TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Euro 2012 nie przyniosło zysków polskim firmom?

Polskie firmy nie odnotowały tak dużych zysków jak się tego spodziewano w związku z Euro 2012. Co więcej, co czwarty przedsiębiorca zaobserwował w tym czasie spadek zainteresowania klientów. 19. edycja Raportu BIG nie napawa optymizmem.


W maju, w poprzedniej edycji Raportu BIG wzięto pod lupę prognozy firm dotyczące organizacji Mistrzostw Euro 2012 w Polsce. Wśród polskich przedsiębiorców, szczególnie tych z branży turystycznej przeważały optymistyczne nastroje. Mistrzostwa nie musiały zwiększyć ich obrotów, ale miały nie spowodować żadnych negatywnych następstw.

Okazuje się jednak, że małe i średnie firmy nie skorzystały na Euro 2012. Branża turystyczna miała nadzieję, już w tym sezonie letnim na większą liczbę turystów z zagranicy, którzy zostali zachęceni do odwiedzenia Polski podczas mistrzostw. Prawie 30 procent ankietowanych nie zaobserwowało, aby organizacja Euro 2012 przyniosła jakieś korzyści ich branży, a co czwarta firma turystyczna zanotowała spadek sprzedanych usług.

Jeszcze przed Euro 2012 66 procent badanych firm turystycznych spodziewało się już w tym sezonie letnim zwiększenia liczby tradycyjnych turystów. Tak się jednak nie stało. 29 procent ankietowanych, twierdzi, że sektor turystyczny zdecydowanie nie skorzystał na organizacji mistrzostw. 29 procent badanych uważa, że Euro 2012 raczej nie przyniosło im żadnych korzyści. 

Podczas badania przeprowadzonego w maju 2012 roku, 12 procent firm turystycznych prognozowało spadek liczby sprzedanych usług w związku z mistrzostwami. Na wzrost nastawiło się 26 procent. Sierpniowa edycja badania pokazała, że odnotowano odwrotne wyniki. Tylko 10 procent firm z branży zaobserwowało wzrost sprzedaży usług. Co czwarty przedsiębiorca zauważył spadek zainteresowania klientów, a według 16 procent firm należy poczekać na pozytywne skutki Euro 2012.

Z kolei w sektorze budowlanym pojawiły się problemy finansowe. Wzrosła liczba zatorów płatniczych, wskutek bardzo szybkiej realizacji inwestycji. 29 procent badanych uznało w maju, że zaległości w regulowaniu należności pozostaną na takim samym poziomie, a już pod koniec sierpnia 35 procent firm dało taką odpowiedź.

Możliwe, że ocena sytuacji małych i średnich firm w obliczu Euro 2012 może jeszcze się zmienić. Tak twierdzą eksperci BIG InfoMonitor. Pozytywne skutki mistrzostw może dostrzec głównie branża turystyczna. Stanie się tak, gdy kolejny letni sezon okaże się bardziej obfity w turystów. Negatywne oceny mogą pojawiać się w dalszym ciągu, szczególnie po zakończeniu inwestycji związanych z organizacją mistrzostw. Kłopoty firm z terminowym rozliczaniem finansowym mogą wzrosnąć. Najmniejsze podmioty mogą mieć problem z prowadzeniem działalności.

Organizacja Euro 2012 pokazała, że w czasie nagromadzenia dużej liczby zleceń dotyczących infrastruktury, realizacją powierzonych zadań zajmują się nieraz firmy nie przygotowane do takich działań. Przekłada się to na opóźnienia w realizacji inwestycji i płatnościach. Przed podpisaniem kontraktu warto dokładnie przeanalizować możliwości i rzetelność zleceniobiorcy.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
BIG InfoMonitor Euro 2012 mistrzostwa małe firmy średnie firmy branża turystyczna firmy branży turystycznej branża budowlana firmy turystyczne turyści zagraniczni turystyka zagraniczna przyjazdowa Polski badanie statystyki tradycyjni turyści usługi sprzedaż usług zleceniobiorcy kontrakty firmy budowlane infrastruktura letni sezon


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję