TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Sfinks planuje spłatę długu i dalszy rozwój

Sfinks Polska, zarządzający sieciami restauracji Sphinx, WOOK i Chłopskie Jadło, podpisał ostateczne porozumienie z bankami wierzycielami restrukturyzujące zadłużenie. Zakłada ono, że Raiffeisen Bank Polska umorzy spółce 35% długu po spłacie pozostałej części do końca września br.


Od kredytów w PKO BP i ING Banku Śląskim Sfinks przez 3 lata będzie regulować tylko odsetki, a kapitał ma spłacić w ciągu kolejnych 5 lat - do 30 września 2019 r. W porozumieniu znalazły się także zapisy na temat możliwości konwersji tych długów na akcje spółki w ciągu trzech lat oraz udzielenia pożyczki podporządkowanej przez Sylwestra Cacka do kwoty dokonanej spłaty w Raiffeisen, tj. ok. 5,7 mln zł, by spółka w razie potrzeby mogła skorzystać z dodatkowych środków na rozwój. W pierwszym półroczu Sfinks otworzył już 13 restauracji i zwiększył sprzedaż o 11% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Osiągnął przy tym dodatni wynik EBITDA w wysokości 1,3 mln zł, co stanowi poprawę o 8,7 mln zł. Obecnie prowadzone są inwestycje w siedem nowych restauracji.

- Dzięki odroczeniu spłaty rat kapitałowych Sfinks będzie mógł w ciągu najbliższych trzech lat dysponować większymi środkami na rozwój. To pozwoli nam rozbudować sieci i kontynuować umacnianie pozycji naszych marek na rynku. W ramach uzgodnień z bankami zobowiązałem się zawrzeć ze Spółką umowę pożyczki podporządkowanej do wysokości środków przeznaczonych na spłatę kredytu w Raiffeisen Banku, by Sfinks mógł dysponować środkami na rozwój do wysokości pozyskanej na ten cel w ostatniej emisji akcji. Korzystanie z tej pożyczki na razie nie będzie konieczne, ale postawienie takiego warunku przez banki oceniam pozytywnie jako troskę o rozwój spółki, który jest także moim priorytetem - dodaje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Sfinks konsekwentnie realizuje strategię rozwoju przyjętą w 2010 roku. Otwarto już pięć pilotażowych restauracji typu express działających w segmencie fast casual dining (cztery restauracje Sphinx Express i Wook Express). Obecnie koncept ten jest przez spółkę udoskonalany i za ok. sześć miesięcy ma zostać zakończona faza pilotażowa. Po tym okresie powstaną zasady franczyzy dla expressów.

Franczyza jest już podstawowym modelem działania restauracji w sieciach Sfinks Polska, również kolejnych 7 restauracji będących w fazie inwestycji poprowadzą franczyzobiorcy. Obecnie tylko 22% restauracji jest zarządzanych bezpośrednio przez spółkę. W modelu franczyzowym działa 90 spośród 115 restauracji, z tego 63 w czystej franczyzie i 27 w modelu operatorskim, w ramach którego restauracje należące do spółki są zarządzane przez menedżerów na zasadach zbliżonych do franczyzy. Sfinks przekształcił już na ten model ponad 50% restauracji własnych, gdyż pozwala on znacznie zwiększyć efektywność działania. Po przekształceniu restauracje operatorskie w porównywalnych okresach odnotowały wzrost na poziomie EBITDA o 12 p. p.

Pozytywne efekty przynoszą również działania pro sprzedażowe prowadzone przez Sfinks Polska w sieciach Sphinx i WOOK. Dzięki zmianie menu, działaniom marketingowym prowadzonym przez Sfinksa oraz akcjom promocyjnym organizowanym we współpracy z kontrahentami, w pierwszym półroczu Sphinx odnotował wzrost sprzedaży o 11,9%, a WOOK o 16,1%. Spółka aktywnie działa na polu komunikacji bezpośredniej z klientami prowadząc akcje mailingowe, kampanie smsowe i działania w mediach społecznościowych, a także poprzez działania w restauracjach. We wrześniu swoją premierę w całej sieci Sphinx miała specjalna edycja menu wzbogaconego o elementy life stylowe. Na okładce "Sphinx Menu" znalazł się Marcin Gortat.

- Skuteczność prowadzonych działań potwierdza również duże zainteresowanie naszą ofertą przez klientów mierzone jako liczba wejść na naszą stronę internetową. W czerwcu strona Sphinx.pl znalazła się w gronie 20 najczęściej odwiedzanych witryn firmowych jako jedyna sieć gastronomiczna, obok największych i najbardziej aktywnych marketingowo firm, jak banki, operatorzy komórkowi czy czołowi dostawcy oprogramowania. To potwierdza, że nasza polityka marketingowa sprawdza się i zamierzamy ją kontynuować. Podobne zadania czekają nas w Chłopskim Jadle. W pierwszej kolejności planujemy jednak fundamentalne zmiany w tej sieci, począwszy od logo, wystroju restauracji, po menu. Zamierzamy przepozycjonować Chłopskie Jadło całkowicie do segmentu casual dining, bo ma on znacznie większy potencjał i przeformułować ofertę, tak aby zainteresować nią klientów już od wieku 25+. Planujemy też odnowienie wszystkich restauracji Sphinx oraz WOOKa w centrum Warszawy - zapowiada Sylwester Cacek.

Jeszcze w tym roku Sfinks chce otworzyć ok. 20 do 30 nowych restauracji. Spółka zamierza jednocześnie zwiększyć w kolejnych latach liczbę nowych otwarć. W chwili obecnej Sfinks prowadzi rozmowy z dwoma potencjalnymi franczyzobiorcami z Czech oraz Węgier.

W I półroczu tego roku spółka otworzyła 10 restauracji, a do końca sierpnia - kolejne trzy. Na przełomie września i października mają zostać otwarte kolejne dwie lokalizacje. W przygotowaniu pozostaje następnych pięć.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Sfinks WOOK Chłopskie Jadło Sphinx PKO BP ING Bank Śląski Raiffeisen restauracje Sylwester Cacek express model franczyzowy franczyzobiorcy Sphinx Menu działania marketingowe casual dining strona internetowa Sfinksa polityka marketingowa Sfinksa




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję