TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

LOT dostanie zadośćuczynienie?

Polski przewoźnik zdaje się się być coraz bliższy rozwiązania problemu z dreamlinerami. Negocjacje z Boeingiem najprawdopodobniej już wkrótce zostaną zakończone.


W związku z awarią samolotów, polski przewoźnik domagał się od Boeinga stosownego odszkodowania. O prowadzonych w tej sprawie rozmowach pisaliśmy niedawno LOT już po negocjacjach z Boeingiem

Według najnowszych doniesień, w wyniku kompromisu LOT nie zapłaci 100 mln zł zaliczki za nowe samoloty.

Sytuacja finansowa przewoźnika ma ulec poprawie nie tylko dzięki zamknięciu finansowego sporu z Boeingiem. Finansowy zastrzyk stanowią też fundusze przekazane dla LOTU przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Pierwsza część pomocy dla LOT-u została przekazana w grudniu 2012 roku. Wówczas do przewoźnika popłynęło 400 milionów pomocy publicznej. Wypłata drugiej transzy pierwotnie przewidywana była na sierpień. Dzięki zadowalającym wynikom finansowym, można jednak było dłużej poczekać na jej wypłatę.

Odłożenie w czasie decyzji LOT-u o wypłacie drugiej transzy pomocy publicznej wynika z poprawy wyników finansowych przewoźnika. W pierwszym półroczu wynik z prowadzonej działalności był lepszy o 29 mln złotych od przewidywanego. Do końca września zamiast zapowiadanego poziomu straty 130 mln złotych, udało się zejść do wyłącznie 50 milionów. Zgodnie z planem restrukturyzacyjnym, trwała rentowność LOT-u ma zostać uzyskana od początku 2015 roku.

Na swój finał czeka również kwestia wypłaty odkodowań od Boeinga. Negocjacje, mające na celu rozwiązanie sytuacji powstałej na skutek przymusowego wyłączenia z floty dwóch dreamlinerów, ciągną się od kilku miesięcy. Maszyny B787 zostały uziemione, bowiem wykryto w nich wadliwe akumulatory. Linie lotnicze musiały zastąpić je innymi - boeingami 777 i 767, oraz airbusem 330. Jakby tego było mało, w ostatnim czasie w dwóch maszynach wykryto brak w silnikach tzw. filtrów paliwowych niskiego ciśnienia.

Najbardziej prawdopodobne scenariusze zakończenia sporu są dwa. Wszystko wskazuje na to, że albo LOT nie zapłaci Boeingowi dwóch zaliczek po 50 mln zł na poczet zakupu nowych dreamlinerów, lub też Boeing przejmie zobowiązania LOT za leasing finansowy na te samoloty.

Rozstrzygnięcie sporu ma nastąpić do końca 2013 roku.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
LOT samolot dreamliner Boeing rozwiązanie spór lot samolot przewoźnik finanse negocjacje




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję