., 2009 - 25 proc.) spadła wartość wyjazdów 14-dniowych. Wypoczynek w innych, mniej standardowych formach czasowych wybrało 15 proc. kupujących.

Kierunki POP Turystyki
W listopadzie widać nowalijki Lata 2011. Egipt bez względu na sezon pozostaje liderem kierunkowym wyborów naszych rodaków. W minionym miesiącu jego oferty zakupiło 62 proc. klientów. To roczny rekord tego kierunku w ciągu jednego miesiąca sprzedażowego! W tym roku jego listopadowy wynik jest o 12 proc. lepszy niż przed rokiem i o 3 proc. lepszy niż w październiku tego roku.

Na drugim miejscu zestawienia notujemy zdecydowanie zimowe Włochy. W tym roku jego oferty kupiło 10 proc. narciarskich klientów. Niestety w porównaniu, rok do roku, Włochy straciły 6 punktów procentowych (2009 - 16 proc.).

Na trzecim miejscu zestawienia - Tunezja. Listopadowe zakupy w kierunku tunezyjskim dokonało 7 proc. klientów obu portali.

Na czwartym miejscu kierunkowych wyborów odnajdujemy Hiszpanię z 6 proc. udziałem w sprzedaży, a na piątym ex aequo zimową Austrię i zdecydowanie letnią Turcję. Oba kierunki zyskał sympatię 4 proc. klientów.

Kierunki egzotyczne
Listopad to trzeci miesiąc ścisłego sezonu w turystyce egzotycznej. Palma pierwszeństwa w listopadzie, podobnie jak w październiku, należy do Kenii. W tym roku wybrało ją 31 proc. egzotycznie zorientowanych klientów. To o 8 punktów procentowych więcej niż w tym samym miesiącu 2009 roku i o 3 punkty więcej niż w październiku 2010. Na drugim miejscu klasyfikuje się Kuba z 10 procentowym awansem w stosunku do ubiegłego roku. W listopadzie wybrało ją 13 proc. kupujących egzotyczne kierunki klientów. Na miejscu czwartym, ex aequo Dominikana i Sri Lanka. Oba kierunki po 11 proc. udziału w sprzedaży. Warto zauważyć, że Sri Lanka straciła, rok do roku, 7 punktów procentowych, a Dominikana w tym samym czasie zyskała ich aż 5. Egzotyczne TOP 5 listopada zamyka Wenezuela, która dzięki ciekawym cenowo ofertom i tańszym lotom czarterowym ma szansę na jeszcze wyższe pozycje zestawienia. Póki co, w listopadzie po jej oferty sięgnęło 6 proc. internetowych klientów zainteresowanych egzotycznym wypoczynkiem.

Hotele
Listopad to kolejny miesiąc, w którym w POP turystyce przeplatają się kierunki całoroczne, zimowe i letnie. Najczęściej wybierane hotele:
Egipt, Pickalbatros Jungle Aqua Park,
Włochy, Rezydencja Sole Alto,
Tunezja, Sandra Club,
Hiszpania, Ifa Interclub Atlantic,
Austria, Pamina,
Turcja, Mirador.

Biura podróży
Po raz pierwszy od wielu miesięcy Itaka została zdetronizowana. I to bardzo wyraźnie. Nowym liderem sprzedażowym wśród klientów internetowych został Neckermann. Jego propozycje w minionym miesiącu kupiło 15 proc. klientów. Z całą pewnością wpływ na to miała duża oferta zimowa, a także letnia (na kolejny sezon Lato 2010), którą dla polskich podróżników przygotował touroperator. Odmiennie kierunkowo, ale także wysoko w sprzedaży zaprezentował się w listopadzie Sun&Fun. Bieżące oferty do Egiptu oraz propozycje przedsprzedażowe na sezon Lato 2011 kupiło 12 proc. klientów. Itaka, ze swoją ofertą zyskała w minionym miesiącu sympatię co 10-go kupującego (10 proc.). Poza podium, na miejscu czwartym znalazły się oferty BP Alfa Star z 9 proc. udziałem w zestawieniu, a na miejscu piątym z wynikiem ex aequo po 8 proc. sprzedaży biura Exim Tours i Wezyr Holidays. Neckermann był liderem zestawienia także przed rokiem (16 proc.), a aż cztery biura z pięciu w tegorocznym zestawieniu ponownie znalazły się na szczycie listy sprzedażowej. Jedyną różnica jest Biuro Wezyr, które awansowało z niższych pozycji w 2009 roku i zastąpiło w tym Biuro Oasis Tours.

Rezydenci
Najlepszą bo maksymalną ocenę za jakość listopadowi klienci przyznali terenowym pracownikom biura Ecco Travel. Na drugim miejscu odnajdujemy rezydentów Easy Travel i Logos Travel. Oba biura po 4,8 pkt. na 5 możliwych do uzyskania. Na trzecim miejscu klasyfikują się pracownicy 7islands - 4,7 pkt., na czwartym Wezyr Holidays 4,6 pkt., a stawkę TOP 5 zamykają ex aequo biura Adriatyk i Atur, oba po 4,5 pkt. W obrazie porównawczym 2010/2009, na pierwszych pięciu miejscach tegorocznego zestawienia nie odnajdujemy wielu spośród ubiegłorocznych graczy: Scan Holiday, Sun&Fun, Oskara, GTI Travel i Grecosa. W roku 2009 premiowany był także, a nieistniejący już Selectours.

Katalog, a realia
Zdaniem listopadowych klientów powracających z wakacji najlepsze i najbardziej rzetelne materiały promocyjne i opisowe ( w których rodzaj i jakość usług zbliżone były do sytuacji rzeczywistej na miejscu wypoczynku) miały biura 7islands, Ecco Travel, Konsorcjum Biur Podróży, Logos Travel i Atur. Wszystkie wymienione zdaniem klientów zasłużył w tej kategorii na maksymalną ilość punktów - 5,0. Na drugim miejscu z wynikiem 4,5 pkt. znalazły się biura Wezyr, Oasis Tours i Exim Tours. Trzecie miejsce należy do lekko ustępującego w punktacji (4,4 pkt.) BP Alfa Star.
Poza podium, ale także z wysoko punktowaną oceną znalazły się biura: miejsce 4 - Oskar, EasyTravel, Adriatyk, Grecos; miejsce 5 - Rainbow Tours.

Dojazd
W listopadzie notujemy spadek wycieczek samolotowych o 4 punkty procentowe w stosunku do października. Jednocześnie awansują one o 7 punktów w stosunku do listopada 2009. Zestawienie porównawcze wskazuje wyraźnie, że samolotówki, rok do roku, zyskały kosztem wyjazdów z tzw. dojazdem własnym. Te, w minionym miesiącu, wybrało 20 proc. klientów. Przed rokiem samodzielnie w podróż wyruszyło 26 proc. kupujących. Na wyjazdy autokarowe zdecydował się w listopadzie tylko 1 proc. kupujących (2009 - 2 proc.).

Wyżywienie
63 proc. klientów wybrało pełną opcję żywieniową czyli ulubiony pakiet polskiego turysty - All Inclusive (ALL). To wzrost aż o 13 punktów procentowych w stosunku do listopada 2009. W tym samym czasie spadło zainteresowanie oferta śniadań i obiadokolacji (HB) z 32 proc. w roku 2009 do 20 proc. w 2010. Tracą także opcje: bez wyżywienia (OV) z 9 proc. w 2009 roku na 7 proc. w 2010 oraz samych śniadań (BB)z 4 proc. w 2009 roku na 3 proc. w 2010. Inne formy wyżywienia zgodne z programem danej imprezy zyskały 2 punkty procentowe (2010 - 7 proc.; 2009 - 5 proc.).

Last Minute
O 5 punktów procentowych podniosła się - w porównaniu rocznym - wartość zakupów ofert promocyjnych last minute. W roku 2009 takie propozycje nabyło 12 proc. listopadowych klientów internetowych, a w tym roku aż 17 proc. kupujących.

Wcześniej Taniej
Listopad to także czas pierwszych, jeszcze nie promowanych, ale już dostępnych w sprzedaży ofert na sezon Lato 2011. Badając ten parytet ofertowy odnotowujemy mniejsze niż przed rokiem zainteresowanie zakupowe. W listopadzie 2010 oferty przedsprzedażowe kupiło 16 proc. klientów, zaś przed rokiem, w tym samym miesiącu, było to 19 proc. sprzedaży.

Michał Pilkiewicz, Prezes Zarządu Enovatis S.A. podsumowuje - Już w październiku nasz wynik sprzedażowy Egiptu był godny podziwu (59 proc.). Wydawało się, że lepiej być nie może. A jednak! W listopadzie wypoczynek na plażach Morza Czerwonego wybrało 62 proc. internetowych klientów turystycznych. Mamy prawdziwy rekord, wręcz szok statystyczny w czym z całą pewnością pomogła wcześniejsza zima w kraju. Dlaczego Polacy wciąż uparcie latają do Egiptu, mimo, że większość z nas już tam była, w dużej mierze nawet kilkukrotnie? Oczywiście, możemy wytoczyć wielkie sztandary i transparenty z równie wielkimi hasłami: bo jest tam ciepło i słonecznie przez cały rok; bo to tylko 3 godziny lotu z Polski; bo to tańsza od krajów europejskich strefa przeliczeniowa na/z Dolara; bo to ogromne przestrzenie i wielkie, doskonale zagospodarowane hotele; bo jest tam bardzo dobrze zorganizowana infrastruktura i animacja polska, bo Egipt ma aż 4 destynacje stricte wypoczynkowe; bo rafa koralowa jest tam na wyciągnięcie ręki; bo to kraj wypoczynku, ale także ogromnej historii, kultury, cywilizacji… I to wszystko jest prawdą! Dziś Egipt w ofercie chce mieć niemal każdy touroperator. To najlepsza na polskim rynku lokata kierunkowa. I nie straszne są mu rekiny, powodzie, czy próby aktów przemocy. Egipcjanie są silnie zabezpieczeni, skoncentrowaniu i przygotowani. W chwili zagrożenia działają błyskawicznie i każdą sytuację kryzysową pokonują w oka mgnieniu. Wszak wiedzą, że ile dla ich gospodarki znaczy turystyka. Potrafią ja budować, rozwijać, zabezpieczać i promować. W kontr obrazie jawi mi się Grecja i jej wielka przegrana z minionego sezonu. Mimo dużej sympatii jaką do tego kraju mają Polacy, organizacje odpowiedzialne za jego promocję i PR nie umiały obronić negatywnej komunikacji związanej z wewnętrznymi problemami. Obraz rozgoryczonej finansowymi problemami ateńskiej ulicy przykrył w przekazach medialnych wolne od takich problemów widoki wysp greckich. A szkoda. Oby wszyscy szybko odrobili także tą lekcję.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Enovatis turystyczne wybory internautów w listopadzie 2010 Wakacje.pl EasyGo.pl Michał Pilkiewicz Prezes Zarządu Enovatis S.A.




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję