TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Spadają ceny hoteli niższej kategorii

Które kierunki wyjazdów są najbardziej popularne wśród turystów? Czy touroperatorzy zwiększyli swoje ceny czy obniżyli?


TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej przesyła odbiorcom drugą Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2015. Obejmuje on okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, czyli okres największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie, a ostatnio również i w naszym kraju.

W zestawieniach Analizy Cen Lata wykorzystano również, a może przede wszystkim, rezultaty najnowszego projektu TravelData: "Ranking Destynacji" polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów, a sprzedawanych do nich pakietów turystycznych (w wybranych 12 terminach) na klasyfikacji pod względem ich opłacalności (relacji użyteczności do ceny) dla nabywców.

Wynikiem porównań użyteczności i cen jest punktacja od 0 do 10, która odzwierciedla w przybliżeniu opłacalność pakietu na dany kierunek i w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te (na dzień 07.11.2014) dla wyjazdów w okresie szczytu wakacji letnich, dla destynacji oraz dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawierają tabele zawarte w prezentacji. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest na stronie internetowej Wczasopedii.

Dane zawarte w Analizie nie zawierają na razie odniesień średnich cen na poszczególnych destynacjach do cen z ubiegłego roku ponieważ zestaw touroperatorów, którzy przedstawili swoje oferty już w listopadzie tego roku jest istotnie różny niż w listopadzie 2013, a w związku z tym wyniki byłyby w znacznym stopniu nieporównywalne. Takie porównania będą zawarte w tabelach począwszy od grudnia tego roku.
Wydarzenie tygodnia w turystyce wyjazdowej

Tym razem istotnym wydarzeniem tygodnia było wprowadzenie do oferty lato 2015 imprez dwóch dużych i tradycyjnie tanich biur podróży, czyli Wezyra Holidays i Alfy Star. Jak można się było spodziewać wywołało to spadek średniej rynkowej ceny wycieczek. Imprezy Wezyra obniżyły rynkową średnią o 32 złote, a Alfy Star o 11 złotych. Jednocześnie znacznych korekt w cen w dół (o średnio 83 złote) dokonało biuro Sun & Fun, co obniżyło średnią o kolejne 9 złotych. Mniejszy był wpływ selektywnych obniżek dokonanych przez TUI i Grecos Holiday. Ogółem średnia cena wobec ubiegłego tygodnia spadła o 42 złote ponieważ niektórzy organizatorzy równocześnie podwyższyli nieco swoje ceny.

Najbardziej spadły ceny niższych kategorii hoteli. Ceny 3* obniżyły się o 57 złotych, 4* o 33 złote, a ceny 5* nawet wzrosły o 20 złotych. W zakresie hoteli 3-gwiazdkowych najczęściej liderami niskich cen były biura Sun & Fun oraz Exim Tours (oba poprawiły się wobec zeszłego tygodnia), a także Rainbow Tours i Alfa Star. W 4 gwiazdkach najczęściej przodowały biura Wezyr i Alfa Star, czyli "nowi" gracze, natomiast w 5 gwiazdkach zdecydowanie wyróżniały się oferty Rainbow Tours oraz Itaki.

Chociaż ceny lata 2014 nie zawierają jeszcze całości ofert takich organizatorów jak Itaka, Alfa Star i Wezyr Holidays, a także ofert niektórych atrakcyjnych cenowo organizatorów (jak np. 7islands), tym niemniej obecny układ cen pozwala już na pierwsze wnioski, które mogą być reprezentatywne dla dalszych okresów sprzedaży.

Na czele najtańszych organizatorów jest wprawdzie małe biuro Prima Holiday, ale znacznie ważniejsza w zestawieniu jest grupa dużych biur, które proponują ceny znacznie bardziej korzystne od rynkowej średniej. Obejmuje ona takich organizatorów jak Itaka, Wezyr, Grecos, Exim i Rainbow Tours. Ponieważ korelacja pomiędzy opłacalnością wycieczek dla statystycznego klienta, a dynamika wzrostu ich sprzedaży jest jedną z najsilniejszych w turystyce, to należy domniemywać, że właśnie ci touroperatorzy mają największe szanse na kolejne sukcesy i dalszy wzrost swoich udziałów w rynku. Natomiast najdroższymi spośród dużych touroperatorów w kraju niezmiennie pozostają biura Neckermann i TUI.

Na chwilę obecną (czyli przy jeszcze niekompletnej ofercie lata i przed możliwymi korektami dostosowawczymi części organizatorów) z zestawień wynika, że generalnie najwyższą opłacalność na okres wakacyjnego sezonu wykazują destynacje bułgarskie (9-10) i tunezyjskie (8 -9,5), a także Turecka Riwiera (7,5-8) i Turcja Egejska (7-8,5). W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest też Kreta (8-8,5), a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych dość wysokie wskaźniki opłacalności mają kierunki egipskie (6-7,5).

W kategoriach 3*- 3,5* na kierunkach bułgarskich (9) wysoką opłacalność prezentują propozycje Exim Tours i Sun & Fun (obejmowały tylko po jednym hotelu), a tunezyjskich (8,5-9) Sun & Fun (po obniżce średnio o 113 złotych) oraz Sunshine Holidays. W Turcji Egejskiej (8-8,5) wyróżniają się oferty Eximu i Alfy Star, na Riwierze (7,5-8) Alfy i Wezyra, a Kreta (8) na razie opłacalnie prezentuje się w Alfie i Net Holiday.





W hotelach 4*-4,5* w Bułgarii (9,5-10) wyróżniają się propozycje Alfa Star i Wezyr Holidays, a w Tunezji (9) Alfa Star i Sunshine. W Turcji Egejskiej (8) Korzystnie prezentują się oferty Alfy i Eximu, a na Riwierze (8) Wezyra i Ecco Holiday (3 obiekty). Kreta (8-8,5) ostatnio bardzo korzystnie wypadała w Wezyrze i Sun & Fun.
W obiektach 5* w Bułgarii (10) korzystne są propozycje Wezyra i Sunshine (pojedyncze hotele), a w Tunezji (8,5-9) Sunshine i Exim. Turcja Egejska (7-8) szczególnie korzystnie oferowana jest przez Itakę i Exim (nowa oferta), a Riwiera jest na razie nieco zbyt droga. Korzystniejsza jest pięciogwiazdkowa oferta Egiptu (6-7,5) w wydaniu Wezyra i Eximu (Synaj), Ecco i Sun & Fun (Hurghada) oraz Itaki i Eximu (Marsa Alam).

Warto zauważyć, że wprowadzenie do oferty lata 2015 ofert Wezyra i Alfy Star dość istotnie przemeblowało zestaw najbardziej korzystnych ofert szczególnie na kierunkach egipskich i tureckich, ale też w Bułgarii i na Rodos i Kos (bliskość Turcji ?). Znamienne jest też to, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje, a na kierunkach egipskich jest odwrotnie - wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert wyraźnie rośnie.

Według stosowanej metodologii najmniej opłacalnymi kierunkami, podobnie jak w zestawieniach cen imprez zimowych, pozostają wyspy Cypr i Lanzarote, które w tym okresie są zbyt drogie w stosunku do tego co mogą zaoferować turystom. Różnica między nimi jest taka, że relatywna opłacalność tego pierwszego rośnie wraz ze wzrostem kategorii hotelu, a w przypadku Lanzarote sytuacja jest odwrotna.
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej.

Polscy agenci coraz bardziej odbiegają strukturą swojej sprzedaży od biur agencyjnych w zachodniej Europie. W tej ostatniej coraz większą rolę odgrywa aranżowanie wyjazdów dla klientów w oparciu o przeloty tanimi liniami i coraz powszechniejsze hotelowe platformy rezerwacyjne. Stale zwiększa się liczba krajów w których udział aranżacji przewyższa sprzedaż gotowych pakietów. Do takich należą m.in. Włochy i Francja (w której proces wypierania pakietów przez aranżacje jest szczególnie szybki), a niedługo dołączy do nich również Wielka Brytania. W naszym kraju jest to jednak nadal margines, który wynika zarówno z niewielkiej liczby połączeń lotniczych do "słonecznych" destynacji, jak też z powodu wstrzemięźliwości agentów wobec takiej formy działalności.

Należy jednak pamiętać, że pozostawianie klientów sam na sam z systemami rezerwacyjnymi prowadzi do wdrażania i przyzwyczajania ich do samodzielnego konstruowania wypoczynkowych wyjazdów. Będzie to miało wysoce negatywny wpływ na przyszłą pozycję biznesową biur agencyjnych, gdy tanie linie wejdą na turystyczny rynek ze znacznie większą ofertą niż ma to miejsce obecnie.

Wstępne informacje o wynikach biznesowych ostatniego sezonu podał bardzo lubiany przez niemieckich agentów organizator średniej wielkości Schauinsland Reisen. Na tle dość stabilnego rynku naszego zachodniego sąsiada wyglądają one wręcz rewelacyjnie, bowiem przychody wzrosły o 24 procent (do 970 mln euro), a liczba klientów aż o 26,5 procent - do 1,25 miliona. Najlepiej sprzedawały się Kanary i Grecja, ale postęp zanotowano też na kierunkach egipskich. W nowym sezonie 2015 firma dodała do swojej oferty 300 nowych hoteli i nowe destynacje jak Sycylia, Samos i Wyspy Zielonego Przylądka. W roku tym oczekuje 5-procentowego wzrostu oraz szczególnie dobrej sprzedaży Balearów, Egiptu i Grecji.

Schauinsland Reisen ściśle kooperuje z licznymi hotelami pomagając im w finansowaniu renowacji i podnoszeniu standardu. Przypadek tego biura, średniej jak na niemiecki rynek wielkości (nieco ponad dwukrotnie większego od Itaki), wyraźnie potwierdza tezę o preferowaniu przez niemieckich agentów tych organizatorów, którzy dają im szanse na długoterminową współpracę, a za to odwracaniu się od takich, którzy w agresywny sposób stawiają na własne kanały sprzedaży wycieczek.

Wstępne informacje o zakończonym właśnie sezonie podał również koncern turystyczny DER Touristik (współwłaściciel polskiego Exim Tours). Jego sprzedaż wzrosła o 4 procent (rok wcześniej o 2 procent), a najlepiej sprzedawały się Turcja, Majorka i Grecja. Te same kierunki są również liderami sprzedaży w nowym sezonie. Odnośnie cen touroperatora na 2015 rok to spadły one o około 5 procent na Grecji oraz Kanarach, podobne jak przed rokiem pozostały na Turcji, Egipcie i Tunezji, a o 2 procent poszły w górę na egzotyce (z wyjątkiem Tajlandii).

Cały raport znajduje się poniżej:

Możesz także pobrać plik: turinfo_20141110_wczasopediapartner20141110agent.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Wczasopedia raport analiza ceny biura podróży sprzedaż wyjazdy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję