TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Koniec z PRL-owskimi blokami turystycznymi

Sukcesywnie spada liczba obiektów tzw. gorszej kategorii, czyli pozostałości prl-owskich blokach turystycznych. Z kolei na rynku obiektów luksusowych już nie mamy się czego wstydzić. Powoli struktura hoteli w Polsce dorównuje arenie europejskiej.


Jeszcze dziesięć lat temu obiekty pięciogwiazdkowe w Polsce można było policzyć na palcach jednej ręki, nieco więcej było hoteli czterogwiazdkowych, bo 44 - w sumie dysponowaliśmy 14 tys. miejsc noclegowych o podniesionym standardzie. Obecnie tych pierwszych jest dziesięciokrotnie więcej - 50, a drugich w sumie 150 - razem dają 50 tys. miejsc. Ku zaskoczeniu wraz z rozwojem infrastruktury w tym zakresie wzrósł popyt na tego typu obiekty w Polsce. W sezonie trudni znaleźć wolny pokój, mimo iż koszt tygodniowego pobytu dla rodziny czteroosobowej w takim hotelu waha się w granicach 7-8 tys. złotych.

Powodów tych zmian jest wiele. Przede wszystkim Polska jako rozwijający się kraj Unii Europejskiej stała się atrakcyjnym miejscem pod hotelowe inwestycje. Zarówno z uwagi na przestarzałą bazę hotelową oraz obecność coraz większej liczby zamożnej klienteli.

Rosnące wymagania Polaków potwierdzają dane GUS. Jeszcze 14 lat temu obiektów jednogwiazdkowych było 326, obecnie jest już tylko 170. Z 240 domów wycieczkowych zostało 50, a spośród prawie 3 tys. ośrodków wczasowych ostał się może tysiąc.

Dane z 2010 pokazują, że obłożenie hoteli z górnej półki jest wyższe, niż tych o niższym standardzie. W przypadku obiektów dwu- i trzy-gwiazdkowych wartość rezerwacji nie przekroczyła 40-proc. Dla hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych było to odpowiednio 46 i 55-proc. Z roku na rok przybywa także klientów z zagranicy. Niemcy, Francuzi, czy Brytyjczycy to stały target. Natomiast nie brak też Australijczyków i Chińczyków, którzy przyjeżdżają do Polski głównie w sprawach biznesowych.

Eksperci przewidują dalszy wzrost tej tendencji. Rynek hotelowy ma spore możliwości rozwoju, zapotrzebowanie na tego typu usługi stale rośnie, a wzbogacanie rynku w innowacje tylko przyciągnie większą rzeszę klientów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
obiekt hotel rynek obiektów luksusowych w Polsce Polska Unia Europejska GUS dane hotele czterogwiazdkowe pięciogwiazdkowe Polak UE rynek hotelowy Chiny Francuz Niemiec Brytyjczyk




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję