TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Nie będzie połączenia Katowic z Pyrzowicami przed Euro 2012?

Projekt kolejowego połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach wykreślono z listy najważniejszych inwestycji związanych z Euro 2012. Gazeta Wyborcza pisze, że zbudowanie 24 kilometrów nowej trasy na zniszczonym przez szkody górnicze terenie, przekracza możliwości kolei.


Planowano, że do grudnia 2011 roku Katowice będą miały bezpośrednie połączenie kolejowe z Pyrzowicami. Według specjalistów z PKP Polskich Linii Kolejowych podróż na lotnisko miała zajmować mniej niż 30 minut. Wybrano już nawet wstępny przebieg trasy. Z Katowic przez Chorzów Batory do Bytomia linia miała przebiegać istniejącymi torami. Natomiast z Bytomia przez Piekary Śląskie do Pyrzowic miał zostać wybudowany nowy, 24-kilometrowy odcinek szybkiej kolei. Pociągi na tej trasie miały osiągać prędkość nawet 160 km/godzinę. Dodatkowo w Bytomiu miał powstać specjalny węzeł, gdzie mogliby przesiadać się pasażerowie jadący do Pyrzowic od strony Gliwic.

Jednak linia na lotnisko na pewno nie powstanie w założonym terminie. Projekt wykreślono z Master Planu, czyli szczegółowego harmonogramu, który zawiera wszystkie projekty związane z Euro 2012. Jak się okazało, kolej pomimo wcześniejszych deklaracji nie jest w stanie wybudować nowej trasy w ciągu trzech lat. Jacek Karniewski, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych w Katowicach tłumaczy - Szkody górnicze są poważniejsze niż zakładaliśmy. Do tego doszło jeszcze duże zurbanizowanie terenu oraz kłopoty z wykupem gruntów od prywatnych właścicieli. Stworzenie linii na lotnisko będzie wymagać więcej czasu.

Unieważniony został też przetarg na stworzenie studium wykonalności inwestycji. Dlatego też cała procedura przeciągnie się o kilka następnych miesięcy.

Koszty inwestycji również okazały się większe niż początkowo zakładano. Połączenie kolejowe miasta z lotniskiem ma kosztować co najmniej 1,2 mld zł. Natomiast w programie operacyjnym infrastruktura i środowisko, na szybką kolej do Pyrzowic zarezerwowano tylko 107 mln zł. Po dołożeniu wkładu PKP PLK w wysokości 60 mln zł, okazuje się, że na budowę linii na lotnisko jest tylko 10% potrzebnej kwoty. Jeden ze śląskich samorządowców zaznacza - Mogłoby być inaczej, gdyby nasi posłowie potrafili się zjednoczyć i wspólnie lobbować za tym pomysłem w Warszawie. Tymczasem albo nie chcieli, albo robili to nieskutecznie.

Jerzy Polaczek, były minister transportu oraz pomysłodawca stworzenia szybkiego połączenia Katowic z lotniskiem przyznaje, że cały czas lobbuje za nową linią do Pyrzowic, jednak sam nie jest w stanie wiele zdziałać. Podkreśla - To połączenie wypadło może z planów na Euro 2012, ale to nie znaczy, że wykreślono je z inwestycji, które kolej zamierza realizować w przyszłości.

Kolejarze zapewniają, że plan budowy połączenia z Pyrzowicami jest nadal aktualny. Jednak nie są w stanie powiedzieć kiedy zostanie zrealizowany.

PKP Polskie Linie Kolejowe mają też inny pomysł na połączenie Katowic z Pyrzowicami przed Euro 2012. Gdyby zamiast pociągów elektrycznych jeździły spalinowe, wówczas odpadłyby koszty budowy infrastruktury elektrycznej, a wystarczające byłoby położenie samych torów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Katowice Pyrzowice lotnisko port lotniczy połączenia linia kolejowa pociąg Euro 2012 PKP kolej trasa Chorzów Bytom Piekary Śląskie tory Jacek Karniewski budowa przetarg Jerzy Polaczek katastrofa lotnicza w pyrzowicach połączenie katowic z pyrzowicami kolejowe polaczenia pyrzowic do polaczenie


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję