TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Jak zostać rezydentem?

Praca rezydenta, choć na pozór atrakcyjna i bezstresowa bywa trudna, zawsze jest odpowiedzialna, wymaga specyficznych kompetencji i szeregu tzw. miękkich umiejętności. Choć to koniec sezonu postanowiliśmy przyjrzeć się zasadom rekrutacji i zatrudnienia rezydentów.


Jakie wymogi trzeba spełnić aby zostać rezydentem? Aby się przekonać wystarczy znaleźć pierwsze lepsze ogłoszenie o pracę. Większość organizatorów wymaga posiadania uprawnień pilota wycieczek (ten wymóg zostanie zlikwidowany od 1 stycznia), biegłej znajomości języka obcego (najczęściej angielskiego lub niemieckiego, aczkolwiek znajomość języka kraju docelowego jest bardzo mile widziana). Wśród wymogów najczęściej powtarzają się doświadczenie, asertywność, odporność na stres, wysoka kultura osobista, umiejętność pracy w zespole. Poważnym atutem jest także prawo jazdy, zwłaszcza w sytuacjach gdy rezydent ma pod opieką klientów rozrzuconych po kilku miejscowościach.

Zapytaliśmy organizatorów turystyki jak z ich strony wygląda proces rekrutacji, zapotrzebowanie na rezydentów czy warunki jakie są oferowane pracownikom.

Jacek Parysek z Grecos Holiday informuje, że w tym roku jego biuro zatrudnia 35 rezydentów. Podkreśla, że wszyscy są zatrudnieni bezpośrednio przez Grecosa. Także biuro Sun&Fun bezpośrednio zatrudnia swoich 40 rezydentów - jak informuje Agnieszka Żórawska, kierownik działu jakości w Sun&Fun Holidays.

Często zdarza się, że organizator bezpośrednio zatrudnia tylko część ze swoich rezydentów, a pozostali są zatrudnieni przez lokalnych kontrahentów. Takie rozwiązanie powoduje, że zatrudnieni przez lokalne, zagraniczne biura posiadają umowy, które w żaden sposób nie podlegają polskiemu prawu i w przypadku jakichś nieprawidłowości, de facto mogą mieć ograniczone możliwości walki o swoje ciężko zarobione pieniądze. Oczywiście większość szanujących się biur nie może pozwolić sobie na to aby w branży pojawiły się pogłoski o ich niesolidności i nie dopuszcza do takich sytuacji, jednak w przypadku niektórych biur-krzaków może okazać się to sporym problemem.

Małgorzata Kozakowska z Alfa Star informuje, że spośród 34 rezydentów, jakich zatrudnia organizator, siedmioro jest zatrudnionych bezpośrednio w Alfa Star, a pozostali mają umowy z lokalnymi kontrahentami. Także część rezydentów Itaki, jak informuje wiceprezes Piotr Henicz jest zatrudnianych przez zagranicznych kontrahentów. Dodaje, że w sezonie letnim dla Itaki pracuje ponad 110 rezydentów. W samej Turcji Itaka zatrudnia ponad 50 rezydentów i animatorów i wedle zapewnień wiceprezesa Henicza drugie tyle mówiących po polsku osób zatrudniają kontrahenci.

Jak wygląda sytuacja rezydentów w Neckermannie? Destination Manager, Marek Surowiec informuje, iż biuro zatrudnia 40 rezydentów. Zaznacza, że z rezydentami współpracuje wiele innych osób. Jeśli chodzi o sposób zatrudnienia, to rezydenci Neckermanna podpisują umowy bezpośrednio z Neckermann Polska, oraz z lokalnymi kontrahentami i z Thomas Cook Group Destination Management - organizacją serwisową z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

Z kolei Rainbow Tours zatrudnia w sezonie około 55-60 rezydentów. Anna Małkowska z łódzkiego biura informuje, iż organizator przewiduje 3 możliwości zatrudnienia rezydentów, w zależności od destynacji i tego czy dana osoba prowadzi działalność gospodarczą. Touroperator proponuje pracownikom podpisanie umowy o pracę z Rainbow Tours, umowy o współpracę bądź umowy z lokalnym kontrahentem.

Jak wygląda rekrutacja? Zwykle pierwszym sitem jest analiza CV i to jest standard, którego trzymają się chyba wszyscy organizatorzy. Potem już każdy touroperator ma swoje metody sprawdzania kandydatów na rezydentów.

"Oczywiście wszystko zaczyna się od zebrania ofert, jednak później analizy dokonuje osoba bardzo doświadczona w temacie bycia rezydentem i animatorem, a po zakwalifikowaniu się do następnego etapu prowadzone są rozmowy face2face, zbierane referencje. Ostatnim etapem są dwu trzydniowe warsztaty, podczas których przekazywana jest dodatkowa wiedza, rozwijane są umiejętności ale również zapadają finalne decyzje - o zostaniu rezydentem firmy Grecos bądź nie" - tłumaczy Jacek Parysek.

"Najchętniej zatrudniamy osoby, które są absolwentami naszej Akademii (Akademia Rainbow Tours). Dzięki opinii naszych wykładowców wiemy już mniej więcej kto jak rokuje i tych najlepszych wysyłamy na staże, podczas których są przygotowywanie do pracy i obserwowani przez doświadczoną kadrę. Po pomyślnie zakończonym stażu, kandydat może liczyć na zatrudnienie. W wypadku osób, które nie brały udziału w zajęciach prowadzonych w ramach Akademii, z kandydatami prowadzone są rozmowy kwalifikacyjne, uwzględniające "scenki rodzajowe" oraz rozmowę w języku obcym." - opisuje rekrutację prowadzoną przez Rainbow Tours Anna Małkowska.

"Kandydaci, którzy spełniają jasno określone wymogi, biorą udział w profesjonalnym castingu, na który składają się: własne prezentacje, symulacje typowych sytuacji, dialogi z klientami, rozwiązywanie testu matematycznego,rozmowa kwalifikacyjna itp. Przed podjęciem pracy osoby wyłonione w tym procesie przechodzą profesjonalne szkolenie dla rezydentów" - wyjaśnia Marek Surowiec z Neckermanna.

"Rekrutacja odbywa się od stycznia do końca marca. Osoby zapraszane przez nas na rozmowę kwalifikacyjną muszą spełniać pewne warunki- mamy określony profil osoby poszukiwanej: legitymacja pilota, min. 25 lat, min. 2 letnie doświadczenie w pracy rezydenta,biegła znajomość języka angielskiego ( dodatkowym atutem jest znajomość języka do którego wysyłamy/szukamy Rezydenta). Na rozmowie rekrutacyjnej sprawdzamy wiedzę o kierunku na jaki aplikuje dana osoba, pytamy o referencje, odgrywamy scenki z tzw: Klientem konfliktowym, sprawdzamy poziom języka angielskiego. Nowe osoby dołączają do sprawdzonych zespołów, gdzie wdrażamy je zgodnie z procedurami obowiązującymi w Sun & Fun Holidays mając na uwadze integralne części umowy." - opisuje proces rekrutacji w Sun&Fun Agnieszka Żórawska.

Jak widać organizatorzy mają swoje sposoby selekcji kandydatów do pracy. Wszystkim za to przyświeca jeden cel - wybrać możliwie najlepszych. To czy klient zdecyduje się na ponowne skorzystanie z usług danego touroperatora w dużej mierze zależy właśnie od rezydenta.

Na jakie warunki mogą liczyć rezydenci? W większości ogłoszeń o pracę można znaleźć same ogólniki, praca w młodym, dynamicznym zespole, atrakcyjne wynagrodzenie. Oczywiście wysokość wynagrodzenia rezydenta zależy głównie od jego doświadczenia i umiejętności negocjacyjnych. Negocjacje płacowe są ważnym elementem każdej rozmowy kwalifikacyjnej, toteż touroperatorzy nie chcą się wypowiadać na ten temat.

Organizatorzy zapewniają zakwaterowanie swoim rezydentom, czasem w hotelach, czasem w wynajętych mieszkaniach. Sprawa wyżywienia przedstawia się natomiast w bardzo różny sposób. Jeżeli grupa, którą rezydent ma pod opieką ma wyżywienie, najczęściej wyżywienie dostaje także i rezydent. Jeżeli nie, trzeba się żywić na własną rękę. W tej kwestii nie ma reguły, wszystko zależy od ustaleń pomiędzy biurem, rezydentem a hotelarzami czy restauratorami.

"Na miejscu rezydenci zakwaterowani są zazwyczaj w kwaterach pracowniczych na terenie hoteli z oferty Neckermanna. W niektórych przypadkach i hotelach zagwarantowane jest też wyżywienie" - pisze Marek Surowiec. "Zapewniamy zakwaterowanie w mieszkaniu lub hotelu, wyżywienie, ubezpieczenie jak również pokrywamy koszty wydatków służbowych (telefon, auto służbowe + paliwo)" - dodaje Anna Małkowska.

Praca rezydenta zdecydowanie nie jest zajęciem dla każdego. Profesja ta wymaga m.in. odporności na stres, komunikatywności, zdolności organizacyjnych czy dyspozycyjności 24 godziny na dobę. Z drugiej strony wiele osób pracujących w tym zawodzie pomimo wielu niedogodności nie zamieniłoby tej pracy na żadną inną. Rezydenci często podkreślają, że satysfakcja jaka wiąże się wykonywaniem tego zawodu jest bezcenna.

W tej aktualności przedstawiliśmy rekrutację i warunki zatrudnienia widziane oczami biur podróży. Gdyby ktoś z rezydentów chciał się podzielić własną opinią, zapraszamy do kontaktu mailowego na adres centrumprasowe@tur-info.pl.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
rezydent biuro podróży touroperator organizator turystyki Alfa Star Itaka Rainbow Tours Grecos Holiday Sun&Fun


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję