TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Coraz więcej ofert pracy w turystyce

Przybywa ofert pracy w turystyce, co zdaniem ekspertów tej branży wynika między innymi z coraz lepszej promocji Polski. Według danych z raportu "Rynek Pracy Specjalistów", przygotowanego przez portal Pracuj.pl, w I kwartale tego roku w serwisie opublikowano ponad 1600 ofert dla osób poszukujących pracy w branży turystycznej i hotelarskiej, co oznacza blisko 50% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2011 roku.


Dane portalu Pracuj.pl potwierdza także branża hotelarska. Badanie przeprowadzone przez eholiday.pl, Instytut Hotelarstwa i miesięcznik "Hotelarstwo"* pokazuje, że niemal trzy czwarte (73%) badanych uważa, że rok 2012 będzie dla nich dobry lub bardzo dobry. Przeciwnego zdania jest 10% ankietowanych, a 17% uznało, że bieżący rok będzie "taki sam jak zwykle". Również przedstawiciele branży turystycznej, w tym jeden z touroperatorów ITAKA, odnotowali wzrost zatrudnienia (ITAKA o 8%).

Zdaniem Katarzyny Domagały, specjalistki ds. HR w Qubus Hotel Management Sp. z o.o., wzrost liczby ofert pracy w branży hotelarskiej w dużej mierze wynika z dużej rotacji pracowników i konieczności zapewnienia płynności zatrudnienia. Nie jest natomiast uzależniony od wydarzeń kulturalnych czy sportowych odbywających się w miastach, w których funkcjonują obiekty sieci Qubus Hotel, nawet o takim znaczeniu jak Euro 2012.

Jak jednak zauważa Aleksandra Konarska, Assistant to General Manager w Polonia Palace Hotel, wpływ na zwiększone zapotrzebowanie na pracowników w branży hotelarskiej ma też rosnąca atrakcyjność biznesowa i turystyczna polskich miast, przede wszystkim stolicy: - Promocja Warszawy za granicą przynosi efekty, a co za tym idzie więcej gości potrzebuje usług hotelarsko-konferencyjno-gastronomicznych. Dla przykładu, w czasie Euro 2012 będziemy mieć porównywalną liczbę gości w hotelu, jak zazwyczaj w sezonie wysokim - mówi Aleksandra Konarska.

Aktualnie dla branży hotelarskiej i turystycznej w portalu Pracuj.pl można znaleźć oferty zarówno na stanowiska menadżerskie takie, jak: menadżer hotelu, kierownik restauracji, banquet manager czy specjalistów ds. obsługi kluczowych klientów, jak i na stanowiska liniowe tj. kucharza, kelnera, recepcjonisty czy pracownika działu sprzątającego. Marzący o tym, by łączyć pasję podróżowania z pracą mogą skorzystać z oferty jednego z bardziej ekskluzywnych przewoźników lotniczych na świecie, który szuka stewardes. W serwisie możemy znaleźć również mniej standardowe propozycje pracy, takie, jak ambasador podróży. Głównym zadaniem takiego pracownika jest testowanie ofert turystycznych oraz wystawianie opinii na blogu lub profilu w serwisie Facebook danej firmy.

Wśród najczęściej wymienianych oczekiwań wobec kandydatów na stanowiska związane z branżą hotelarską znajdziemy: wykształcenie wyższe preferowane branżowe, doświadczenie zawodowe, dobrą znajomość minimum jednego języka obcego, umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi, odpowiedzialność i zorganizowanie. Ale o takich kandydatów trudno.

- Oprócz kelnerów, recepcjonistek, których najczęściej poszukujemy, najtrudniej jest nam zrekrutować kucharzy do pracy na stanowiskach średniego szczebla, jak i na stanowiskach kierowniczych takich, jak Szef Kuchni. Kandydatom brakuje wiedzy praktycznej, operacyjnej np. związanej z planowaniem, rozliczaniem, zarządzaniem, znajomością obowiązujących przepisów prawa. Likwidacja wielu szkół zawodowych oraz poziom kształcenia w obecnie funkcjonujących szkołach nie gwarantuje jakości posiadanej przez absolwentów wiedzy praktycznej - zauważa Katarzyna Domagała.

Właściciele biur podróży oczekują natomiast od kandydatów, oprócz wykształcenia kierunkowego, wiedzy ogólnej, znajomości języków, kreatywności i umiejętności pracy pod presją czasu. Również i w tej branży pracodawcy narzekają na brak odpowiednich kandydatów. - Tego, czego brakuje kandydatom na proponowane przez nas stanowiska, to przede wszystkim brak wiedzy ogólnej i widocznego, osobistego stosunku do pracy, o którą kandydat aplikuje, a także dobrej znajomości języków obcych. Na większości stanowisk w naszej firmie po prostu nie da się pracować bez osobistego zaangażowania. Aby przekonać naszych klientów o wyjątkowości oferowanych przez nas wczasów i wycieczek trzeba nie tylko samemu w to wierzyć, ale przede wszystkim stworzyć produkt, który spodoba się naszym klientom - podkreśla Piotr Henicz, wiceprezes Zarządu Nowa Itaka Sp. z o.o.

Pracodawcy branży hotelarskiej podkreślają, że zależy im na zatrudnianiu pracowników na dłuższy okres. - Wyszkolenie pracownika wymaga czasu, a hotel jest czynny całą dobę, wiec dobrze przeszkoleni pracownicy są potrzebni na bieżąco. Dlatego posiłkujemy się również pracownikami tymczasowymi, z którymi jednak staramy się pracować przez dłuższy czas - dodaje Aleksandra Konarska.

Również branża turystyczna jest nastawiona na długoletnią współpracę z pracownikiem. - Zdecydowanie poszukujemy pracowników na dłuższy okres. Jesteśmy firmą działającą na rynku od ponad 23 lat i wciąż pracują z nami osoby, które zatrudnialiśmy na początku działalności. Sporo inwestujemy w pracowników: zagraniczne wyjazdy szkoleniowe, udział w konferencjach, targach branżowych, nowocześnie wyposażone stanowiska pracy, atrakcyjne wczasy pracownicze na preferencyjnych warunkach to nakłady, które mogą procentować tylko w przypadku, jeżeli pracownik będzie z nami przez wiele lat. Szukamy osób, które zwiążą się z naszą firmą na stałe, poznają nasz styl pracy i poza profesjonalizmem zaoferują firmie także pełną lojalność - podkreśla Piotr Henicz.

A zarobki?
Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW), przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak, mediana całkowitego wynagrodzenia miesięcznego w 2011 roku (dla branży turystyka, hotelarstwo, sport, rekreacja i gastronomia) nie była zbyt wysoka i wyniosła 2 800 zł brutto. Na wyższe płace, w wysokości 3 700 zł brutto, mogli liczyć kierownicy recepcji, kierownicy restauracji oraz szefowie kuchni (około 3200 zł brutto), a na najniższe oferowano kelnerom - 1650 zł brutto. Warto jednak pamiętać, że wielu pracowników w tym sektorze, szczególnie w branży hotelowej, może liczyć na dodatkowe zarobki w postaci napiwków, które mogą być znaczącym dodatkiem do ich pensji.


*Badanie zostało przeprowadzone przez eholiday.pl, Instytut Hotelarstwa i miesięcznik "Hotelarstwo", w dniach 19-27 stycznia br. W badaniu wzięło udział 1048 hoteli i obiektów noclegowych znajdujących się w bazie serwisu eholiday.pl.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
praca turystyka branża turystyczna oferty pracy biuro podróży Itaka hotel hotelarstwo branża hotelarska zarobki pracuj.pl ogłoszenia eholiday Qubus hotel Katarzyna Domagała Instytut Hotelarstwa zatrudnienia dam pracę pracownik kwalifikacje Polonia Palace Hotel Aleksandra Konarska kierownik menadżer restauracje menadżer hotelu Piotr Henicz badanie analiza Hotelarstwo Instytut Hotelarstwa pensje Sedlak&Sedlak wyniki badania szef kuchni kucharz przewoźnicy przewoźnik Euro 2012


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję