TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Stanowisko PIT w sprawie legalności dopłat paliwowych

PIT zwrócił się do spółki Petrolot dostarczającej paliwa na polskich lotniskach o informacje na temat zmian cen w okresie od września 2005 roku do czerwca 2006 roku.


Udzielona PIT odpowiedź spółki Petrolot Sp. z o.o. zawierająca średnie ceny notowań paliwa lotniczego CIF NWE High, wykazała, że średni wzrost ceny paliwa lotniczego liczony jako stosunek średniej ceny od kwietnia do czerwca 2006r. do średniej ceny paliwa w okresie od października do grudnia 2005r. wyniósł 16,63%. Jednocześnie największy wzrost (o 29,24%) wystąpił, gdy porównać cenę paliwa lotniczego w okresie 16-30.04.2006r. w stosunku do 16-30.11.2005 r.

Biorąc to pod uwagę, zdaniem Polskiej Izby Turystyki, wprowadzenie dopłat paliwowych było uzasadnione i dopuszczalne, o ile umowa z Klientem wyraźnie przewidywała możliwość podwyższenia ceny z powodu wzrostu kosztów transportu i o ile podwyżka ta nastąpiła w terminie dłuższym niż 20 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.

Niestety stanowisko PIT choć pomocne touroperatorom, w opinii niektórych nie wiele da jeśli turysta zażąda rzeczywistych dowodów wzrostu cen transportu, bowiem zamawiający usługi transportowe może się zabezpieczyć przed wzrostem cen zawierając np. kontrakt ze stałą ceną lub też zapewniając przewoźnikowi lub wspólnie z nim paliwo po korzystniejszej cenie.

Problemem także pozostanie sprawa waluty, bowiem cena paliwa liczona jest w dolarze, którego kurs jest dość zmienny. Zapewne ostatnim argumentem w rękach osoby nie chcącej dopłacać będzie kwestia jaki procent kosztu wycieczki stanowi koszt transportu, bowiem wiele biur zbytnio upraszcza sposób wyliczenia dopłaty i przekazuje klientom prośbę o dopłatę tłumacząc im, że ceny paliwa wzrosły, więc wystąpi dopłata stała lub podawana jako procent kosztu wycieczki. W takiej sytuacji nawet przeciętnie zdolny turysta jest w stanie sprawdzić o ile zmienił się rzeczywisty kurs paliwa lotniczego liczonego w PLN (a nie w USD), a jaką dopłatę się od niego żąda i dla niektórych imprez dopłata ta (szczególnie dla ustalonej stałej dopłaty takiej samej dla dużej liczby imprez bez uwzględnienia kiedy turysta zawarł umowę) może się okazać procentowo przewyższająca wzrost ceny paliwa w PLN. Niestety turyści nie zaakceptują zbiorowej odpowiedzialności za koszty transportu i jednoznacznie to ocenią jako próbę naciągnięcia ich.

Dla dobra swojej opinii organizatorzy powinni proces dopłat uczynić bardziej transparentnym i logicznym, bowiem każdy kto zrazi się do biur może się po prostu bez nich obejść i trochę znając angielski lub jakieś inne popularne języki jeździć na własną rękę (prywatnie znamy wiele takich osób, które powiedziały już "na razie/nigdy z biurem podróży" i choć być może są to indywidualiści, ale z roku na rok jest ich raczej więcej, niż mniej).




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PIT Polska Izba Turystyki dopłaty paliwowe turystyka Petrolot ropa naftowa paliwo lotnicze touroperator transport cena przewoźnik biuro podróży impreza turystyczna CIF NWE High legalność dopłat paliwowych drożejąca ropa koszt paliwa lotniczego


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję