TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Najpopularniejsi touroperatorzy

Przyszłe wakacje Polacy chcą spędzić w znacznie bardziej komfortowych warunkach niż poprzednie, jednak ofert wcale nie szukają przede wszystkim u największych touroperatorów - wynika ze statystyk rezerwacyjnych multiagenta Travelplanet.pl.


Fala bankructw biur podróży, jaka przetoczyła się w minionym sezonie letnim przez Polskę ma niewielki wpływ na rezerwacje first minute. Od października do końca grudnia turyści, rezerwujący oferty na majowy weekend oraz wakacje (do końca sierpnia) kupili tylko ok. 2 proc. mniej wycieczek niż w takim samym okresie w 2011 roku.

- Mimo obserwowanego w sezonie trendu kupowania wycieczek u liderów rynku, w szczególności w okresie sprzedaży first minute, widzimy wyraźnie powrót do podejmowania decyzji zakupowych głównie w oparciu o argumenty ekonomiczno-jakościowe - zauważa Jerzy Krawczyk, Prezes wrocławskiego multiagenta Travelplanet.pl. - Po fali bankructw w środku sezonu, jednym z ważniejszych czynników decyzyjnych było szeroko rozumiane bezpieczeństwo. Teraz ponownie klienci głównie podejmują decyzje w oparciu o parytet jakości do ceny produktu turystycznego jaki otrzymują.

Z rezerwacji first minute, dokonanych od października do końca grudnia wynika, że długi majowy weekend oraz wakacje (czerwiec - koniec sierpnia) polscy turyści spędzą przede wszystkim w Egipcie. Tę destynację rezerwował co czwarty klient Travelplanet.pl. Podobnie było w analogicznym okresie w roku 2011. Znacznie chętniej niż w poprzednie wakacje Polacy wybierają Grecję (21,5 proc., wzrost o 2 proc.) oraz Turcję (20,2 proc. wzrost o 2,2 proc.). Najwyraźniej zaś turystom znudziła się Hiszpania (7,2 proc rezerwacji, spadek o 4,3 proc.). W rankingu pięciu najczęściej rezerwowanych kierunków wyprzedziła ją teraz Tunezja, choć zainteresowany jest nią taki sam odsetek klientów Travelplanet.pl (8,7 proc.).

- Poza pierwszą piątką w rezerwacjach first minute znajduje się Bułgaria - zauważa Radoslaw Damasiewicz, analityk Travelplanet.pl. - Ten kierunek w podsumowaniu sezonu letniego wypada jednak znacznie lepiej, nieznacznie tylko ustępując pierwszej piątce. Być może wpływ na taką sytuację mają znacznie mniej atrakcyjne rabaty first minute w porównaniu do innych kierunków (?) bo z naszych statystyk wynika, że Bułgaria jest na wyraźnej krzywej wznoszącej pod względem popularności wśród polskich turystów.

O ile preferencje dotyczące wakacyjnych destynacji od lat ulegają jedynie kosmetycznym korektom, to statystyki rezerwacyjne pokazują wyraźny trend do spędzania wakacji w bardziej luksusowych warunkach. Ich synonimem są pieciogwiazdkowe hotele, które na nadchodzące wakacje zarezerwowało blisko 32 proc. klientów wykupujących ofertę first minute. To wzrost aż o 7,9 proc. w porównaniu z poprzednim okresem rezerwacyjnym. Popyt na najbardziej luksusowe hotele przenosi się z zainteresowania ofertą obiektów czterogwiazdkowych (zarezerwowało je 42,9 proc. klientów (spadek o 4 proc.) i trzygwiazdkowych, w których wakacje i długi weekend chce spędzić 22,4 proc. klientów (spadek o 1,9 proc.)

- Trend do spędzania wakacji w coraz bardziej komfortowych warunkach jest widoczny od wielu lat w statystykach podsumowujących sezony letni- podkreśla Jerzy Krawczyk, prezes Travelplanet.pl Ok. 3/4 turystów chce wypoczywać w wersji All Inclusive (obecnie 72,6 proc., w poprzednim okresie rezerwacji first minute - 74,5 proc.). Wyraźnie natomiast spada zainteresowanie ofertą ze śniadaniami (z 4,4 proc. do 3 proc.).

Co ciekawe, wbrew oczekiwaniom ekspertów, fala bankructw biur podróży, jaka miała miejsce w minionym sezonie nie przekierowała strumienia klientów do największych, najbardziej znanych biur podróży. - Obserwujemy dobre wyniki sprzedażowe w okresie first minute marek niekoniecznie będących wybitnymi liderami, ale również marek aspirujących do ścisłej czołówki rynku - stwierdza Mateusz Jarzębowicz, dyrektor ds. produktu w Travelplanet.pl.

Udział pięciu największych toruoperatorów, u których za pośrednictwem Travelplanet.pl kupowano wakacyjne oferty spadł niemal o połowę, z 59,3proc. do 32,6 proc. Lider ubiegłorocznej oferty first minute, sprzedawanej od października do końca grudnia (Ecco Holiday) miał aż 17-proc. udział sprzedaży tej oferty za pośrednictwem Travelplanet.pl.

Obecnie udział lidera (Sun&Fun) w ogólnej sprzedaży first minute skurczył się do nieco ponad 9 proc. Podobną tendencję można zaobserwować w wypadku Itaki, największego polskiego biura podróży. Za pośrednictwem Travelplanet.pl ofertę tego touroperatora kupiło obecnie 6,5 proc. turystów (w październiku - grudniu 2011 było to 13,1 proc.)

- Udziały poszczególnych biur w wyniku sprzedażowym Travelplanet są do siebie mocno zbliżone, nie widać tak wyraźnego lidera jak w roku poprzedzającym - ocenia Mateusz Jarzębowicz. - To zasługa poniekąd trudnego sezonu zarówno dla klientów jak i dla branży. Zdaniem Radosława Damasiewicza jest jeszcze jedno wytłumaczenie tego zjawiska. - Nie spotkamy obecnie, tak jak w zeszłym sezonie first minute, ambitnych promocji wybitnie różnych od oferty rynkowej - zauważa analityk Travelplanet.pl . -Każda firma mocno dba o jakość swojego produktu, jego pozycję na rynku i adekwatną politykę zarządzania ceną gwarantującą rozsądne marże. Z tego względu promocje cenowe w okresie first minute są u poszczególnych firm zbliżone a rywalizacja o klienta odbywa się przede wszystkim poprzez jakość produktu oraz siłę marki.

FIRST MINUTE
rezerwacje w okresie październik - grudzień 2011 i 2012 - spadek o 2,2 proc.

DESTYNACJE TOP 5 na 2013
(w nawiasach rezerwacje first minute na 2012 i miejsce w poprzednim okresie)

1 Egipt 25% (25,2%)
2 Grecja 21,5% (19,5%)
3 Turcja 20,2% (18%)
4 Tunezja 8,7% (8,7% - 5)
5 Hiszpania 7,2% (11,5% - 4)

HOTELE
2* - 1,9% rezerwacji (3,5% rezerwacji first minute na sezon 2012)
3* - 22,4% (24,3%)
4* - 42,9% (46,9%)
5* - 31,7% (23,8%)
poza kategoryzacją - 1,1% (1,5%)

WYŻYWIENIE
AI - 72,6% (74,5%)
HB i VB - 13,9% (14,1%)
OV - 1,9% (2,3%)
pozostałe (objazdówki itp.) - 11,6 % (9,1%)

TOP 5 TOUROPERATORÓW
udział pierwszej piątki w ogólnej sprzedaży:

first minute 2012 - 59,3 proc.
first minute 2013 - 32,6 proc.

Rezerwacje na sezon 2012

1 Ecco Holiday - 17,1%
2 Itaka - 13,1%
3 Sky Club - 10,9%
4 Alfa Star - 10%
5 Rainbow Tours - 8,2%

Rezerwacje na sezon 2013

1 Sun&Fun - 9,2 proc.
2 Itaka - 6,5%
3 Rainbow Tours - 6%
4 Wezyr holidays - 5,7%
5 Grecos Holiday - 5,2%.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
touroperator biuro podróży agent sprzedaż Ecco Holiday Itaka Sky Club Alfa Star Rainbow Tours Sun&Fun Wezyr Holidays Grecos Holiday Travelpanet multiagent podsumowanie turysta klient analiza first minute hotel destynacje preferencje Mateusz Jastrzębowicz lider najpopularniejsi touroperatorzy wakacje wakacyjne oferty bankructwo upadek Radosław Damasiewicz


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję