TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czy agenci są zadowoleni z sezonu?

Jak kształtują się ceny imprez turystycznych w biurach? Które kierunki zanotowały największe spadki oraz zwyżki cen?


TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej przesyła odbiorcom drugą Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym. Dotyczą one okresu wysokiego sezonu zimy definiowanego jako druga połowa stycznia, czyli okres ferii szkolnych m.in. dla województwa mazowieckiego. Do analiz dołączą również zimowe ceny last minute, ale dopiero wtedy gdy takie ceny się pojawią. Zgodnie z zapowiedzą analizy mają zmienioną formę.

W zestawieniach wykorzystano również, a może przede wszystkim rezultaty projektu TravelData: "Ranking Destynacji" polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów, a sprzedawanych do nich (w wybranych 12 terminach) pakietów turystycznych pod względem ich opłacalności dla nabywców. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest na tronie internetowej Wczasopedii.

Po potężnej podwyżce cen w ubiegłym tygodniu (średnio o 767 złotych) biuro podróży Itaka dokonało zgodnie z przewidywaniami, prawie równie potężnej obniżki (średnio o 602 złote). Przywróciło to "normalność" w cenach produktów największych touroperatorów, a sytuacja w tym zakresie jest teraz zupełnie podobna do sytuacji z początku drugiej dekady października 2013 roku. Oferta Itaki na najbliższe ferie zimowe jest tak jak przed rokiem, nieznacznie droższa od rynkowej średniej.

Czołówka najtańszych też jest identyczna i obejmuje biura Alfa Star, Rainbow Tours oraz Sun & Fun, choć zmieniła się ich kolejność. Obecnie najtańsza z tej trójki jest Alfa, która zamieniła się miejscem z Sun & Fun, a Rainbow był w obu przypadkach drugi. Zdecydowanie najdroższymi spośród dużych touroperatorów w kraju są natomiast Neckermann i TUI.

Z zestawień Wczasopedii wynika, że najbardziej opłacalnym kierunkami (na ferie) są nadal destynacje egipskie. Połączenie dość wysokiej atrakcyjności z ciągle jeszcze umiarkowaną ceną daje im w zestawieniach 8-9 punktów. Alfa Star, Wezyr oraz Rainbow Tours, to ci touroperatorzy dla których produktów value for money (średnie!) jest najlepsze. Wysoką opłacalność wykazują też egipskie 5 gwiazdkowe produkty mniejszych organizatorów, jak Net Holiday i Ecco Holiday. W przypadku Alfy Star - przy konsekwentnie atrakcyjnym produkcie - warto jednak zważyć podwyższone ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń możliwych w związku z ostatnimi kłopotami linii lotniczej, którą założyli właściciele Alfy Star.

Warto zwrócić też uwagę na powoli rosnące ceny wyjazdów feryjnych na kierunki egipskie. Przez ostatnie 3 miesiące wzrosły one na Synaju średnio o 170 złotych, a na Hurghadzie o 90 złotych. Wyjazdy w terminach świąteczno-noworocznych wzrosły w tym okresie nawet nieco więcej, bo odpowiednio o 120 i 180 złotych. Przyczynami powolnej ewolucji cen w górę jest powracający popyt na Egipt oraz rosnący kurs USD/PLN, który już wymusza i będzie nadal wymuszał podwyżki cen na kierunkach egipskich. Wzrósł on w tym okresie z 3,05 do około 3,30 złotych i tylko to powinno przekładać się na przeciętny wzrost cen (na ferie) o około 110 złotych. Zwyżkujący kurs USD/PLN oddziałuje również wzrost cen na kierunkach egzotycznych oraz na innych destynacjach z dużym udziałem dolara w strukturze kosztów wycieczek.





Pomimo obniżek cen w Itace najmniej opłacalnymi kierunkami są nadal Cypr i Lanzarote, które w tym okresie (ferie zimowe) są zbyt drogie w stosunku do tego co mogą oferować turystom. Można się zastanawiać jak relatywnie bardzo droga destynacja (szczególnie w przypadku rodziny z dziećmi), z piaszczystymi plażami tylko w niektórych rejonach, z wysokimi cenami na zewnątrz hotelu i z tworzącym dla rozbawionych dzieci dodatkowe ryzyka ruchem lewostronnym, może być idealnym wyborem dla licznej rodziny.

Uwagę zwraca coraz szersza oferta biletów czarterowych sprzedawanych przez biura podróży już nie tylko w ramach nadwyżkowych miejsc na kilka tygodni przed wylotem, ale w całym sezonie. Z reguły są one znacznie droższe od biletów tanich linii, ale w ostatnich 2-3 tygodniach sytuacja często staje się odwrotna. Tak było w sezonie letnim i możliwe, że tak stanie się też w tym sezonie zimowym. Ciekawostką tego tygodnia jest to, że ceny biletów linii Norwegian na Teneryfę stały się niższe od oferowanych przez Ryanair. Trzeba jednak pamiętać, że Norwegian ma bazę na Wyspach Kanaryjskich w związku z czym pobyt na wyspie jest wtedy o jeden dzień krótszy.
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej.

Zdaniem spółki TravelData tegoroczny sezon był bardzo udany dla agentów turystycznych. Niestety kolejny sezon nie przyniesie już tak wyraźnej poprawy. Przyczyną jest bardzo prawdopodobna trzecia już z kolei fala zjawisk recesyjnych, które dotykają strefę euro. Przełoży się to na spowolnienie wzrostu polskiej gospodarki i spadek dynamiki realnych wynagrodzeń oraz optymizmu konsumenckiego. Na to nałoży się dodatkowo powolne przesuwanie sprzedaży największych touroperatorów do kanałów firmowych.

Jest coraz więcej informacji o sprzedaży touroperatorów na rynku niemieckim. Pomimo ponad 5-procentowych wzrostów liczby turystów, osiągnie on w zakresie pakietów turystycznych jedynie bardzo niewielki wzrost. Wynika to z faktu przesuwania się ruchu turystycznego od touroperatorów do tanich linii. Spory spadek sprzedaży najprawdopodobniej wykaże Thomas Cook, mniejszy TUI Travel, niewielkie wzrosty DER Touristik i Alltours, około 10-procentowy wzrost ma osiągnąć lubiany przez agentów FTI, a nawet ponad 20-procentowy bardzo lubiany Schauinsland Reisen.

Coraz więcej wskazuje na to, że główny potencjalny konkurent biur podróży, czyli Ryanair w 2015 roku nie zwiększy istotnie siatki połączeń na kierunkach turystycznych, pomimo faktu, że jego samoloty latają mocno wypełnione, a ceny biletów są sporo wyższe niż przed rokiem. Główną przyczyną jest brak nowych samolotów. Wygląda więc na to, że rok 2015 będzie być może ostatnią szansą dla organizatorów na poprawę swoich pozycji na polskim rynku turystyki wyjazdowej. Potem, czyli po rozpoczęciu ofensywy biznesowej przez tanie linie, może być to już znacznie trudniejsze zadanie.

Analiza Cen znajduje się poniżej:

Możesz także pobrać plik: turinfo_20141013_wczasopediapartner20141013agent.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Wczasopedia sprzedaż biura sezon kierunki




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję