TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Wybory turystów w sierpniu

Sierpniowym liderem kierunkowym ponownie został Egipt, do którego wypocząć wyleciał co 4-ty Polak, spędzający urlop poza granicami kraju. Wakacyjni klienci także w sierpniu nie czekali na oferty last minute, bo ich zwyczajnie nie było. O tym jak, z kim, dokąd na ile i za ile w kolejnym, comiesięcznym raporcie sprzedażowym dwóch portali turystycznych - Wakacje.pl i EasyGo.pl.


W sierpniu jeszcze częściej niż w lipcu podróżowaliśmy w parach. Patrząc na statystyki obserwujemy 9 proc. wzrost tej grupy rezerwacyjnej w stosunku do minionego miesiąca. Co ciekawe identyczny 69 proc. współczynnik odnotowano dla tej grupy w sierpniu 2010 roku.

Wyjazdy rodzinne w sierpniu cieszyły się już znacznie mniejszym zainteresowaniem niż jeszcze w lipcu. Przypomnijmy dla porządku, że w pierwszym miesiącu wakacji szkolnych współczynnik wyjeżdżających w składach rodzinnych 2+1 (rodzice i jedno dziecko) osiągnęły 13 proc. udział w sprzedaży. W sierpniu ta grupa straciła 4 pkt. proc., zatrzymując się na progu 9 proc. To o 1 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. Trochę mniejsze spadki odnotowały wyjazdy w większym składzie rodzinnym, 2+2 (rodzice i dwoje dzieci). W lipcu tego roku wybrało je 5 proc. internetowych klientów, zaś w minionym miesiącu zaledwie 3 proc. kupujących. Tu obserwujemy stałą, 3 proc., tendencję w porównaniu z tym samym miesiącem 2010 roku.

Wyjazdy singli to wzrosły w analizie porównawczej zarówno w obrazie miesięcznym jak i rocznym. W obu przypadkach o 1 proc. W minionym miesiącu aż 6 proc. klientów postanowiło wybrać się na wakacje w pojedynkę.

Zarówno małe grupy zorganizowane (do 15 osób w rezerwacji) jak i inne składy osobowe w mniej sprecyzowanych składach utrzymały te same wartości proc. co przed rokiem - 1 i 12 proc. udziału w miesięcznej sprzedaży.

Podobnie jak w lipcu, także i w sierpniu nasze wydatki na wyjazdy wakacyjne były nieco wyższe niż przed rokiem. W minionym miesiącu dokładnie o 297 zł, czyli analityczne 6 proc. (sierpień 2010 - 4 683 zł). Średnia wartość dokonanej w sierpniu rezerwacji wyniosła 4 980 zł. To jednak o 421 zł mniej niż przed miesiącem, kiedy to ten sam współczynnik wynosił 5 401 zł i lekko poniżej kwoty czerwcowej, która - przypomnijmy - wyniosła 4 948 zł.

W obrazie rocznym odnotowano 6- proc. wzrost zakupów ofert najdroższych. W sierpniu ubiegłego roku oferty w cenie powyżej 5 tys. zł za rezerwację wybrało 33 proc. portalowych klientów. W minionym miesiącu takie same propozycje skusiły zakupowo 39 proc. rezerwujących.

Tendencję wzrostową zanotowały także wyjazdy w przedziale 4-5 tys. zł za rezerwację. W sierpniu 2010 roku wybierało je 20 proc. klientów, zaś w minionym miesiącu już 23 proc. kupujących.

4 proc. spadek zanotowały tymczasem wyjazdy w przedziału 3-4 tys. zł. W sierpniu 2011 roku wybrało je bowiem 21 proc. kupujących, a rok wcześniej 25 proc. klientów. O 4 pkt. proc., rok do roku, na zainteresowaniu zakupowym straciły wyjazdy z grupy 2-3 tys. zł (sierpień 2010 - 14 proc.; sierpień 2011 - 10 proc.), a o 1 pkt. proc. wyjazdy z grupy najtańszych, do 2 tys. zł za rezerwację (sierpień 2010 - 8 proc.; sierpień 2011 - 7 proc.).

Latem wciąż najchętniej wypoczywamy na krótkich, 7-dniowych turnusach. W sierpniu tego roku na tygodniowe wakacje wybrało się 67 proc. internetowych klientów obu portali. To o jeden pkt. proc. więcej niż przed miesiącem, ale o 2 pkt. proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2010 roku. Wyjazdy na dwa tygodnie wybrało w minionym miesiącu 21 proc. klientów i jest to wynik o 3 pkt. proc. niższy niż w lipcu tego roku i o 2 pkt. mniejszy niż przed rokiem.

Zyskały wyjazdy w innych, mniej standardowych formatach czasowych. Coraz bardziej popularne 10, 5 czy 3-dniówki wybrało w minionym miesiącu 12 proc. klientów. To wzrost tej grupy o 4 pkt. proc. w porównawczym obrazie rocznym.

Kierunki POP Turystyki

Po lipcowej przerwie Egipt powrócił na pozycję kierunkowego lidera POP turystyki. Kurorty i plaże Morza Czerwonego przyciągnęły w sierpniu co 4-go rezerwującego wakacje klienta. Sierpniowy, 25 proc., próg Egiptu był jednak o 1 pkt. niższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem.

Na drugim miejscu kierunkowego TOP 5 znalazła się w sierpniu Grecja. Jej biało-błękitne, przede wszystkim wyspiarskie kurorty, wybrało aż 24 proc. kupujących klientów. To najwyższy, bo aż 8 proc., awans w porównawczym obrazie analitycznym, rok do roku. Trzecie miejsce podobnie jak przed miesiącem, a także w czerwcu tego roku, trafia do Turcji. Prawdziwa kraina radości dla rodzin z dziećmi zdobyła w minionym miesiącu sympatię, aż 19 proc. kupujących. To identyczny wynik jak w lipcu tego roku oraz o 1 pkt. proc. lepszy niż przed rokiem.

Czwarte miejsce sierpnia trafia do równie wysoko awansującej w obrazie rocznym Hiszpanii. W sierpniu na jej gościnne COSTA wyjechało aż 12 proc. internetowych klientów. To awans w porównaniu z sierpniem 2010 roku o 5 pkt. proc.

Stawkę TOP 5 zamykają w minionym miesiącu, pospołu Tunezja z Bułgarią. Oba kierunki zyskały sympatię po 6 proc. wakacyjnych klientów. Dla Tunezji to niestety kolejny w tym sezonie spadek. Tym razem aż o 12 pkt. proc. w porównaniu rok do roku.

Kierunki egzotyczne

Na prowadzeniu znalazła się w sierpniu Dominikana. Jej oferty wybrało w sierpniu aż 27 proc. klientów. Mimo, że Dominikana straciła, rok do roku, aż 9 pkt. proc. (sierpień 2010 - 36 proc.) to i tak utrzymuje ona bardzo wysoką przewagę na drugą w kolejności Tajlandią. Ta, zainteresowała w minionym miesiącu 12 proc. kupujących, tracąc w porównaniu rocznym 2 pkt. proc.

Trzecie miejsce trafia m.in. do Kenii, która z zapowiedzią świetnych cen przygotowuje się właśnie do swojego ścisłego sezonu. Tymczasem jeszcze w sierpniu z jej zaproszenie skorzystało 9 proc. klientów. Identyczne trzecie miejsce i identyczne wyniki sprzedażowe ( 9 proc.) wypracowały w sierpniu także Wenezuela, Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Pozycja czwarta sierpniowego egzotycznego TOP 5 trafia do trzech kierunków: Kuby, Sri Lanki i Mauritius. Wszystkie trzy kierunki zainteresowały swoimi propozycjami po 6 proc. sierpniowych klientów.

Zestawienie miesiąca zamykają Inie i Indonezja - po 3 proc. udziału w egzotycznej sprzedaży.

Hotele

Dobre 4 lub 5 gwiazdek w kierunkach arabskich i od 3 gwiazdek w górę w kierunkach europejskich. To kolejny dobrze dopasowany klucz jakim bez wątpienia bezproblemowo posługują się już nasi rodacy. Lata podróży, opinie znajomych, rodziny lub te wyczytane na forach i stronach programów opiniujących zadziałały jak najlepszy program edukacyjny. Przy wyborze hotelu wakacyjnego kierujemy się nie tylko doskonałą znajomością tych podstawowych zasad, ale wręcz perfekcyjnym rozeznaniem w infrastrukturze danego obiektu, jego położeniu i otoczeniu, wakacyjnej społeczności gości oraz przegotowywanych na terenie hotelu lub w jego pobliżu atrakcji.

Biura podróży

Opolska Itaka straciła co prawda 1 pkt. proc. w porównaniu z lipcem tego roku, ale z wysokim wynikiem 19 proc. pozostaje - także sierpniowym - liderem sprzedaży oferty zorganizowanej. Na drugim miejscu najczęściej wybieranych touroperatorów lokuje się Wezyr Holidays. Ten organizator wyjazdów wakacyjnych traci do lidera 8 pkt. proc. Jego wynik jest też nieznacznie (o 1 pkt. proc.) gorszy niż przed rokiem. Wynik Wezyra za sierpień tego roku to 11 proc. udziału w sprzedaży. Trzecie miejsce minionego miesiąca trafia do dwóch biur podróży: Exim Tours i Sun&Fun, które zainteresowały swoją ofertą po 10 proc. kupujących w sierpniu wycieczki klientów. Dla Eximu to niewielki spadek w analizie rocznej ( 1 pkt. proc.), a dla Sun&Fun awans spoza sierpniowej listy 2010 roku do ścisłego zestawienia.

Na czwartym miejscu znalazło się poznańskie Ecco Holiday (nieobecne w ubiegłym roku w TOP 5) z wynikiem 7 proc. sprzedaży, a na zamykającej zestawienie piątej pozycji notujemy aż trzy biura: Alfa Star, Neckermann i Rainbow Tours - każde z nich z 6 proc. udziałem w puli sprzedażowej.

Rezydenci

Czas wakacji szkolnych to z całą pewnością wysoko podniesiona poprzeczka jakościowa dla rezydentów wakacyjnych. Rodzinni klienci oczekują dużo większej wrażliwości na ich potrzeby, wyjątkowego zaangażowania w pracę i wsparcia w niemal każdej potrzebie. Wydaje się, że w dobie trudnych dla branży czasów każde z biur podróży odrobiło tę właśnie lekcję z wyjątkową starannością i opieka pracowników terenowych jest na wysokim poziomie. Przyjrzyjmy się punktacji powracających z wakacji klientów portali.

Najwyższe laury i maksymalne 5-pkt. oceny przypadły pracownikom terenowym biur: Ecco Travel i Lekier. Miejsce drugie, z niewielką stratą i sumą 4,9 pkt. na 5 możliwych do uzyskania trafia do rezydentów Konsorcjum Biur Podróży. Trzecie miejsce sierpniowego podium w tej kategorii trafia do biura Alfa Star, którego pracownicy uzyskali 4,1 pkt. w analizie.

Pozycja czwarta i 3,8 pkt. trafia do biur: Exim Tours i Rainbow Tours, a zestawienie TOP 5 minionego miesiąca zamykają rezydenci Ecco Holiday, którym klienci przyznali 3,5 pkt. na 5 możliwych do uzyskania.

Katalog, a realia

Zdaniem powracających z wakacji klientów najlepsze opisy katalogowe do sytuacji rzeczywistej na miejscu wypoczynku miały w sierpniu biura: Lekier, Konsorcjum Biur Podróży i Ecco Travel. Wszyscy trzej organizatorzy wywiązali się z pracy marketingowej na maksymalną 5-kę.

Drugie miejsce, z wynikiem 4,3 pkt. na 5 możliwych do uzyskania, trafiło do pracowników biura Bee Free Holidays. Miejsca na podium zamykają Alfa Star i Wezyr Holidays. Oba biura uzyskały w tej kategorii 4,2 pkt.

Czwarta pozycja sierpnia należy do 7islands i TUI z równymi 4,0 pkt. ocenami, zaś stawkę TOP 5 tego rozdziału zamyka Rainbow Tours z oceną 3,9 pkt. na 5 możliwych do uzyskania.

Dojazd

Najczęściej latamy, bo to wciąż najszybszy i najbezpieczniejszy sposób masowego podróżowania na dużych dystansach. Loty charterowe są też relatywnie tańsze od innych form transportowych. W sierpniu tego roku na wakacje samolotem wybrało się 91 proc. klientów. To o 2 pkt. proc. więcej niż w lipcu tego roku i jednocześnie i 1 pkt. proc. mniej niż w sierpniu ubiegłego roku. Na wakacje autokarem wyjechało z kolei 3 proc. kupujących w internecie klientów. Tu odnotowano 1-proc. awans w obrazie porównawczym, rok do roku.

Wyżywienie

To już doskonale znany standard masowych wyborów w kategorii pakietów pobytowych. Wakacje w formacie All Inclusive wciąż na prowadzeniu. W minionym miesiącu aż 66 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji zawierało taką właśnie dyspozycję. Co ciekawe, to aż o 2 pkt. proc. więcej niż przed miesiącem, a jednoczenie o 2 pkt. proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2010 roku.

Drugie miejsce zestawienia przypada tradycyjnie dla opcji śniadań i obiadokolacji (HB). 2-posiłkowy pakiet pobytowy zdecydowało się wybrać w sierpniu 21 proc. klientów. To identyczny wynik jak przed rokiem, ale także taki sam jak przed miesiącem.
Na trzeci miejscu znalazły się pakiety inne, określane przez organizatorów jako mniej standardowe lub zgodne z programem danej imprezy. Wynik tej grupy w sierpniu to 6 proc. zakupowych wyborów - identyczny jak przed rokiem.

Na same śniadania (BB) zdecydowało się 5 proc. kupujących (w sierpniu 2010 - 4 proc.), a na wakacje z własnym prowiantem (OV) wyjechało 2 proc. klientów (sierpień 2010 - 1 proc.).

Last Minute

To już czwarty w kolejności i trzeci w ścisłym sezonie wakacyjnym miesiąc spadków w zakresie sprzedaży ofert promocyjnych typu last minute. Przypomnijmy chronologicznie - w maju sprzedaż lastów była o 7 proc., w czerwcu o 5 proc., w lipcu już o 14 proc. niższa niż przed rokiem. Sierpień jeszcze zwiększa tę tendencję, aż do 15 proc.

Powód pozostaje wciąż taki sam. Bardzo dobra sprzedaż bieżąca, a także fakt, że tegoroczna oferta sprzedała się z dużo większym niż zazwyczaj wyprzedzeniem. Przeceny dobrze sprzedającej się oferty z punktu widzenia organizatora mijają się z celem, ale jeśli już decyduje się on na ruch rabatowy, to jest on bardzo niski na nominalnej wartości. To z kolei nie stanowi wystarczającej zachęty dla polującego na okazje klienta. W tym sezonie nikt nie czeka na lasty, bo ich po prostu nie ma.

W sierpniu tego roku współczynnik sprzedaży ofert last minute wynosił 38 proc. To o 15 pkt. proc. mniej niż przed rokiem i o 4 pkt. mniej niż przed miesiącem.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Wakacje.pl EasyGo.pl portale turystyczne analiza internauci statystyka last minute raport sprzedażowy grupy zorganizowane single wyjazdy wakacyjne POP Turystyka kurorty Morze Czerwone Egipt Grecha Turcja Hiszpania COSTA Tunezja Bułgaria Dominikana Tajlandia Kenia Meksyk Wenezuela Zjednoczone Emiraty Arabskie Sri Lanka Kuba Mauritius Indie Indonezja Wezyr Holidays Exim Tours Sun&Fun Itaka Alfa Star Neckermann Rainbow Tours Ecco Travel Lekier Konsorcjum Biur Podróży




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję