TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Lotnisko zabierze biurom turystów?

Niedawno pisaliśmy o najnowszym projekcie powiązanej z lotniskiem w Balicach spółki MPL Services sp. z o.o. Założenie biura podróży przez spółkę zależną operatora lotniska jest czymś nowym na polskim rynku, toteż pomysł ten wywołuje wzburzenie.


Operatorem krakowskiego lotniska jest spółka Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. Jej udziałowcami są:


  • Państwowe Przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" - 76,19% udziałów
  • Województwo Małopolskie - 22,73% udziałów
  • Gmina miejska Kraków - 1,04% udziałów
  • Gmina Zabierzów - 0,04% udziałów.


Niczym niezwykłym jest fakt, iż lotniska wykorzystują swoje tereny i starają się o dodatkowe przychody. W Polsce lotnisko Chopina ma kompleksowy plan według którego w ciągu najbliższych 10 lat powstanie nowe miasteczko lotniskowe w Polsce - Chopin Airport City. Ta inicjatywa wydaje się mieć sens - nowe przestrzenie biurowe i handlowo/usługowe zlokalizowane w jednym dobrze zaprojektowanym centrum będą dobrym źródłem dochodu lotniska i zapewnią "drugą nogę" dzięki której lotnisko ma szanse na lepszy rozwój. Plany co do jakiejś wersji miasteczka lotniskowego mają także Gdańsk i Katowice.





Jednak w Małopolsce pomyślano inaczej - MPL powołała zależną od siebie spółkę MPL Services sp. z o.o., która to firma planuje otwarcie nowego biura podróży. Pod jej skrzydłami buduje się już hotel i działa sieć taksówkowa. O powstającym biurze pisaliśmy w artykule Nowe biuro podróży wzbudza kontrowersje.

Zapytaliśmy przedstawicieli lokalnej branży turystycznej i usługowej o opinię na temat przyszłej konkurencji z podmiotami powiązanymi z lotniskiem. Ponieważ temat jest delikatny, nasi rozmówcy wypowiadają się anonimowo.

"Działania podjęte przez firmę należną i zależną do portu lotniczego są skierowane przeciwko małym i średnim firmom działającym w branży turystycznej i transportowej w Krakowie. Pierwszym przejawem była organizacja własnej linii taxi po to by małe firmy nie miały możliwości działania na tym rynku. Możliwość wynajmu miejsca parkingowego na stałe w celu obsługi transportu jest wręcz nie realna a proponowane ceny są zaporowe. Ustalenie cen parkingu doprowadziło do podniesienie opłat za krótkie zatrzymywania się a dłuższe postoje powodują naliczanie kolosalnych stawek" - pisze jeden z przedstawicieli krakowskiej branży turystycznej.

"Pomimo podjętych prób na współpracę z lotniskiem przy organizacji usług typowego shuttle busa nie można uzyskać odpowiedzi i nikt nie chce podjąć rozmów aby udostępnić taka możliwość. To samo stało się z firmą która świadczyła takie usługi i została zmuszona do zawieszenia lini. Dotyczy to również airporttaxi z którym próbowałem nawiązać kilkakrotnie współpracę ale nie ma żadnego kontaktu a rozmowa telefoniczna kończy się otrzymaniem informacji że w przypadku chęci współpracy zostanie wykonany kontakt do nas. Pada zatem pytanie czy działanie takie mają na celu zmonopolizowanie transportu osobowego na lotnisko. Uważam również iż działania rozszerzenia działalności będzie ukierunkowana do tego aby realizować wyjazdy turystów do Wieliczki i Auschwitz-Birkenau. Obecnie kierowcy realizujący usługi taxi oferują takie usługi i są one nielegalne, ponieważ nie polegają na samym transporcie tylko organizacji usługi turystycznej." - dodaje.

"Nie chodzi już o to że biuro takie stanie się konkurencją dla pozostałych, bo każdy ma swoją grupę odbiorców, lecz o to że spółka firm państwowych powinna zajmować się tym do czego została stworzona i skupić się na wprowadzeniu programu naprawczego. Zarówno transport, gastronomia, hotele, to wszystko powinno pozostać w gestii tych firm które z tego żyją. Jeżeli kogoś stać, może wynająć pomieszczenia na lotnisku, jako filię swojego biura, czemu nie? Lotnisko ma stały przychód z wynajmu, nie zatrudnia dodatkowych ludzi, no i co najważniejsze spada ryzyko straty na tych działalnościach" - pisze inny przedstawiciel branży.

Pozalotniskowa działalność MPL Services niepokoi także branżę hotelarską. "Prowadząc hotel liczymy się ze spadkiem przychodów związanych ze zmniejszeniem ruchu turystów zwłaszcza biznesowych i pracowników linii lotniczych z lotniska, w związku z uruchomieniem hotelu na lotnisku" - pisze jeden z krakowskich hotelarzy.

Czy spółka blisko powiązana z przedsiębiorstwem należącym do państwowej firmy oraz samorządów powinna zajmować się tego typu działalnością? W opinii naszych rozmówców - nie. " Spółka powołana w celu świadczenia usług lotniskowych powinna się porządnie zająć swoją działalnością i ogarnięciem chaosu na lotnisku oraz podniesieniem jakości swoich usług, a nie zabierać się za rzeczy do których nie została powołana." - pisze jeden z przedsiębiorców. "Spółka państwowa nie powinna w żaden sposób blokować działań innych podmiotów działających w branży. Moim zdaniem lotnisko powinno być otwarte na współpracę z firmami turystycznymi a nie za nasze pieniądze (podatników) tworzyć sobie zamkniętych układów zarobkowych." - dodaje inny.

Czym zatem, zdaniem przedstawicieli branży turystycznej powinno zająć się lotnisko? Czy dalej powinno rozszerzać swoją działalność w kierunki transportu, turystyki czy usług gastronomicznych? "W naszej opinii firma państwowa powinna robić wszystko, by zwiększać ruch turystów do Krakowa, i umożliwić rozwój innym przedsiębiorcom, którzy płacą podatki od sprzedaży tych usług" - komentuje jeden z przedstawicieli branży

"Zdecydowanie powinna zostać wzbogacona jakość serwisu gastronomicznego na lotnisku - aktualny jest jakości podrzędnej jadłodajni, a w cenie bardzo dobrych restauracji. Kiepsko to rzutuje na wrażenie z wizyty w Krakowie gości zagranicznych na czym powinno zależeć wszystkim z branży. Niech transportem, przewozami i turystyką zajmują się firmy które to robią na co dzień" - dodaje inny.

Zapytaliśmy także przedstawicieli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy w tym przypadku nie można mówić o nieuczciwej i nierównej konkurencji? "W gospodarce wolnorynkowej przedsiębiorcy mają swobodę w rozwoju swojej działalności. Jedynym wyjątkiem jest kontrola koncentracji i badanie największych transakcji polegających na objęciu kontroli nad innym przedsiębiorcą lub połączenia podmiotów gospodarczych. Z przysłanych informacji wynika, że w tym przypadku mamy raczej do czynienia z organicznym rozwojem przedsiębiorcy, który nie podlega kontroli organów państwowych" - pisze Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKiK.

"Co więcej samo posiadanie pozycji dominującej przez przedsiębiorcę, nie jest zakazane, niedozwolone jest jej nadużywanie. W tym przypadku jednak ciężko chyba mówić o pozycji dominującej, gdyż na na rynku biur podróży panuje konkurencja" - dodaje. Równocześnie przedstawiciel urzędu zastrzega, że gdyby w przyszłości doszło do działań naruszających konkurencję, lub zbiorowe interesy klientów UOKiK będzie mógł interweniować.

Pomimo kontrowersji i wątpliwości ze strony przedstawicieli branży turystycznej pozalotniskowa działalność spółki nie budzi wątpliwości natury prawnej. Biuro czy hotel blisko powiązane ze spółką zarządzającą lotniskiem jest niejako na cenzurowanym i nawet jeśli działa w sposób nie naruszający zasad prawa oraz dobrych obyczajów, sam fakt powiązania może sprowadzać podejrzenia. Dlatego trzeba wymagać, aby nowy podmiot działał w sposób maksymalnie transparentny. Najważniejszym jest tu równy dostęp do usług promocyjnych na lotnisku - do przestrzeni reklamowej i handlowej, jak i promocji na stronie www i powiązanych z lotniskiem.

Po zapoznaniu się z opiniami pasażerów odnośnie lotniska na Balicach można też stracić pewność, czy wszystko tu zmierza w dobrym kierunku - wiele osób narzeka na mało sprawną obsługę podróżnych, personel lotniskowy, zbytnią ciasnotę i prowizorkę. W rankingu pasażer.com lotnisko pod Krakowem ma niższą ocenę (5.55), niż lotniska Warszawy (6.07), Katowic (6.36) czy Wrocławia(6.68). Także w rankingu Skytrax krakowskie lotnisko wypada słabo 4.7/10 www.airlinequality.com

Sytuację lokalną i rozwój usług dodatkowych monitorować powinni przedsiębiorcy turystyczni i inne firmy związane z lotniskami w całej Polsce, bowiem może się okazać, iż inne porty także podążą drogą obraną przez zarząd lotniska na Balicach.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
port lotniczy MPL Services biuro podróży województwo małopolskie cena zaporowa nieuczciwa konkurencja


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję