TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Analiza turystycznych wyborów internautów w czerwcu 2011

Czerwiec w ujęciu światowej branży turystycznej, to pierwszy spośród czterech kolejnych miesięcy wysokiego sezonu (high season). Egipt broni złota, Grecja je atakuje, a Hiszpania po cichu przeskakuje swoich rywali.


Dokąd, z kim i za ile lecimy podczas tegorocznych wakacji? Czy kryzys dotyka branżę turystyczną? Czy efekt ROPO jest zagrożeniem czy szansą dla rynku e-travel? Odpowiedź na te i inne pytania w kolejnym, comiesięcznym raporcie sprzedażowym dwóch portali turystycznych - Wakacje.pl i EasyGo.pl.

Jak i z kim?
Wyjazdy wakacyjne w parach wciąż na prowadzeniu. W czerwcu tego roku 61 proc. wszystkich kupujących w obu portalach klientów wybrało się na wakacje we dwójkę. To identyczny wynik statystyczny jak przed miesiącem i o 3 punkty proc. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem.
Stabilne wartości odnajdujemy w statystykach wyjazdów rodzinnych. Rezerwacje w składzie osobowym 2+1 (rodzice i jedno dziecko) utrzymały wysoką, 14 proc. pozycję z maja tego roku i jednocześnie osłabiły się o 1 pkt. proc., rok do roku. Podobnie stały tyle, że 4 proc., wynik utrzymały wyjazdy w składzie 2+2 (rodzice i dwoje dzieci). Zarówno w maju tego roku jak i w czerwcu 2010 roku ta grupa notowała identyczne wartości.
Wyjazdy singli to kolejny stały punkt w tym zestawieniu. Zarówno w czerwcu 2011 jaki 2010 roku na wakacje w pojedynkę zdecydowało się 5 proc. klientów. Podobnie stały, choć 1 proc. przedział zajmują w analizie wyjazdy w małych grupach do maksymalnie pięciu osób w jednej rezerwacji. Wyjazdy w innych, mniej standardowych składach osobowych straciły, rok do roku, na zainteresowaniu 2 pkt. proc. W czerwcu tego roku wybrało je 15 proc. naszych klientów, zaś przed rokiem 17 proc.

Za ile?
Na wakacje wydajemy więcej niż przed rokiem. Dokładnie o 395 zł. Średnia wartość dokonanej rezerwacji w czerwcu tego roku wyniosła 4948 zł. Rok wcześniej było to 4553 zł. To także o 163 zł więcej niż przed miesiącem. Czy to oznacza, że wakacje podrożały? Niekoniecznie. Kiedy przyjrzymy się masowym wartościom przedziałowym, w których poruszają się Polscy turyści z odnajdziemy powody tych wzrostów. W czerwcu najchętniej sięgaliśmy po oferty najdroższe z ceną przekraczającą 5 tys. zł za jedną rezerwację. Takich wyborów odnotowaliśmy 36 proc. To wzrost w porównaniu do tego samego miesiąca w roku ubiegłym o 4 pkt. proc. Zagadka wzrostu ceny średniej wartości wydaje się niemal rozwiązana. Jeśli dołożymy do tego wzrosty na kolejnych przedziałach, wszystko stanie się jasne. Stawiamy na wysoką jakość naszych wakacji. Drugą pozycję zestawienia zajmują rezerwacje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł. Takich wyborów w czerwcu dokonało 21 proc. klientów, o 2 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. O 1 pkt. proc. awansowały także wyjazdy z wyższego przedziału, za 4-5 tys. zł. W czerwcu tego roku zdecydowało się je wybrać 17 proc. klientów. Spadki notujemy w wyjazdach tańszych. Oferty w przedziale 2-3 tys. zł za jedną rezerwację wybrało 17 proc. klientów. To spadek w porównaniu do czerwca 2010 o 4 pkt. proc. Najwyższe jednak straty notują wyjazdy najtańsze, poniżej 2 tys. zł za jedna rezerwację. Tu współczynnik zakupowy zatrzymał się w tym roku na 9 proc. poziomie, podczas gdy w czerwcu 2010 roku było to 12 proc. rezerwacji.

Na ile?
Analiza długości wypoczynku jest niemal identyczna jak przed rokiem. Wyjazdy tygodniowe to wciąż najchętniej wybierana opcja czasowa. W czerwcu tego roku wybrało ją 64 proc. internetowych klientów. To spadek o 1 pkt. proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wyjazdy na dwa tygodnie wybrało 26 proc. kupujących. To dokładnie tyle samo klientów co w czerwcu 2010 roku. 1 proc. stratę wyjazdów 7 dniowych odnajdujemy w statystykach innych, mniej standardowych propozycji czasowych. Wyjazdy na co raz popularniejsze, np. 10, 5 czy 3 dniowe eskapady urlopowe wybrało w minionym miesiącu 10 proc. klientów.

Kierunki POP Turystyki
Grecja goni Egipt. Co prawda ten drugi wciąż pozostaje liderem turystycznych kierunków masowych, ale Hellada przyciąga swoją ofertą coraz więcej klientów. Do Egiptu w czerwcu tego roku zdecydowało się wyjechać 24 proc. klientów. To awans, rok do roku, o jeden pkt. proc. Grecja jednak nie pozostaje w tyle wybrało ją 23 proc. internautów. To awans o 1 pkt. proc. tego kierunku rok do roku. Lekko traci Turcja. Z 21 proc. wyborów w czerwcu 2010 roku do 17 proc. w minionym miesiącu. Po raz kolejny spada w zestawieniu Tunezja. W ubiegłym sezonie wybierało ją 12 proc. klientów, w bieżącym tylko 9 proc. klientów. O 4 pkt. proc., awansowała w czerwcu Hiszpania. Z progu 9 pkt. wypracowanych w czerwcu 2010 roku do 13 pkt. proc. w minionym miesiącu. To najwyższy awans w tym zestawieniu.

Kierunki egzotyczne
Na prowadzeniu Kuba i Sri Lanka. Każdy z tych odmiennych dla siebie kierunków zyskał przychylność 23 proc. klientów. Co ciekawe, przed rokiem żaden z tych krajów nie znalazł się na analizowanym podium, zaś pozycję pierwszą zajmowała wówczas Kenia z wynikiem 34 proc. wyborów. Dziś w ogóle nieobecna w zestawieniu. Miejsce drugie czerwcowego TOP 3 to kolejne dwa odmienne dla siebie kierunki. Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Oba zainteresowały swoja ofertą po 15 proc. kupujących. Meksyk utrzymał pozycję nr 2 z ubiegłego roku, choć stracił na wartości procentowej 7 pkt. Stawkę egzotyki poza sezonem zamykają Dominikana, Chiny i Indonezja. Wszystkie 3 kraje pozyskały po 8 proc. klientów.

Hotele
To wcale nie biura podróży czy narodowe urzędy standaryzujące i przyznające gwiazdki, ale sami kliencie najlepiej potrafią ocenić hotel wakacyjny. Pomocą w planowaniu podróży są programy opiniujące. Dzięki nim wiemy, że w kierunkach z kulturą arabską warto rozejrzeć się za 4 lub 5 gwiazdkowymi hotelami, a w kierunkach europejskich wystarczą nam 3-4 gwiazdkowe obiekty. Nie bez znaczenia jest jakość świadczonych przez personel usług, jakość wyżywienia, położenie, odległość od plaży, infrastruktura hotelowa, zaplecze rozrywkowe, programy animacyjne, opieka nad dziećmi, etc. Najczęściej wybierane hotele w 5-ciu TOP kierunkach czerwca 2011 roku:
Egipt - Montillon Grand Horizon Resort,
Grecja - Elpida,
Turcja - Glaros,
Hiszpania - Cay Beach Sun Exotic,
Tunezja - Caribbean.

Biura podróży
Wśród najczęściej wybieranych organizatorów wypoczynku widać przetasowanie. Itaka pozostaje na prowadzeniu z identycznym jak przed rokiem wynikiem 22 proc. udziału w portalowej sprzedaży. Jednak już pozycja druga przynosi pierwsza niespodziankę. Awans notuje nieobecne przed rokiem biuro Sun&Fun Holidays i to od razu z 10 proc. udziałem w zestawieniu. Miejsce 3 na czerwcowym podium zajmuje ubiegłoroczny srebrny medalista, biuro Exim Tours. Jego bieżący wynik to stabilne 9 proc. sprzedaży. Identycznie jak przed rokiem. Na czwarte miejsce w rocznym obrazie porównawczym awansuje Rainbow Tours z 8 proc. wynikiem. To awans o jedną pozycję w górę i 2 pkt. proc. w powiększonej, rok do roku, sprzedaży. TOP 5 zamykają Wezyr Holidays i Alfa Star. Obaj touroperatorzy zainteresowali swoją ofertą po 7 proc. portalowych klientów.

Rezydenci
Nikt nie robi tak ważnego wrażenia na gościach turystycznych jak pracownicy terenowi biur podróży. W czerwcu najwyższe, 5 pkt. noty w oczach klientów uzyskali pracownicy biura 7islands. Miejsce drugie z wynikiem 4,5 pkt. na 5 możliwych do uzyskania trafia równolegle do rezydentów biur Exim Tours i Logos Travel. Pozycja trzecia i brązowe laury trafiają do pracowników biura Sky Club. Ich wynik to 4,1 pkt. przyznane w portalowych programach Opinie. Miejsce czwarte z wynikiem 3,9 pkt. należy w czerwcu do rezydentów biur Sun&Fun i Triada. Zestawienie punktowane z niewielką stratą do poprzednika (uzyskany wynik 3,8 pkt.) zamykają pracownicy terenowi biur Grecos i GTI Travel.

Katalog, a realia
Dobry materiał marketingowy opisujący ofertę w internecie lub katalogu to tylko część sukcesu. Rodacy weryfikują niemal każde słowo i złożoną w ramach umowy obietnicę. W czerwcowej analizie najlepszej relacji opisu katalogowego do sytuacji rzeczywistej na miejscu wypoczynku wygrywają biura Logos Travel i 7islands. Klienci wyrażający swoje zdanie w portalowych opiniach przyznali im maksymalną, 5 pkt. ocenę w tej kategorii.
Miejsce drugie i srebro w tym zestawieniu wędruje do marketingowców z biura Exim Tours. Czerwcowa ocena ich pracy to 4,7 pkt. na 5 możliwych do uzyskania. Medalowa trójka czerwca to biuro Sky Club z wynikiem 4,3 pkt. Na pozycji czwartej, z niewielką stratą, biura Sun&Fun oraz Triada. Ich wynik to 4,2 pkt. Stawkę w tej kategorii zamykają równolegle cztery biura: Itaka, Alfa Star, Grecos i Oasis Tours z uznaniem punktowym w wysokości 3,8 na maksymalnie 5 możliwych do uzyskania.

Dojazd
Aspekt logistyki i transportu wakacyjnego nie uległ żadnej zmianie. 9 na 10 klientów wybrało podróż lotniczą (91 proc.). Na dojazd własnym środkiem transportu zdecydowało się 7 proc. klientów, zaś w podróż autokarową lub na wycieczki objazdowe wybrało się w czerwcu zaledwie 2 proc. klientów. Wszystkie 3 grupy transportowe utrzymały identyczny wynik jak przed rokiem.

Wyżywienie
Format All Inclusive bije kolejne rekordy. W czerwcu 2011 roku wybrało go 68 proc. klientów. To awans w porównaniu rocznym o 3 pkt. proc.
Drugie miejsce zestawienia to tradycyjnie opcja śniadań i obiadokolacji (HB). Taki 2-posiłkowy pakiet zdecydowało się wybrać 20 proc. klientów. Opcja ta notuje jednak spadek w udziale o 3 pkt. proc. rok do roku. Na trzeci miejscu znalazły się oferty inne i mniej standardowe. Pakiet określany przez organizatorów jako - zgodny z programem - wybrała taka sama jak przed rokiem, 5 proc. grupa klientów. Na same śniadania (BB) zdecydowało się 4 proc. kupujących, a na wakacje z własnym prowiantem (OV) wyjechało zaledwie 3 proc. kupujących.

Last Minute
Co ciekawe oferty last minute notują spadek zainteresowania - o 5 proc. w obrazie rocznym. Prawdopodobną przyczyną takiego zdarzenia jest bardzo dobra sprzedaż bieżąca ofert katalogowych przez touroperatorów. Przeceny są delikatne i często takie upusty nie warte są straty jakościowej. W czerwcu tego roku po popularne lasty sięgnęło 47 proc. klientów. Rok wcześniej ich wynik wynosił 52 proc. Podobne zjawisko zaobserwowano przed miesiącem, kiedy to spadek takich ofert promocyjnych wynosił 7 pkt. proc.

Okiem managera - Iwona Sokołowska, dyrektor pionu sprzedaży, członek zarządu Enovatis S.A.:
Dziś odwrócę okulary i spojrzę na rynek przez własne podwórko. Media krzyczą, że turystyka jest pod kreską. Co niektórzy medialni prorocy zapowiadają konkretne plajty i straty na rynku touroperatorskim. Straszą, a szkoda, bo właśnie zaczął się wysoki sezon i pesymizm, czarny PR czy nawet czarnowidztwo nikomu nic nie pomoże, a i nakładów prasie raczej nie podniesie. Tymczasem ponownie modne stało się słowo asymilacja. Branża reaguje szybko, dostosowuje siebie i swoje biznesy do zdarzeń rynkowych, trendów sprzedażowych, potrzeb i oczekiwań klientów. Touroperatorzy poszerzają katalogi o kolejne kierunki, dopieszczają usługi na miejscu wypoczynku, a agenci wykorzystują nowe formy promocji, czy tworzą nowe kanały sprzedaży. No i kolejne modne słowo ROPO. Ostatnio jeden z moich konkurencyjnych kolegów na branżowym spotkaniu środowiska przekonywał publiczność, że efekt ROPO dla biznesów internetowych wcale nie jest stratą i zagrożeniem. Przeciwnie, może być szansą i nowym rozdaniem. Cieszę się ogromnie, że padły takie słowa od innego gracza e-travel, bo my spostrzegliśmy to już w ubiegłym roku. Dzięki temu od stycznia zbudowaliśmy i wciąż poszerzamy sieć partnerska marki Wakacje.pl. Dziś mamy 31 punktów spotkań internetowego brandu Wakacje.pl z realnym klientem w całej Polsce. Dlaczego? Bo nie można spać. Bo z ofertą trzeba być tam, gdzie są i chcą być klienci. Bo ważne są nowe znajomości i przyjaźnie które z czasem wzbogacą obie strony. Pewnie ktoś puści oczko i zapyta ….Co? w Internecie kuleje? A nie, przeciwnie. Internet nabiera tempa. Ale tu też potrzeba zmian. Stąd nasza nowa strona marki EasyGo.pl.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
analiza turystycznych wyborów internautów w czerwcu 2011 EasyGo.pl. Wakacje.pl Last Minute Iwona Sokołowska Enovatis S.A. efekt ROPO




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję