TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Co stanie się z dworcami zmodernizowanymi na Euro 2012?

Nierentowne stacje, w tym te odnowione specjalnie na Euro 2012, zostaną przekazane samorządom. Tak zdecydowała kolej, której udało się wynająć tylko 70 procent zmodernizowanej powierzchni.


Niestety, odnowione na Euro 2012 stacje mogą znów popaść w ruinę przez kłopoty z ich utrzymaniem. Z tego powodu pomysł na wprowadzenie opłaty dworcowej powraca.

Polskie dworce zostaną podzielone na kategorie. O ich zakwalifikowaniu do danej grupy będą decydowały między innymi rola komunikacyjna, ruch pasażerów i potencjał komercyjny. Tego typu system działa obecnie w Niemczech. Tam, w zależności od klasy dworca kształtują się opłaty za postój płacone przez przewoźników. Kilka lat temu podjęto próbę wprowadzenia takiego systemu w Polsce, jednak sprzeciwiły się temu kategorycznie linie kolejowe, które tłumaczyły swoje stanowisko wzrostem kosztów. Opłaty przyniosłyby 134 mln zł przychodu rocznie.

Strategia PKP zakłada także zmaksymalizowanie wpływów z najmu powierzchni komercyjnej, a także wprowadzenie na największych stacjach reklamy outdoorowej. Przykładowo na stacji Warszawa Centralna pojawiło się 91 lokali komercyjnych. 95 procent z nich wynajęły między innymi sieci gastronomiczne oraz handlowe.

PKP mają problem z wykorzystaniem odnowionych przestrzeni w mniejszych obiektach. Tak jest na przykład w Przemyślu, gdzie dworzec wyremontowano za 26 mln zł. Obecnie wynajmuje tam lokale tylko dwóch przedsiębiorców. Podobna sytuacja panuje w Leżajsku, Sławnie i Wałbrzychu.

PKP odda nierentowne dworce samorządom w zamian za wyodrębnienie kas oraz poczekalni. Sprawa dotyczy 40 - 60 obiektów.

PKP ma ustalić konkretne kryteria, według których dworce będą klasyfikowane do remontów. Obecne nie są dość dokładne. Rozbiórką mogą być zagrożone nawet obiekty wyremontowane w 2011 roku - w Pabianicach i Zgierzu. W tych miastach do tej pory nie udało się znaleźć najemców. Kolej zastanawia się również nad listą stacji, które zostaną zamknięte. W tym roku znikną dworce w Lubinie i Nowym Dworze Mazowieckim.

W 2012 roku z budżetu państwa na remonty dworców zostanie wydanych 100 mln zł, 40 mln zł ze środków własnych oraz 250 mln zł z unijnych dotacji. 40 dworców jest już odnowionych. Prace wciąż trwają na około 20 obiektach, a na kolejnych 28 remonty są przygotowywane.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Euro 2012 dworce kolejowe PKP strategia PKP remonty na Euro 2012 Niemcy opłata dworcowa przewoźnicy kolejowi kolej transport kolejowy lokale komercyjne na dworcu kolejowym najemcy branża gastronomiczna branża handlowa linie kolejowe dworzec w Przemyślu dworzec w Leżajsku dworzec w Sławnie dworzec w Wałbrzychu Warszawa Centralna dworzec w Pabianicach dworzec w Zgierzu dworzec w Lublinie dworzec w Nowym Dworze Mazowieckim kasy poczekalnie remonty dworców PKP lokale do wynajęcia na dworcach PKP PKP zamyka dworce




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję