TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Nowe prawa pasażerów autokarów i autobusów

W piątek weszło w życie unijne rozporządzenie, które daje pasażerom autobusów podobne prawa do tych, które posiadają pasażerowie linii lotniczych. Klientom przewoźników drogowych przysługuje zwrot kosztów za bilet i odszkodowanie w przypadku dużego opóźnienia lub odwołania kursu.


Według danych Komisji Europejskiej autobusami i autokarami podróżuje około 70 milionów osób.

Unijne rozporządzenie gwarantuje podróżującym autobusem prawo do niedyskryminacji ze względu na obywatelstwo w odniesieniu do cen transportu i innych warunków. Zakazuje też dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Pasażerowie dotknięci ograniczeniem sprawności ruchowej otrzymają uprawnienia do udzielenia im bezpłatnej pomocy, zarówno na dworcach, jak i w pojazdach. Ma im także przysługiwać odszkodowanie za uszkodzenie, lub stratę sprzętu służącego do poruszania się.

Przy trasach dłuższych niż 250 kilometrów klienci mają prawo do zwrotu kosztów biletu w przypadku overbookingu lub odwołania/opóźnienia autobusu o ponad dwie godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu. Rekompensata w wysokości połowy ceny biletu przysługuje także, jeśli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru między zwrotem poniesionego kosztu a zmianą trasy. W przypadku anulacji kursu, lub spóźnienia powyżej 90 minut przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom odpowiedniej pomocy, oraz ewentualnego zakwaterowania. Dotyczy to tylko tras o długości powyżej 250 kilometrów.

Pasażerowie maja prawo do informacji przed i w trakcie podróży. Rozporządzenie przyznaje też pasażerom do odszkodowania w przypadku śmierci, obrażeń lub uszkodzenia bagażu, powstałych w wyniku wypadku drogowego.

Przewoźnicy są zobligowani do stworzenia mechanizmu rozpatrywania skarg. Kraje Unii Europejskiej muszą powołać organy do egzekwowania stosowania się rozporządzenia przez przewoźników i nakładania kar w razie potrzeby.

Spotkanie przedstawicieli Komisji Europejskiej z organami krajowymi, poświęcone koordynacji stosowania przepisów związanymi z prawami pasażerów autobusów i autokarów, jest zaplanowane na październik.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
przepisy zmiana autobus autokar coach pullman rozporządzenie Komisja Europejska prawo odszkodowanie rekompensata pasażer klient transport transport drogowy overbooking odwołanie anulacja spóźnienie opóźnienie


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję