Fuzja wielkich przewoźników Ameryki Południowej
Największy przewoźnik lotniczy Ameryki Łacińskiej - chilijski LAN Airlines i największa linia lotnicza Brazylii - TAM połączyły siły. Powstała w wyniku fuzji nowa firma LATAM Airlines ma kontrolować 15 procent rynku przewozów w regionie.
Według medialnych doniesień, po trzech latach negocjacji oraz kompletowania odpowiednich dokumentów, w tym pozwoleń urzędów antymonopolowych, 22 czerwca w Sao Paulo powstał nowy przewoźnik - LATAM Airlines Group. Scalanie przedsiębiorstw potrwa jeszcze trochę. Przez kolejne trzy lata linie będą latały pod własnymi szyldami. Mają one zachować również własne centra operacyjne w Santiago oraz Sao Paulo.
W trakcie 22 miesięcy LATAM ma podjąć decyzję w sprawie wyboru sojuszu lotniczego. Pod uwagę brany jest Oneworld (należą do niego między innymi Lan i Star Alliance).
Prezesem zarządu firmy powstałej na mocy porozumienia między brazylijskim klanem Amaro (właścicielem TAM) i chilijską rodziną Cueto, która kontroluje LAN zostanie Brazylijczyk Mauricio Amaro. Stanowiska prokurenta i wiceprezesa zajmie Chilijczyk Enrique Cueto.
Fuzja jest szczególnie ważna dla Chilijczyków szukających możliwości wejścia na rynek Brazylii. PKB tego kraju odpowiada połowie PKB całego kontynentu południowoamerykańskiego. Brazylijska gospodarka oraz transport lotniczy, mimo kryzysu, ma się całkiem dobrze. W 2011 roku rynek lotów krajowych zwiększył się o 7,4 procent w stosunku do roku 2010.
TAM zostało zatem przejęte przez LAN, której akcjonariusze będą posiadać 70 procent udziałów w holdingu. Dzięki fuzji, zakaz posiadania przez zagraniczne firmy udziałów większych niż 20 procent w przedsiębiorstwach, które zajmują się pasażerskim transportem lotniczym obowiązujący w brazylijskim prawie został ominięty.
LATAM Airlines daje zatrudnienie ponad 51 tysiącom pracowników. Flota grupy składa się z 310 samolotów. Linia oferuje 1400 połączeń dziennie ze 150 portów lotniczych w 22 państwach. Jej filie znajdują się między innymi w Argentynie, Peru, Ekwadorze oraz Paragwaju. Giełdowa wartość firmy wynosi około 9,9 mld dol.
Według ekspertów obie firmy mają skorzystać na fuzji. LAN wniesie swoje doświadczenie w sektorze cargo oraz przemysłowym, a TAM pozycję na rynku brazylijskim. Dzięki połączeniu sił, właściciele zakładają, że uda im się zaoszczędzić 400 mln dolarów rocznie. Fuzja umożliwi im zatem operowanie na wcześniej nierentownych trasach.W 2013 roku mają otworzyć 10 nowych tras międzynarodowych.
W 2009 roku do fuzji doszło między kolumbijską Avianca i Grupo TACA z Salwadoru, liderów przewozów w Ameryce Środkowej. Największy holding lotniczy na świecie powstał wskutek połączenia Continental Airlines i United Airlines w USA.
Ameryka Łacińska jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków lotniczych. LATAM od razu wdarł się do pierwszej dziesiątki największych światowych przewoźników.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
LOT ma już Dreamlinera na papierze
PKP Intercity udostępnił Wi-Fi w pociągu
Szczecin: McDonald`s zatrudni 80 osób
Co na mapie świątecznych destynacji Polaków?
Śląski System Informacji Turystycznej zachęci turystów do przyjazdu?
Kto wygrał krajowy finał konkursu Barista of the Year 2014?
Turyści omijają sąsiadów Syrii