TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

UE: loty transatlantyckie podrożeją

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych wszedł w życie w 2005 roku i obejmował na początku wyłącznie naziemne instalacje przemysłowe. W 2012 r. do ETS zostanie włączona również działalność przewoźników operujących z portów lotniczych Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przepisy będą obowiązywały w 27 państwach członkowskich UE, a także w Norwegii, Islandii i Liechtensteinie.


Bilety na trasach transatlantyckich podrożeją w związku w tym od 2 do 12 euro. W 2012 r. linie lotnicze będą musiały zakupić ok. 15 proc. pozwoleń na emisję CO2 (resztę otrzymają za darmo) na loty z i do Unii Europejskiej.

Powodem tej decyzji UE jest szybko rosnąca emisja gazów cieplarnianych przez sektor lotniczy (obecnie stanowią one ok. 3%). Lotnictwo zostanie włączone do ETS od 2012 r. Komisja Europejska ogłosiła w poniedziałek tzw. benchmarki, które umożliwią krajom Unii przyznawanie przewoźnikom lotniczym operującym z ich portów darmowe pozwolenia na emisję CO2 od 2012 r.

Według benchmarków linie lotnicze otrzymają za darmo w 2012 r. pozwolenia na około 85 proc. średnich emisji. Od 2013 do 2020 r. przewoźnicy nie zapłacą za ok. 82 proc. emisji. Łącznie, biorąc pod uwagę obecnie obowiązujące ceny rynkowe, linie lotnicze otrzymają do 2020 r. darmowe pozwolenia opiewające na 20 mld euro.

Z drugiej strony, przewoźnicy startujący lub lądujący w UE muszą liczyć się z opłaceniem 15 proc. pozwoleń na emisję CO2. Jak nie trudno się domyślić, operatorzy obciążą dodatkowymi kosztami swoich pasażerów, którzy dopłacą do biletów na rejs transatlantycki (w jedną stronę) od 2 do 12 euro - jeśli linia przerzuci na klientów koszt wszystkich pozwoleń na emisję. Aby ograniczyć liczbę takich procederów, stworzono dla linii lotniczych specjalny fundusz, z którego będą mogły finansować modernizację floty.

Do funduszu dostępnego dla nowych linii oraz tych szybko rozwijających się będzie trafiać ok. 3 proc. pozwoleń na emisję w lotnictwie w okresie od 2013 do 2020 r. Komisja Europejska chce w ten sposób ustrzec klientów przed dużym wzrostem cen biletów.

W trakcie kolejnych trzech miesięcy państwa członkowskie zdecydują o przydzieleniu darmowych limitów KE poszczególnym operatorom w ich krajach.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
loty transatlantyckie UE KE Europejski Obszar Gospodarczy ETS emisja gazów cieplarnianych sektor lotniczy linie lotnicze przewoźnicy lotniczy opłaty linii lotniczych benchmarki podwyżki cen biletów lotniczych państwa członkowskie UE




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję