TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Na co PKP wyda 50 mld złotych?

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planują przeznaczyć 50 mld złotych na modernizację oraz budowę nowych peronów i szlaków w latach 2014-2020. W tym działaniu spółkę wspomoże Unia Europejska kwotą 40 mld zł.


Prezes firmy, Remigiusz Paszkiewicz dodał, iż jest to największy w historii kolei program inwestycyjny. "Przez ostatnie 10 lat udało się zmodernizować ponad 5 tys. km torów, z czego ponad połowę w latach 2012-2013. Tylko w tym roku PKP PLK zainwestuje ponad 7 mld zł, co umożliwi modernizację kolejnych 1,5 tys. km torów. Łącznie w latach 2012-2015 na ten cel planujemy przeznaczyć 22,5 mld zł. W nowej perspektywie będziemy stawiać przede wszystkim na ruch towarowy. Chcemy zdecydowanie przyspieszyć prędkość takich pociągów." - podkreślił.

Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego średnia prędkość, z która poruszają się pociągi towarowe nie przekracza 30 km/h. W innych krajach Unii Europejskiej prędkość handlowa jest większa o 20 km/h. Należy dodać, że obecny prezes PKP Polskie Linie Kolejowe ma bardzo wyraźne plany dotyczące przyszłości. Jego zdaniem po zakończeniu wszelkich procesów modernizacyjnych prędkość handlowa w Polsce przekroczy średnią europejską, a w niektórych miejscach pociągi towarowe będą mogły się poruszać z prędkością 120 km/h.

W planach prezesa spółki znalazła się modernizacja jednej z ważniejszych linii towarowych tzw. nadodrzanka. Ponadto zmodernizowane mają być linie kolejowe prowadzące do portów w Gdyni i w Gdańsku. Plany zakładają remont linii z Warszawy do Katowic.

Jednym z droższych etapów inwestycji będzie modernizacja węzła warszawskiego. Projekt pochłonie nawet 6 mln złotych i rozpocznie się w 2016 roku. "Ten węzeł jest kluczowy, ponieważ skupia cały ruch pasażerski w Polsce, ciągi towarowe czy ruch aglomeracyjny. Ma jednak poważną wadę - słabą separację ruchu pasażerskiego od towarowego" - zauważył Paszkiewicz.

Modernizacja węzła potrwa od 3 do 5 lat. Jej szybkość będzie zależała od organizacji ruchu na czas remontu. Wszystkim zależy jednak, aby projekt wykonać sprawnie z możliwie najmniejszymi utrudnieniami dla pasażerów. Zostaną przebudowane tory prowadzące na Dworzec Zachodni, a cały ruch pasażerski zostanie przeniesiony na Dworzec Gdański. Prace modernizacyjne nie ominą też torów na Dworzec Wschodni.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKP Polskie Linie Kolejowe spółka firma modernizacja Paszkiewicz




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję