TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Ile samorządy wydają na promocję?

642 mln zł - tyle samorządy planowały wydać na promocję w 2013 roku. Rok wcześniej (w 2012 roku) wydały 628 mln zł (w 2011 r. - 684 mln zł). Tak przynajmniej wynika z danych resortu finansów. Sytuację ratowały dotacje z Unii Europejskiej, bez których większości projektów nie udałoby się zrealizować.


Największe miasta z roku na rok zmniejszają wydatki na działania promocyjne. Jakie kwoty na ten cel wydawano w 2013 roku?

Publikujemy raport przygotowany przez serwis MarketingMiejsca.com.pl, z którego można się również dowiedzieć na jakie działania samorządy wydają najwięcej. Okazuje się, że wcale nie są to kampanie promocyjne, a koszty związane z organizacją lub wsparciem wydarzeń kulturalnych/rozrywkowych i sportowych.

Poniżej wydatki miast na promocję w 2013 roku:

CZĘSTOCHOWA
Budżet: 1,4 mln zł.
Działania:


  • Festiwal Kultury Alternatywnej Frytka OFF: 257 871,05 zł
  • strategia miasta,
  • materiały promocyjne.


BIAŁYSTOK
Budżet: 3,5 mln zł.
Działania:

  • Promocja miasta podczas widowisk sportowych, kulturalnych lub rekreacyjnych oraz podczas uczestnictwa zespołu w rozgrywkach ekstraklasy piłki nożnej mężczyzn w Polsce. Realizowana przez Jagiellonie Białystok SSA,
  • Promocja miasta podczas imprez o charakterze sportowym w tenisie stołowym - sponsoring tytularny Polskiej Superligi Tenisa Stołowego,
  • Noc Restauracji to ogólnopolskie wydarzenie, którego celem jest zwrócenie uwagi na fenomen oryginalnej lokalnej kuchni oraz stworzenie oferty dodatkowych atrakcji, którym nie będą w stanie oprzeć się mieszkańcy i turyści.
  • Multimedialne Centrum Informacji Turystycznej składające się z pięciu punktów informacji turystycznej. Realizacja przedmiotowego projektu wprowadziła innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie przekazu dotyczącego informacji turystycznej.


W nowopowstałych punktach informacji turystycznej zostały zainstalowane urządzenia multimedialne i interaktywne służące do nowatorskiego przekazu informacji o atrakcjach turystycznych i historii miasta.

BYDGOSZCZ
Budżet: 20,9 mln zł
Działania:

  • Promocja miasta poprzez sport: 14,7 mln zł (kluby, Mistrzostwa Świata w Biegach przełajowych, Gala Boksu Zawodowego),
  • Międzynarodowy Festiwal Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE - 2,5 mln zł,
  • VI Bydgoski Festiwal Wodny STER NA BYDGOSZCZ - 420 tys. zł,
  • promocja poprzez połączenia międzynarodowe realizowane z Portu Lotniczego w Bydgoszczy - 1,5 mln zł.


BYTOM
Budżet: 562 tys. zł.
Działania:

  • Wewnętrzna promocja wydarzeń kulturalnych, sportowych itp. (przeprowadzono 20 kampanii billboardowych na terenie miasta),
  • Promocja zewnętrzna. Na terenie całej aglomeracji śląskiej bezpłatnie kolportowany jest magazyn informacyjno-kulturalny "Rynek 7". Nakład - 20 tys. egzemplarzy. Miesięcznik z bieżącym informacjami trafia również do kilkudziesięciu miejsc najchętniej odwiedzanych przez mieszkańców Bytomia.
  • Projekt "Tajemniczy Bytom. Miasto pełne tajemnic", czyli odkrywanie podziemnych tajemnic Bytomia. Odkryte niedawno schrony przeciwlotnicze z okresu II wojny światowej mają być udostępnione zwiedzającym. - Przygotowania do obchodów 760-lecia nadania praw miejskich w 2014 roku. Wydanie trzech bogato ilustrowanych przewodników turystycznych oraz serii autorskich miejskich kalendarzy na 2014 rok "Bytom wczoraj i dziś".
  • Udział w konkursie "Milka. Moje miasto się przytula" i zwycięstwo w nim. Choć nagrodą była kampania promocyjna w mediach o wartości 500 tys. zł, to jednak wartość wszystkich materiałów o mieście, które pojawiły się w mediach, wycenia się na ponad 2 miliony złotych.


GDAŃSK
Budżet: 6 mln zł.
Działania:

  • Badania wizerunkowe (w Polsce, Niemczech, Skandynawii i Hiszpanii), poprzedzone ewaluacją i opracowaniem strategii marki i strategii komunikacji na lata 2014-2020;
  • Wizyty studyjne dziennikarzy, touroperatorów i blogerów,
  • Projekt submarki "Gdańsk światową stolicą bursztynu",
  • Aktywność w internecie, w tym w mediach społecznościowych,
  • Strategiczne eventy i wydarzenia w mieście, jak choćby Blog Forum czy innowacyjne projekty o charakterze gospodarczym.


GDYNIA
Budżet: 4,5 mln zł.
Działania:

  • Kampania Gdyńskie Poruszenie promująca aktywny tryb życia mieszkańców Gdyni,
  • Kampania telewizyjna "Gdynia. The future is here" (wizerunkowa kampania, której ideą przewodnią jest największy w Polsce park naukowo-technologiczny),
  • Działania promujące otwarcie najnowocześniejszego w Polsce Centrum Nauki Experyment,
  • Działania promujące miejsca i wydarzenia: Gdynia InfoBox, Open'er festiwal itp.


GORZÓW WIELKOPOLSKI
Budżet: 2,5 mln zł
Działania:

  • Gorzowskie Wiadomości Samorządowe - 64,8 tys. zł,
  • Produkcja filmu promującego miasto - 13,5 tys. zł,
  • Zakup materiałów promocyjnych - 19,7 tys. zł,
  • Gorzów FIM Speedway Grand Prix of Poland - 2,5 mln zł


KATOWICE
Budżet: 8,5 mln zł,
Działania:

  • Europejski Kongres Gospodarczy - zakup pakietu usług promocyjnych (zamieszczenie loga w materiałach promocyjnych, rozstawienie stoiska miasta),
  • realizacja filmu fabularnego w reżyserii Magdaleny Piekorz pt. "Zbliżenia",
  • udział Katowic w targach Expo Real w Monachium,
  • promocja miasta podczas Mistrzostw Świata w Siatkówce Mężczyzn 2014 - w tej kwocie, zgodnie z umową, zawiera się: emisja logo lub nazwy miasta jako gospodarza MŚ w ramach edycji poszczególnych meczów ligi światowej, stoisko promocyjno-reklamowe, materiały poligraficzne, gadżety reklamowe, film promocyjny, promocja w Internecie i telewizji Polsat, przeprowadzenie akcji społecznej (znani sportowcy i aktorzy zachęcali do uprawiania tej dyscypliny sportu, rozdano 2014 piłek do siatkówki z nadrukowanym logo przyszłorocznych MŚ), zorganizowanie wystawy fotograficznej, organizacja turnieju siatkówki mężczyzn dla drużyn miast partnerskich,
  • promocja podczas Tour de Pologne.


KIELCE
Budżet: 3 mln zł.
Działania:

  • 800 tys.zł. organizacja XVI Światowych Letnich Igrzysk Polonijnych Kielce 2013 (Kielce odwiedziło ok. 1500 uczestników z 31 krajów świata),
  • wydatki dot. promocji miasta poprzez sport - m.in. promocja realizowana przez KS VIVE Targi Kielce.


KRAKÓW
Budżet: 5,5 mln zł (Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta w tym realizacja programów unijnych: kwota 1,4 mln zł.)
Działania:

  • Kampanie promocyjne (kampania "Ulokuj swój podatek w Krakowie", kampania "Kraków to stan umysłu"). Koszt ok. 400 tys. zł,
  • Organizacja działań PR/przedsięwzięć o charakterze promocyjnym/koordynacja działań promocyjnych miasta (w tym m.in. promocja aplikacji mobilnej Graj Hejnał, współorganizacja zawodów Red Bull Kart Fight). Kwota ok. 450 tys. zł,
  • Promocja Krakowa w liniach lotniczych ok. 1 000 000 zł.


LUBLIN
Budżet: 2 mln zł.
Działania:

  • Carnaval Sztuk-Mistrzów (jako kampania produktowa marki miasta Lublin) - blisko 600 tys. zł.


ŁÓDŹ
Budżet: 7,2 mln zł.
Działania:

  • Promocja miasta w ramach FashionPhilosophy Fashion Week Poland (edycja wiosenna i jesienna) organizowany przez Moda Forte Agencja. Dzięki Fashion Week (a także Fotofestiwalowi i Festiwalowi Designu) Łódź otrzymała nagrodę "Miasto doskonałe 2010" od redakcji magazynu "Twój Styl",
  • Promocja miasta w ramach realizacji Międzynarodowego Konkursu dla projektantów mody "Złota Nitka", organizowany przez Międzynarodowe Targi Łódzkie,
  • Międzynarodowy Festiwal Design - organizowany przez Łódź Art Center,
  • Promocja miasta w ramach Gali Dyplomowej Akademii Sztuk Pięknych - organizowana przez Akademię Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego,
  • Promocja miasta w ramach Konkursu The Look of the Year - organizowany przez Agencję Impresaryjną IGO-ART,
  • Zakup powierzchni reklamowej i pod ogłoszenia w prasie ogólnopolskiej i regionalnej,
  • Ogólnopolska kampania "W Łodzi będzie głośno" - reklama Łodzi jako miasta wielkich wydarzeń artystycznych,
  • Produkcja materiałów do emisji telewizyjnej i zakup czasu - cykle programów telewizyjnych realizowanych i emitowanych przez TVP Łódź i TV Toya "Łódź kreatywna", "Zmieniamy Łódź", "Nowe centrum Łodzi", "Strefa Piotrkowska", "O co chodzi w tej Łodzi".


OLSZTYN
Budżet: 1,9 mln zł.
Działania:

  • Warmiński Jarmark Świąteczny,
  • Koncert "Lato z Radiem",
  • Festiwal Folkloru Warmia, - Akcja "Olsztyn Aktywnie",
  • Uruchomienie Miejskiej Informacji Turystycznej działającej w olsztyńskim ratuszu.


POZNAŃ
Budżet: 5 mln zł.
Działania:

  • Konsorcjum Marki Poznań i Akademicki Poznań,
  • kampania zagraniczna,
  • miejski portal fotograficzny,
  • badania wizerunkowe,
  • działania z zakresu media relations,
  • Festiwal Rzeźby Lodowej, Film Commision


RZESZÓW
Budżet: 4,5 mln zł.

SUWAŁKI
Budżet: 169 tys. zł.
Działania:

  • uruchomienie strony internetowej Suwałk www.um.suwalki.pl w nowej szacie graficznej z podziałem na trzy główne kategorie: dla mieszkańca, dla turysty i dla inwestora - 17,5 tys. zł,
  • wyprodukowano 15-sekundowy spot reklamowy dotyczący "Pogodnych Suwałk" oraz atrakcji turystycznych w mieście i regionie oraz "Suwałki Blues Festivalu". Emisja spotu odbywała się całą dobę na ekranach informacyjnych zamontowanych w warszawskim metrze w terminie 17-23 czerwca 2013 r. oraz na ekranach LCD w autobusach na terenie Aglomeracji Śląskiej i w Białymstoku w terminie 7 czerwca-7 lipca 2013 r. Koszt: 19,8 tys. zł.


SZCZECIN
Budżet: 4,2 mln zł.
Działania:

  • Kampania "Ambasador - Szczecin z całego serca polecam" - ok. 290 tys. zł,
  • Program "Akademicki Szczecin" - ok. 185 tys. zł,
  • Działania w ramach programu "Turystyczny Szczecin" - ok. 360 tys. zł.


TORUŃ
Budżet: 11,2 mln zł.
Działania:

  • promocyjne imprezy kulturalne,
  • city placement w serialu "Lekarze" stacji TVN
  • promocja obszaru metropolitalnego Toruń - Bydgoszcz,
  • współpraca z mediami oraz akcje promocyjne w innych miastach,
  • promocja inwestycyjna,
  • promocja turystyczna,
  • materiały i gadżety promocyjne.


WARSZAWA
Budżet: 105 tys. zł (budżet byłego Biura Promocji Miasta).
Działania:

  • Organizacja akcji kulturalnej Noc Muzeów,
  • Organizacja koncertów Chopin na Krakowskim Przedmieściu,
  • kampania informacyjna związana z obchodami wybuchu Powstania Warszawskiego.


WROCŁAW
Budżet: 5,3 mln zł,
Działania:

  • Sylwester 1,2 mln zł,
  • Festiwal Kulinarny Europa na Widelcu 900 tys. zł,
  • Wrocławski Festiwal Krasnoludków 450 tys. zł.


Serwis MarketingMiejsca.com.pl przeanalizował także przeznaczone na promocję wydatki wybranych województw:

DOLNOŚLĄSKIE
Budżet: 3,4 mln zł.
Działania:

  • udział w dużych wydarzeniach promocyjnych odbywających się w regionie,
  • outdoor - dwufalowa kampania billboardowa pn. "Razem odkryjmy Dolny Śląsk",
  • produkcję i emisję reportaży promujących region, przy współpracy regionalnych telewizji,
  • reklamę województwa w Internecie, w tym w TV internetowej Ipla.


KUJAWSKO-POMORSKIE
Budżet: 2 mln zł.
Działania:

  • Kujawsko-Pomorska gęsina na św. Marcina,
  • Święto Województwa;
  • promocja województwa w liniach lotniczych - częścią tych działań były reklamy ukazujące się w magazynie pokładowym Kalejdoscope.


LUBELSKIE
Budżet: 2,4 mln zł
Działania:

  • "Ambasador Województwa Lubelskiego" - 174.995 zł,
  • Festiwal "Dwa Brzegi" - 100.000 zł,
  • Organizacja Festiwalu "LandArt" - 55.000 zł,
  • Konkurs "Lubelskie Perły i Perełki" - 44.000 zł,
  • Pakiet tegorocznych wyjazdów na targi turystyczne - około 100. 000 zł.


LUBUSKIE
Budżet: ok. 2,3 mln zł.
Działania:

  • Dni Województwa Lubuskiego. Dwudniowe wydarzenie, które w 2013 r. odbyło się w Gorzowie Wielkopolskim.
  • Przystanek Woodstock. Podczas festiwalu w Kostrzynie nad Odrą przygotowano strefę "Łąka Lubuska".


ŁÓDZKIE
Budżet: 5 mln. zł.
Działania:

  • Mixer Regionalny Łódzkie 2013 - największa w Województwie łódzkim impreza o charakterze wystawienniczo - kulturalnym,
  • Pociągiem w Łódzkie - cel projektu promocja walorów przyrodniczych regionu.


MAŁOPOLSKIE
Budżet: 7,2 mln zł.
Działania:
Województwo Małopolskie organizuje kampanie wizerunkowe z czerwonym koralem w roli głównej.
Inne działania promocyjne to:

  • Małopolska i wszystko gra!
  • Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju,
  • Małopolski Festiwal Smaku,
  • Dni Małopolski w Brukseli,
  • Filmoteka Małopolska,
  • Małopolska. Nasz Region, Nasza Szansa.


MAZOWIECKIE
Budżet: 520 tys. zł.
Działania:

  • Konkurs fotograficzny "Mazowsze bliskie sercu",
  • "Paszport turystyczny Województwa Mazowieckiego",
  • "Sejmik Turystyczny Województwa Mazowieckiego",
  • Konkurs Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego,
  • Udział w krajowych targach turystycznych.


OPOLSKIE
Budżet: 136 tys. zł
Działania:

  • Święto Województwa Opolskiego - 34.583,69 zł.
  • Konkurs "Opolska Marka 2012" - 42.503,07 zł.


POMORSKIE
Budżet: 1,7 mln zł.
Działania:

  • "Zintegrowany System Informacji Turystycznej",
  • "Pomorskie - dobry kurs. Turystyczna Kampania Promocyjna Województwa Pomorskiego". Całkowita wartość projektu: 5,2 mln zł. w ramach funduszu EFRR, program RPO.


ŚLĄSKIE
Budżet: 2,7 mln zł.
Działania:

  • Regionalna kampania promocyjna Święta Szlaku Zabytków Techniki - Industriada - 1,1 mln zł.
  • Konkurs na zadania publiczne w dziedzinie krajoznawstwa, w tym turystyki - 450 tys. zł.
  • Ogólnopolska kampania promocyjna terenów inwestycyjnych województwa śląskiego pn."Województwo Śląskie - Tu się
    inwestuje" - 698 tys. zł.


ŚWIĘTOKRZYSKIE
Budżet: 1,4 mln zł + 750 tys. zł. na działania wizerunkowe.
Działania:

  • Sabat Czarownic wraz z kampanią promocyjną w TVP,
  • Międzynarodowe Targi Agroturystyki i Turystyki Wiejskiej Agrotravel,
  • Świętokrzyska Gala Kabaretowa. Magiczne zakończenie wakacji wraz z kampanią promocyjną w TVP,
  • Kampania promocyjna w Telewizji Polsat i TVN 24.


WARMIŃSKO-MAZURSKIE
Budżet: 1,8 mln zł.
Działania:

  • II edycja "Warmia: Rebelia Kultury",
  • Roku Kopernika,
  • Mazurska Planeta Śniegu,
  • Gazeta "Po sąsiedzku",
  • Promocja Kolei Nadzalewowej,
  • Współpraca z mediami o zasięgu regionalnym,
  • Zakup zdjeć (Redakcja Wrót Warmii i Mazur),
  • Zakup publikacji,
  • Zakup książek,
  • Regaty żeglarskie,
  • Zjazd Latarników Cyfrowej Polski,
  • Gadżety autorskie.


Coraz więcej działań skierowanych jest na promocję gospodarczą m.in. poprzez zorganizowanie przyjazdu przedsiębiorców ze Szwecji oraz Finlandii i dziennikarzy z tych krajów. Zorganizowano też konferencję Warmia Mazury Otwarci na Skandynawię, na której zjawiły się osoby zainteresowane biznesem skandynawskim oraz przedstawiciele firm z tych krajów. Odbyły się także misje z Austrii i Niemiec.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
marketing miejsca samorząd wydatki na promocję miasto województwo akcja promocyjna




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję