TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Polska kulinarnie, czyli jak jedzą Polacy

Każdy z nas lubi jeść inaczej. Jedni wolą spożywać posiłki z rodziną, inni z przyjaciółmi, jeszcze inni nie przywiązują wagi do jedzenia, traktując je głównie jako źródło energii. Jak wynika z raportu "Polska kulinarnie" przygotowanego przez agencję Ciszewski MSL, Interactive Research Center i CubeGroup na podstawie analizy zwyczajów Polaków związanych z jedzeniem, polskich internautów można podzielić na 5 segmentów.


Autorzy raportu każdą z opisanych grup scharakteryzowali głównie pod kątem zwyczajów dotyczących przygotowywania i spożywania posiłków, a także stosunku do technologii mobilnych.

Z przyjaciółmi i rodziną

Najbardziej charakterystyczną i jednocześnie najliczniejszą grupę stanowią "Gotujący dla rodziny" - 32% respondentów. Najczęściej są to kobiety mieszkające w małych i średnich miastach, które przez większość dni w tygodniu przygotowują posiłki dla wszystkich członków rodziny. Przedstawicielki tej grupy nie odczuwają potrzeby eksperymentowania w kuchni i często serwują rodzinie ulubione dania. Repertuar przepisów jest oparty na tradycyjnej polskiej kuchni, z niewielką przestrzenią na poszerzanie smaków o nowe dania. Gotowanie jest dla nich codziennych obowiązkiem i niejednokrotnie częścią rutyny dnia. Ich marzeniem są częstsze wyjścia do restauracji, kiedy to mogą uwolnić się od konieczności przygotowania posiłku w domu, zostać mile obsłużonymi i zrelaksować się w gronie bliskich. Ze względu na ograniczenia budżetowe wybierają sprawdzone adresy i nie są otwarte na eksperymenty. Wyjścia do restauracji najczęściej jednak rezerwują na specjalne okazje - wtedy wybierają te miejsca, które znają i wypróbowały wcześniej.

Drugi segment stanowią najmłodsi Polacy, którzy najchętniej spożywają posiłki wspólnie z przyjaciółmi - zalicza się do nich 20% respondentów. Jak wynika z badania, jest to wielkomiejska grupa, która w wolnym czasie spotyka się ze znajomymi, także po to, by wspólnie gotować. Inspiracji do przygotowywania posiłków szukają w serwisach internetowych z przepisami, a z siecią łączą się poprzez tablety lub smartphony. "Gotujący z przyjaciółmi" przy wyborze dań kierują się czasem oraz łatwością przygotowania, co związane jest z ich stosunkowo małym zasobem wiedzy i umiejętności kulinarnych. Są to dynamiczni, młodzi ludzie, którzy chętnie przejmują modne wzorce zachowań.

Kolejną, równie liczną grupę, "Rodzinne posiłki w domu i na mieście", obejmującą 20% Polaków, tworzą starsi respondenci. Co ciekawe, przeważają tu zamożni mężczyźni, dla których najważniejsze jest spożywanie posiłków z rodziną - chętnie przygotowują je w domu, ale też regularnie wychodzą do restauracji, są aktywni i towarzyscy. Podobnie jak "Gotujący z przyjaciółmi", respondenci z segmentu "Rodzinne posiłki w domu i na mieście" to mieszkańcy największych miast. Z internetem łączą się najczęściej poprzez komputery stacjonarne, niemniej to grupa o największym potencjale w zakresie technologii mobilnych, ponieważ relatywnie częściej niż inne segmenty korzysta z aplikacji.

Nie ma jak u mamy

"Podano do stołu" - kolejna grupa internautów, którą można wyróżnić na podstawie badania, to mężczyźni zamieszkujący głównie mniejsze miasta. Segment ten stanowi 18% respondentów. Najczęściej mieszkają z rodzicami, dlatego cenią sobie rodzinne posiłki, szczególnie te przygotowane przez mamę. To właśnie "mamine jedzenie" wydaje im się najsmaczniejsze i najzdrowsze, zapewne dlatego, że jest przygotowywane w domu. Respondenci z segmentu "Podano do stołu" cenią sobie wygodę i prostotę przygotowania posiłków, co może wynikać z faktu, że sami rzadko zaglądają do kuchni i zdają się nie dostrzegać wysiłku matek, które dla nich gotują. Jeżeli chodzi o technologie mobilne, ta grupa z racji stosunkowo niskiego poziomu zamożności nie jest otwarta na technologie i z internetem łączy się najczęściej przy pomocy stacjonarnych komputerów. Ze względu na to, że rzadko przygotowują posiłki samodzielnie, najrzadziej ze wszystkich omawianych segmentów korzystają ze stron z przepisami.

Kuchnia singla

Najmniej liczną grupą wyróżnioną w badaniu są "Samotni kucharze", stanowiący 10% badanych. To przede wszystkim młodzi mężczyźni, którzy jak przystało na singli najczęściej jadają w pojedynkę. Ci respondenci mieszkają przede wszystkim w małych i średnich miastach, często z rodzicami lub przyjaciółmi. Jest to grupa, która nie przywiązuje dużej wagi do jedzenia - traktuje je jak paliwo, źródło energii i "je po to, żeby jeść, a nie je po to, żeby żyć". Respondenci z tego segmentu potrafią jednak korzystać z życia - statystycznie najczęściej jedzą na mieście i chętnie odkrywają nowe lokale. Jeżeli jednak decydują się na samodzielne gotowanie, chętnie eksperymentują, często w oparciu o zawartość lodówki. Nie oznacza to jednak, że ta grupa nie szuka inspiracji - przedstawiciele "Samotnych kucharzy" stanowią najliczniejsze grono czytelników blogów kulinarnych.

- Segmentacja przedstawiona w przygotowanym przez nas raporcie "Polska kulinarnie" pozwala poznać zwyczaje i preferencje Polaków dotyczące kultury przygotowania i spożywania posiłków - mówi Zofia Bugajna, dyrektor nowoutworzonej specjalizacji Food&Beverages w agencji Ciszewski MSL. - Dane te mogą być istotne dla każdej firmy chcącej zaplanować skuteczne działania marketingowe, dopasowane do stylu życia konsumentów.

Segmentacja użytkowników polskiego internetu to główny element raportu. Została przeprowadzona z myślą przede wszystkim o osobach zajmujących się marketingiem, gdyż pozwala skutecznie dotrzeć do grup docelowych. W raporcie "Polska kulinarnie" omówiono również, między innymi, ulubione smaki Polaków, preferowane restauracje, a także stosunek do zakupów spożywczych czy aplikacji mobilnych ułatwiających gotowanie.

Informacje o badaniu

"Polska kulinarnie" dostarcza szczegółowych oraz wiarygodnych danych na temat pięciu wyodrębnionych grup docelowych oraz ich specyfiki. Na podstawie przedstawionej w raporcie segmentacji konsumentów jest możliwe dopasowanie komunikacji do oczekiwań grupy docelowej. Innowacyjność raportu polega na tym, że jako pierwszy wskazuje korelację pomiędzy nowymi technologiami a preferencjami żywieniowymi. Celem raportu było także zbadanie zwyczajów Polaków w szeroko pojętej sferze kulinariów oraz nastawienia do nowych technologii, które mogłyby być pomocne podczas gotowania czy poszukiwania restauracji. Analiza została przygotowana na podstawie odpowiedzi reprezentatywnej grupy internautów (N=1074) z uwzględnieniem struktury płci, wieku i miejsca zamieszkania.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Polacy najchętniej jedzą z rodziną przyjaciółmi posiłki raport Polska kulinarnie Ciszewski MSL zwyczaje Polaków tradycje gotowanie w domu na mieście rodzinne obiady mamine jedzenie samotni kucharze Zofia Bugajna smaki




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję