TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Klienci upadłego biura walczą o odszkodowania

Miniony rok był niekorzystny dla branży turystycznej. W wyniku bankructw biur podróży ucierpiały tysiące turystów. Niestety mimo wysokich gwarancji ubezpieczeniowych rzadko kiedy udaje się w pełni pokryć roszczenia wszystkich poszkodowanych klientów.


W ubiegłym roku do najgłośniejszych spraw należał upadek Sky Clubu. W wyniku ogłoszenia niewypłacalności organizatora ucierpiało więcej osób niż łącznie w wyniku pozostałych bankructw.

Sky Club ogłosił bankructwo 4 lipca 2012 roku. W dniu ogłoszenia niewypłacalności za granicą przebywało 4629 osób. Po wielu miesiącach niepewności spółka oficjalnie ogłosiła upadłość 29 marca 2013. Pisaliśmy o tym w aktualności Koniec Sky Clubu

Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda sprawa składania wniosków przez klientów poszkodowanych w wyniku bankructwo Sky Clubu. Zgodnie z prawem mieli oni aż rok na złożenie w urzędzie marszałkowskim swoich roszczeń.

Jak udało nam się dowiedzieć z biura prasowego Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego do tej pory do urzędu wpłynęło 6767 wniosków, reprezentujących łącznie około 24 tysiące poszkodowanych. Wnioski dotyczą niezrealizowanych i przerwanych imprez turystycznych, a także imprez, z których klienci zrezygnowali oraz dotyczących zakupionych bonów i pojedynczych usług. Dotychczas złożone roszczenia opiewają na kwotę około 28 mln złotych. Z kolei gwarancja touroperatora wykupiona w TU Europa S.A. wynosi łącznie 25 mln złotych.

Jak poinformowała rzeczniczka prasowa Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego, Marta Milewska Wszystkie zgłoszenia są przekazywane do gwaranta, tj. Towarzystwa Ubezpieczeń EUROPA S.A. Część roszczeń, które były kompletne już zostało przekazanych. Obecnie klienci uzupełniają swoje zgłoszenia, które po skompletowaniu także są przekazywane gwarantowi. Po zweryfikowaniu dokumentacji, gwarant przekaże Marszałkowi Województwa Mazowieckiego szczegółowe wyliczenie kwot należnych poszkodowanym klientom. Następnie Marszałek wydaje dyspozycję wypłaty środków, a gwarant dokonuje wypłat należnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.

Do spektakularnych upadków ostatnich lat zaliczyć można bankructwa takich biur podróży Open Travel oraz Selctours. Na ich przykładzie wyraźnie widać, że sprawa odszkodowań za zmarnowany urlop do najłatwiejszych nie należy. A sama procedura zwrotu pieniędzy potrafi trwać latami.

Klienci Open Travel otrzymali 15-75% wpłaconych za wakacje pieniędzy. W tym przypadku wysokość wypłaty była zależna od daty wykupienia wycieczki. Z kolei turyści, którzy wykupili urlop w biurze Selectours mogli liczyć na 28 procent kwoty. Procedura zwrotu pieniędzy trwała dość długo i zakończyła się dopiero w kwietniu 2012 roku.

Termin składania roszczeń w przypadku klientów Sky Clubu mija z dniem 8 sierpnia. Już teraz wiadomo, że pieniędzy z ubezpieczenia upadłego biura nie wystarczy na pokrycie wszystkich roszczeń. Zarówno kontrahenci jak i turyści muszą uzbroić się w cierpliwość.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Sky Club Open Travel Selectours biuro podróży bankructwo upadłość touroperator wniosek Mazowiecki Urząd Marszałkowski Marta Milewska


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję