TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Łódź: prawie 4,5 mln turystów

Opracowane przez zespół badaczy Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego z inicjatywy Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego (finansowane ze środków budżetu Łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Miasta Łodzi) szczegółowe badania ruchu turystycznego w Łodzi i regionie potwierdziły prognozy z roku ubiegłego. Wykazano wzrost wielkości ruchu turystycznego oraz wydatków ponoszonych przez odwiedzających region.


W 2011 roku ruch turystyczny oszacowano na prawie 4,5 mln odwiedzających z czego do Łodzi przyjechało 780,5 tys. osób (17,6%) a do regionu 3 655,2 tys. osób (82,4% - całego zjawiska). W 2011 roku zanotowano spadek liczby osób odwiedzających Łódź, tak w liczbach bezwzględnych (mniej o ponad 211 tysięcy), jak i w udziale w całym województwie (spadek o 5,6%). Od wielu lat maleje także średnia długość pobytu z 2,75 do 1,97 dnia w całym regionie co jest zgodne z ogólna tendencją obserwowaną w Polsce.

Zwiększył się odsetek gości z zagranicy, który wyniósł dla całego regionu 6,1%. Wzrost ten nastąpił zarówno w Łodzi osiągając - 15,6% jak i w regionie - gdzie cudzoziemcy stanowili 4,0% ogółu odwiedzających. Wzrost udziału turystów zagranicznych należy uznać za zjawisko pozytywne, jednak należało by zastanowić się jakie podjąć kroki aby więcej gości z zagranicy odwiedzało nasz region. Należy podkreślić, że w strukturze wydatków to właśnie goście zagraniczni zostawiają najwięcej pieniędzy - w 2011r. była to ¼ przychodów (268 mln z 1,1 mld zł.). Łódź z działalności turystycznej uzyskała ponad 332 mln zł (30%) a województwo ponad 775 mln zł (70%).

Od kilku lat obserwuje się wyraźną różnicę sezonowości ruchu turystycznego. Dla Łodzi można wyróżnić dwie kulminacje (kwiecień-czerwiec i wrzesień-październik), a co za tym idzie dwa okresy niżowe, natomiast w przypadku regionu powtarza się tylko jeden sezon maj-październik. Jest to spowodowane faktem, że Łódź wydaje się być miastem, w którym dominują tylko przyjazdy zawodowe (konferencje, targi, interesy), a województwo staje się wyraźnym obszarem wypoczynkowo-krajoznawczym. Należało by zatem podjąć merytoryczną dyskusję jak uatrakcyjnić ofertę Łodzi by zniwelować to niekorzystne zjawisko i wydłużyć sezon na okres wakacyjny. Powinno się wykorzystać szanse i możliwości turystyki rodzinnej.

Do Łodzi przyjeżdżają głównie mieszkańcy regionu oraz dużych miast województw ościennych (zwłaszcza mazowieckiego). Tym samym zauważalna staje się jej marginalizacja i spadająca ranga z krajowej do regionalnej.

Wśród celów przyjazdów wymieniono także edukację, spotkania ze znajomymi i rodziną a także uczestnictwo w imprezach kulturalnych. Najczęściej odwiedzanymi miejscami Łodzi były Manufaktura i ulica Piotrkowska, a wśród cudzoziemców ponadto Cmentarz Żydowski, Stare Miasto i Księży Młyn. Miejscami odwiedzanymi w regionie były doliny rzek Pilicy i Warty oraz obszary obejmujące Centralny Łuk Turystyczny, a także najważniejsze pojedyncze atrakcje regionu łódzkiego.

Z badań przeprowadzonych w certyfikowanych punktach IT wynika, że podstawowym mankamentem przestrzeni turystycznej regionu łódzkiego jest niewystarczające oznakowanie turystyczne. Pod tym względem ocena jest niekorzystna w porównaniu z innymi regionami w Polsce i za granicą. Wskazują na to wyraźnie słabe oceny odwiedzających z kraju i z zagranicy tego elementu przestrzeni turystycznej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Łódź turystyka analiza badanie Instytut Geografii Miast i Turyzmu turystyka w Łodzi Urząd Marszałkowski Regionalna Organizacja Turystyczna turyści przyjezdni Urząd Marszałkowski ruch turystyczny wydatki liczba statystyki goście z zagranicy turystyka krajowa turyści zagraniczni turyści krajowi przyjazdy ogółem podsumowanie sezonowość cele przyjazdów atrakcje turystyczne




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję