TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Raport na temat polskiego ruchu lotniczego

Rok bieżący jest jednym z trudniejszych dla branży lotniczej, biorąc pod uwagę kilka ostatnich lat. Wcześniej mimo bardzo optymistycznych prognoz, które w tym roku zostały skorygowane, w dłuższej perspektywie ruch na polskich lotniskach będzie wzrastał. Raport dotyczący polskiego rynku lotniczego opracował Rynek Turystyczny.


W pierwszej połowie tego roku ruch na polskich lotniskach był mniejszy o 12,4%, niż w roku poprzednim. Największy spadek zanotowało Okęcie (16,36%), najmniejszy lotnisko rzeszowskie (w Jasionce), ubyło tam jedynie 0,83 % pasażerów, przy 10% wzroście operacji lotniczych. W przypadku niemal wszystkich lotnisk spadek operacji lotniczych był wyraźnie mniejszy niż spadek liczby obsługiwanych pasażerów.

Na tym tle wyróżnia się łódzkie lotnisko, gdzie zanotowano aż 16-proc. wzrost operacji przy ponad 9-proc. spadku liczby pasażerów. Nie jest to dobra wiadomość szczególnie dla linii lotniczych - oznacza bowiem, że pomimo zmniejszania siatki połączeń, obłożenie na zachowanych liniach spadło. Może to być w dłuższym okresie niebezpieczne, szczególnie dla przewoźników w gorszej sytuacji finansowej, trzeba jednak uwzględniać fakt, iż istnieje tu brak rozróżnienia na operacje cargo i pasażerskie, co w pewnej mierze zaciemnia ten obraz. Nie ulega jednak wątpliwości, że tendencja jest dla przewoźników niekorzystna.

Polska jest krajem ze zbyt małą liczbą lotnisk pasażerskich w stosunku do potencjału. Regularny ruch pasażerski obsługiwany jest przez 11 lotnisk, na tą niewielką liczbę portów lotniczych nakładają się dysproporcje w liczbie obsłużonych pasażerów, a także rozłożeniu portów lotniczych na terenie kraju. Trzy największe porty w Warszawie, Krakowie i Katowicach obsłużyły w pierwszej połowie tego roku około 70 proc. (70,53 proc.) całego ruchu pasażerskiego. Kolejne trzy (w Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu) - obsługują 23,25 proc. Jedyny port we wschodniej części Polski - Rzeszów-Jasionka - obsłużył w pierwszym półroczu 2009 roku 158 505 pasażerów, co stanowi 1,84 proc. wszystkich pasażerów obsłużonych w tym okresie na polskich lotniskach. Trzeba też zaznaczyć, że obecnie wykorzystanie poszczególnych lotnisk nie jest stuprocentowe.

Udziałowcem w praktycznie każdym międzynarodowym porcie lotniczym jest państwowe przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze. Dysponuje ono różną liczbą udziałów, nie zawsze większościowymi. Tymczasem są sygnały, że zagraniczni inwestorzy są zainteresowani kupnem udziałów w niektórych portach lotniczych. Być może dla części z nich pozyskanie inwestora byłoby szansą na rozwój i dofinansowanie.

Okazją do inwestycji ma stać się organizacja przez Polskę Euro 2012, gdzie lotniska dla UEFA mają ogromne znaczenie. Zostały one podzielone na trzy grupy: pierwsza to porty w miastach gospodarzach, druga to porty tzw. wspomagające i trzecią stanowią bazy sił powietrznych.

Inwestycja w nowy port lotniczy czy rozbudowa starego musi być rentowna przez wiele lat. Jednorazowa, nawet największa impreza jak EURO 2012 nie może decydować o planach rozwojowych, a może je co najwyżej przyspieszyć. Mistrzostwa Europy mogą okazać się szansą nie tylko dla już istniejących lotnisk. Te, które mają dopiero powstać, również mają szansę na przyspieszenie prac (podwarszawski Modlin).

Firma Boeing opublikowała właśnie "Current Market Outlook 2009", czyli długoterminową prognozę dla rynku lotniczego. Zdaniem analityków koncernu, w latach 2009 - 2028 nastąpi znaczny wzrost liczby pasażerów i rozbudowa floty lotniczej. Prognozowane średnioroczne przyrosty liczby pasażerów wynoszą 4,1 proc. W efekcie da to prawie trzykrotny wzrost przewozów pasażerskich. Oczywiście o ile producent samolotów się nie pomylił i nie zrobił raportu odzwierciedlającego jego pobożne życzenia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotniska podróżni linie lotnicze porty lotnicze inwestycje raport podsumowanie




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję