Przewoźnicy sprzeciwiają się poniesieniu stawek za dostęp do torów
Proponowane przez PKP PLK stawki opłat za dostęp do infrastruktury, które mają zacząć obowiązywać od grudnia br. są zdaniem przewoźników kolejowych za wysokie. W tej sprawie interweniowali na początku marca u prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
UTK ma podjąć decyzję, czy stawki są zgodne z prawem i mogą zostać zatwierdzone. Na razie urząd nakazał PKP PLK uzupełnienie wniosku. Przewoźnicy tymczasem zwrócili się do prezesa UTK, aby ten projektu nie zatwierdzał. Według nich stawki, które miałyby zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku wpłynęłyby znacznie na wzrost kosztów PKP Intercity.
Nietrudno się domyślić, kto ostatecznie zapłaci za ewentualny wzrost cen. Tymczasem na linii Warszawa-Gdynia, która remontowana jest już od lat, przewoźnik obniżył koszt biletów, aby zatrzymać pasażerów.
Również CTL Logistics i DB Schenker Rail - przewoźnicy towarowi sprzeciwiają się wprowadzeniu nowych stawek. Obecnie dostęp do infrastruktury stanowi jedną trzecią kosztów jakie przewoźnik musi ponieść za prowadzenie działalności. Kolejne podwyżki wpłyną niekorzystnie na konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do transportu drogowego. Proponowane stawki sporo przewyższają te obowiązujące w obecnym rozkładzie jazdy. Wzrost, zależnie od kategorii linii kolejowej i masy brutto pociągu kształtuje się w przedziale od ok. 6 proc. do 60 proc.
Podwyższenie stawek kłóci się według przewoźników z logiką. Dość, że stan infrastruktury kolejowej w Polsce jest delikatnie ujmując niezadowalający, to jeszcze opłaty za dostęp do niej są jednymi z najwyższych w Europie. Pociągi rozwijają jedną z najniższych średnich prędkości wśród państw europejskich, na co wpływają m.in. prowadzone licznie prace torowe skutkujące ograniczeniem przepustowości.
PKP PLK tłumaczy, że stawki za udostępnianie infrastruktury kolejowej ustalane są na podstawie ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenia ministra infrastruktury z lutego 2009 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej. Przychody od przewoźników razem z dofinansowaniem remontów powinny zatem pokrywać koszty zarządcy infrastruktury, tzn. jej utrzymanie, prowadzenie ruchu kolejowego, amortyzację, a także koszty związane z obsługą kredytów, które zostały zaciągnięte na poczet jej rozwoju i modernizacji.
Według szacunków kolejarzy, 29 proc. linii kolejowych w Polsce znajduje się w niezadowalającym stanie technicznym i wymaga naprawy. PKP PLK odbija jednak piłeczkę i informuje, że w 2011 roku udało się zatrzymać pogarszanie się stanu infrastruktury kolejowej, którą mierzy się badając różnicę pomiędzy długością linii kolejowych, na których podniesiono prędkość jazdy pociągów oraz tras, na których należało prędkość obniżyć ze względu na ich zły stan techniczny. Pierwszy raz od lat saldo okazało się dodatnie, tj. prędkość pociągów zwiększono na odcinkach o większej łącznej długości niż te, na których została ona zmniejszona.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
Hotelarz narażał zdrowie gości - odpowie przed sądem
Rainbow Tours zachęca do wypoczynku w Grecji
PZOT: Koniec zniżek na First Minute
Bułgaria: silne trzęsienie ziemi
Funclub z Henryką Krzywonos - Strycharską
Kanał La Manche: Norman Spirit
Targi Turystyczne ITM Warsaw - podsumowanie
Reklama, czyli jak biura podróży przyciągają turystów?
Polacy wydali 1,5 mln zł na zagraniczne podróże posłów
LOT sprzedaje samolot Kapitana Wrony
Jak wam się podoba polityka TUI: sprzedajemy tanio bo nas na to stać