TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Turystyka młodzieżowa bije rekordy popularności

Mimo trudnego roku w branży turystyka młodzieżowa rośnie w statystykach sprzedaży. Wynik rozpoczętego właśnie 3 turnusu wakacyjnego jest o 1 pkt. proc. lepszy niż przed rokiem. Największą popularnością cieszą się obozy Interkamp - twórcze i artystyczne wyjazdy pomagające dzieciom i młodzieży rozwijać własne pasje. Zaskoczeniem pierwszego miesiąca sezonu są wysoko notowane obozy żeglarskie, które po kilku latach przerwy przeżywają swój wielki Come Back!


To już trzeci obozowy i kolonijny turnus tegorocznego lata. Upadki kilku biur podróży na progu sezonu i związane z tym przykre konsekwencje mocno dotknęły nie tylko pechowych klientów, ale wręcz całą branżę. Nagłe obniżenie wiarygodności i ogromna nagonka medialna spowodowały co najmniej zwiększoną czujność zakupową, a w wielu wypadkach wręcz jej zatrzymanie. Tym samym branża przeżywa 4 z rzędu rok kryzysowy.

Turystyka młodzieżowa, mimo przynależności do wielkie rodziny turystycznej stanowi jej odrębny fragment. Organizacja wyjazdów dla dzieci i młodzieży od zawsze poddawane były skrupulatnej kontroli. Baczny monitoring organizatorów, programu, jakości baz pobytowych, wyżywienia przygotowania i kwalifikacji kadry prowadzą nie tylko zatroskani o własne dzieci rodzice, ale także media, urzędy i instytucje do tego zobligowane. Na szczęście od wielu już lat ten fragment rynku turystycznego nie miał poważnych kłopotów.

- Z pewnością jest to wynik stabilizacji i wieloletniego zagospodarowania tego rynku przez kilku bardzo profesjonalnych touroperatorów, a także bardzo wysoko - w porównaniu z turystyką wyjazdową dla dorosłych - postawionej poprzeczki formalnej dla touroperatorów chcących działać w naszym segmencie - komentuje Kuba Marjański, dyrektor ds. turystyki w BTA Kompas.

Mimo lipcowych kłopotów branży, turystyka młodzieżowa rośnie. - Sprzedaż 3 turnusu jest dla nas o 1 pkt. proc., lepsza niż przed rokiem i o 0,2 pkt. proc. wyższa niż dwa lata temu - podsumowuje Kacper Domański, kierownik sprzedaży w BTA Kompas. - Nie są to oczywiście ogromne wskaźniki, ale cieszymy się, że na tle tzw. dużej turystyki, notującej ostatnio stałe spadki, utrzymujemy pozytywny kurs, a wręcz wzrost sprzedaży.
Trudno się temu dziwić, bo nawet jeśli dorośli są w stanie zrezygnować ze swoich wakacji lub przełożyć je na inne miesiące, to przecież nie da się tego zrobić z wakacjami szkolnymi. Te niezmiennie trwać będą przez dwa letnie miesiące.

Organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży na terenie kraju cieszy się ogromną popularnością i jedyną rzeczą jaka dziś jeszcze czasami przemawia na jej słabsze postrzeganie jest brak gwarancji słonecznej pogody. Wszystkie inne elementy takie jak relatywnie niewielka odległość od domu, a co za tym idzie niskie koszty transportu, bezpieczeństwo, świetny program obozowy czy kolonijny , doskonale przygotowana kadra, sprzęt i bazy pobytowe, bezpieczne i świetnie zbilansowane wyżywienie stanowią ogromną przewagę nad ofertą zagraniczną, w której koszty organizacyjne w znacznej mierze ograniczają jakość realizowanego programu. A ten dla dzisiejszej młodzieży i dzieci jest bardzo ważny.
Młodzi i mali klienci chcą już nie tylko leniwie bawić się na kąpielisku czy przy ognisku, ale przede wszystkim rozwijać swoje zainteresowania i pasje. Stąd tak ogromna ilość profili tematycznych w ofertach młodzieżowych biur podróży.

W statystykach sezonowych BTA Kompas po raz kolejny brylują Interkampy. To twórcze obozy artystyczne w wersji młodzieżowej lub dziecięcej, które w ciekawy, warsztatowy sposób pomagają młodym ludziom odkrywać, rozwijać, poszerzać i doskonalić swoje zainteresowania, pasje, marzenia.

Takie oferty w tym sezonie wybiera średnio co trzeci klient biura (2012 - 33,9 proc.; 2011 - 33,7 proc.). W trzecim turnusie Interkampy zanotowały lekki spadek (1,4 proc.) w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym ( III turnus 2012 - 30, 1 proc.; III turnus 2011 - 31,5 proc). Co jest powodem? - To bardzo naturalne zjawisko - wyjaśnia Kacper Domański. - W dobie szybkiej i wielokanałowej komunikacji młodzież, a nawet dzieci umawiają się na wspólne wyjazdy na określone turnusy w danym profilu. Jeden Interkamp jest zatem ciut wyższy, inny ciut niższy w statystykach porównawczych, ale tendencja pozostaje wciąż ta sama. Warto natomiast podkreślić, że w tym samym czasie z pewnością wzrasta współczynnik sprzedażowy w innym obozowym czy kolonijnym profilu tematycznym.

Przypomnijmy, że wśród 130 obozowych i kolonijnych profili tematycznych przygotowanych na ten sezon przez BTA Kompas, aż 30 różnych to właśnie Interkampy. Najpopularniejszym w 3 turnusie tego sezonu jest: obóz Rockowy - stwórz swój band (4,5 proc).

3 turnus tegorocznego sezonu stoi także pod znakiem sportowych aktywności, a zwłaszcza białych żagli. Szeroki pomysł na ruch i sport ma w chwili obecnej 32,5 proc. małoletnich klientów. To wynik lepszy od ubiegłorocznego o 2,4 pkt. proc. (2011 - 30,1 proc.). Największą popularnością cieszą się obozy żeglarskie, na których wypoczywa co 5 uczestnik. Jeszcze w ubiegłym sezonie obozy żeglarskie stanowiły zaledwie 9,5 proc. całosezonowej sprzedaży biura, w tym roku, już teraz jest to 16, 2 proc.

Jeszcze lepiej wygląda statystyka analizowanego 3 turnusu. W ubiegłym roku wyjazdy pod żagle nie mieściły się w ogóle w turnusowym zestawieniu, w tym roku zajmują one pozycję nr 2 i generują 21,3 proc. sprzedaży. Romantyczne mazurskie żagle przeżywają zatem bardzo wyraźny Come Backi i po raz kolejny potwierdzają doskonale znaną tezę, że Polacy, nawet Ci mali, uwielbiają wypoczynek nad wodą.

Trzecie tematyczne miejsce tego zestawienia zajmują kolonie i obozy fabularne. Świat fantasy i bogatego teatru wyobraźni wciąż cieszą się sporą popularnością. Gra Tol Calen czy inne spod znaku RPG (Role Playing Games) zainteresowały w tym sezonie letnim już 9, 6 proc. klientów. W całym ubiegłorocznym sezonie było to 9,1 proc. Już po 3 turnusach notujemy zatem wzrost o 0,5 pkt. proc. W 3 turnusie na obozy tego typu wybrało się 9,2 proc. dzieci i młodzieży. To wzrost, rok do roku, o 1,2 pkt. proc. (III turnus 2011 - 8 proc.).
W 3 turnusie wysoko klasyfikują się także obozy maluszkowe, przeznaczone dla najmłodszych uczestników. Obóz Bajkowy, Małej Księżniczki, Boba Budowniczego, Detektywów Skubi Duu czy Magicznego Ogrodu Cioci Eli przyciągnęły w tym turnusie 7,7 proc. klientów. To wynik nieznacznie gorszy od porównywalnego w 3 turnusie 2011 roku - o 0,9 pkt. proc.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Interkampy Come Back obóz kolonia biuro podróży białe żagle turnus organizator sprzedaż statystyki upadek bankructwo touroperator organizator turystyki


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję