Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Kierownik Biura Salon Franczyzowy Coral Travel
- Konsultant ds. turystyki
- Gdańsk Biuro Podróży w CH zatrudni studenta
- Specjalista/tka ds. turystki - Manager biura
- praca w biurze podróży
- Kraków - pracownik biura podróży poszukiwany
- Pilot sezonie zimowym
- Przewodnik Ołomuniec 7.10.2023
- Gdańsk - Sun Way Travel
- Praca w Krakowie - PRODUCT MANAGER


Jak sobie radzą nadmorskie miejscowości na Facebooku?
Za oknem zawitała zima, jednak do wakacji pozostało już tylko 5 miesięcy. Największe miasta w Polsce już dawno zaczęły walkę o integrację z mieszkańcami i sympatykami przy wykorzystaniu Facebooka, zobaczmy zatem jak radzą sobie popularne letnie kurorty.
Pomiędzy 8 października 2013, a 8 stycznia 2014 agencja Projekt PR we współpracy z serwisem www.czasnadmorze.pl przeprowadziła subiektywne badanie jakości komunikacji oficjalnych profili internetowych nadmorskich samorządów. W zestawieniu ujęto 17 profili. Nie uwzględniono profili zupełnie nieaktywnych jak w przypadku Gminy Krokowa (w tej gminie znajdują się m.in. popularne Dębki). Niestety kilka miejscowości nie zdecydowało się dotychczas na prowadzenie oficjalnego profilu miasta np. Krynica Morska, Jastarnia czy Ustronie Morskie. Sytuację tę bardzo szybko wykorzystały lokalne firmy i turystyczne portale internetowe, które bardzo aktywnie działają w sferze social-media.
Analityków interesowała ilość fanów, a także ich aktywności i interakcje poprzez popularne "lubię to", udostępnienia czy komentarze. W poszczególnych kategoriach przyznano punktację, która stała się podstawą stworzenia swoistego rankingu. Liderem ogólnej punktacji okazało się Świnoujście, które jako dominujący typ postów wybrało zdjęcia. Mimo kilkukrotnie mniejszej liczby fanów niż np. Kołobrzeg, posty zawierające przede wszystkim zdjęcia, ale również ważne informacje lokalne bardzo angażują społeczność zintegrowana wokół miasta.
Drugie miejsce zajmują ex aequo Ustka i Klimatyczny Kołobrzeg - czyli oficjalny profil turystyczny miasta, który zdaniem autorów zestawienia prowadzi najbardziej profesjonalną komunikację (jednak w analizowanym okresie zbyt rzadką). Interesująca, urozmaicona forma prowadzenia strony, która już na pierwszy rzut oka wyróżnia się najlepszą estetyką oprawy graficznej - każda grafika czy zdjęcie zamieszczone na stronie zawierają spójne elementy wizualne. Wydaje się, że w tak dużym mieście jak Kołobrzeg, rozdzielenie profilu typowo miejskiego, od strony promocyjno-turystycznej miasta sprawdziło się doskonale. W innych miastach można zauważyć podobne próby jednak bez tak jednoznacznego sukcesu jak w przypadku Klimatycznego Kołobrzegu.
Gdyby dodać dane profilu miejskiego i turystycznego, Kołobrzeg byłby niezaprzeczalnym liderem. Miasto Ustka (z trzykrotnie mniejszą liczbą mieszkańców niż Kołobrzeg) w punktacji rankingu znalazło się również na drugim miejscu. Posty wśród których przeważają zdjęcia, lecz nie brakuje również linków i udostępnień, zbierają średnio ponad 50 polubień. Bardzo dużym wsparciem dla miasta okazuje się Lokalna Organizacja Turystyczna Ustka, która prowadzi bardzo aktywną komunikację na Facebooku z ciekawą formą postów, które często są wykorzystywane na oficjalnym profilu miasta.
Na trzecim miejscu uplasowało się Władysławowo, którego stronę na facebooku wyróżniają dedykowane materiały video na youtube i wysokiej jakości zdjęcia. Minusem są natomiast nieregularność postów np. w październiku opublikowano ich 6 czyli tyle, ile aktywności zaobserwowano w pierwszych 8 dniach stycznia.
Powyżej opisane 4 miasta wyróżniają się zdecydowanie od pozostałych samorządów uwzględnionych w zestawieniu. Ciekawie rozwija się również profil Darłowa, które zajmuje 2 miejsce pod względem ilości fanów, jednak pomimo systematycznej publikacji postów, niewiele z nich skłania do szerszej interakcji. Widać tu znacznie mniejsze zaangażowanie niż np. w o wiele mniejszej Łebie (4000 mieszkańców). Tu 1800 fanów generuje znacznie więcej like-ów czy komentarzy.
Dużym potencjałem dysponuje Hel posiadający prawie 3400 fanów, jednak mimo przyzwoitej ilości postów, ich treść zdecydowanie nie przypada do gustu fanom, którzy nie angażują się w prowadzoną przez samorząd komunikację. Lider wielu rankingów czyli Międzyzdroje musi popracować nad strategią komunikacji z mieszkańcami i turystami. Stawkę zamykają Puck i Gmina Postomino (w której znajduje się popularny Jarosławiec). Na końcu, a w zasadzie już poza rankingiem znajdują się np. Krynica Morska, Jastarnia czy Ustronie Morskie, których oficjalnych profili nie uświadczy się na Facebooku.
"Wyniki badania pokazują, że wciąż wiele gmin nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału społecznościowego, zarówno pod kątem nieregularnego publikowania informacji i braku ciągłości w komunikacji, ale także przez niespełnianie oczekiwań lubiących profil. Z obserwacji wynika, że najwięcej interakcji powodują informacje związane z największym bogactwem, a zarazem atrakcją gmin - morzem. Warto wykorzystać to, co gminy mają najlepszego i przekuć to na wzajemną, regularną komunikację" - komentuje Marta Szadowiak, właścicielka agencji Projekt PR.
"Większość samorządów nadmorskich komunikuje się poprzez ten sam profil zarówno z mieszkańcami jak i turystami. Obie te grupy są niezwykle istotne, jednak wymaga zupełnie innego podejścia i stylu komunikatów, dlatego w popularnych miejscowościach nadmorskich, warto podjąć wysiłek prowadzenia dwóch profili" - komentuje Wojciech Kreft z serwisu www.czasnadmorze.pl. "Przy dobrej komunikacji, profile typowo turystyczne podobnie jak w przypadku Klimatycznego Kołobrzegu skazane są na sukces" - dodaje.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Grupa eSky liderem w Grecji i na
Dział dla turystów:
Coraz więcej rezerwacji dokonywanych za pośrednictwem
Wracają kontrole na granicy ze
Starsze aktualności:
Egipt i Bułgaria w coraz lepszych
Czy Polaków stać na
Workation - czy może pomóc
Jak przedłużyć ważność bonu turystycznego? Sprytny
Orient Express La Dolce Vita rozpocznie rezerwacje 6
Ecco Holiday świętuje 20-lecie
Touroperatorzy spotkali się w Sopocie
W Wielkiej Brytanii dominują turyści - seniorzy
PKL wprowadzają udogodnienia dla turystów
Wizz Air nie wróci już do Modlina?
Unijne certyfikaty - droga donikąd?
Polak Węgier dwa bratanki, czyli workshop dla branży turystycznej
Mniej niż połowa Polaków wyjechała na urlop
Eurolines Germany: autokarem z Krakowa do Stuttgartu
Pomoc przy uzyskiwaniu wiz dla klientów biur podróży
Aerofłot uruchamia nowe linie lotnicze
Dodatkowy urlop? Nie, dziękuję
Jak ministerstwo promuje turystykę medyczną?