TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Hotelik, pensjonacik - podejrzane zdrobnienia

Hotelik, pensjonacik, motelux - czy mają taki sam standard jak hotel, motel, pensjonat? Niekoniecznie. Stosowanie zdrobniałych nazw jest niedozwolone i może wprowadzać w błąd.


Ochronie prawnej podlegają nazwy, takie jak hotel, motel, pensjonat. Każda inna może być próbą ominięcia prawa - z praktyki UOKiK wynika, że przedsiębiorcy używają zdrobnień, przyrostków lux, niepełnych nazw wtedy, gdy ich obiekty nie spełniają określonych w przepisach wymagań (np. sanitarnych lub przeciwpożarowych) i nie posiadają odpowiedniego zezwolenia marszałka województwa. Aby przyciągnąć klientów, świadomie przekształcają nazwy, oferując noclegi według dowolnie ustalonego standardu.

Im więcej gwiazdek, tym wyższy standard hotelu. W każdym kraju wymagania, którym muszą sprostać hotele czy pensjonaty, są inne, dlatego hotel trzygwiazdkowy z państwie poza UE może odpowiadać jednogwiazdkowemu hotelowi w Europie. Problemy turystom mogą sprawiać także różne symbole, którymi oznaczane są obiekty hotelarskie na świecie: spotkać można gwiazdki, litery a nawet korony. A jak jest w Polsce?

W Polsce jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać określonym w przepisach wymaganiom. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu), kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe. W każdym obiekcie hotelarskim na widocznym miejscu powinna być umieszczona informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami brutto oraz tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu. Sprawdźmy, czy usługi, takie jak sauna, posiłki, parking nie są dodatkowo płatne.

Zaszeregowania obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek województwa, który również sprawdza czy przedsiębiorcy przestrzegają określonych wymagań. Wykaz obiektów hotelarskich możemy sprawdzić w specjalnym rejestrze.

W hotelach i motelach pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łazienka, zaś w przypadku pensjonatów tylko w tych, które posiadają pięć lub cztery gwiazdki. Tylko cztero- i pięciogwiazdkowe hotele i wszystkie motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe. Powierzchnia pokoju dwuosobowego w hotelu pięciogwiazdkowym wynosi 18 m2 (w jednogwiazdkowym - 10), łóżko dwuosobowe powinno mieć wymiary 140x200 cm, w pokoju musi znajdować się szafa, minimum dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki. Pościel musi być zmieniana codziennie lub na życzenie konsumenta. Hotel, motel i pensjonat pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowy musi akceptować płatność kartą płatniczą.

Natomiast każdy kemping musi mieć całodobowy dozór, urządzenia sanitarne muszą być zlokalizowane nie dalej niż 100 m od miejsca noclegu. W kempingu czterogwiazdkowym na 50 osób przypadać musi jeden natrysk z ciepłą wodą przez całą dobę, a w jednogwiazdkowym - jeden natrysk na 100 turystów, może nie być ciepłej wody bieżącej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
obiekt hotelarski rejestr UOKiK Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji hotel pensjonat kemping


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję