TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

W Europie królują tani przewoźnicy

W 2012 roku rynek podróży lotniczych odnotował wzrost w porównaniu do roku 2011 we wszystkich regionach świata, szczególnie w Azji, gdzie wzrost ten wyniósł 9 proc. oraz w Ameryce Łacińskiej - 6 proc. Azja jest najbardziej konkurencyjnym rynkiem lotniczym na świecie, który dysponuje 75 proc. tras obsługiwanych przez trzy lub więcej linii lotniczych oraz 25 proc. połączeń obsługiwanych przez jednego lub dwóch przewoźników. Z kolei udział w rynku przewoźników niskokosztowych jest najwyższy w Europie (38 proc.) oraz w Ameryce Północnej (30 proc.).


Te i wiele innych prawd wynika z nowego badania przeprowadzonego dzięki Amadeus Air Traffic Travel Intelligence - rozwiązaniu do analizy ruchu lotniczego - wykazało, że średnie natężenie ruchu lotniczego na świecie w 2012 roku wzrosło o 5 proc. w stosunku do poprzedniego roku, zaś Azja jest największym, najszybciej rozwijającym się i najbardziej konkurencyjnym rynkiem podróży lotniczych.

Rozwiązanie firmy Amadeus, które udostępnia kompleksowe dane dotyczące liczby pasażerów, w tym bezpośredniej i pośredniej sprzedaży miejsc lotniczych, pokazuje, że w 2012 roku Azja odnotowała 9 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2011, natomiast w przypadku Ameryki Łacińskiej wzrost ten utrzymuje się na poziomie 6 proc. Narzędzie Amadeus, stanowiące element portfolio Amadeus Travel Intelligence, oblicza dokładne natężenie ruchu lotniczego dla każdego punktu wylotu i miejsca docelowego na całym świecie.

Badanie pokazuje również, że 22 proc. wszystkich połączeń lotniczych na świecie koncentruje się tylko na 300 najpopularniejszych trasach, z których każda odnotowuje ponad milion pasażerów rocznie. Co więcej, 69 proc. wszystkich przewozów lotniczych na świecie odbywa się na głównych trasach, obsługujących 100 tysięcy pasażerów w ciągu roku.

Analiza wskazuje na Bliski Wschód jako silny ośrodek lotów przesiadkowych z trzema kluczowymi lotniskami: w Doha, Abu Dhabi i Dubaju, które wyróżniają się dużym natężeniem ruchu lotniczego w zakresie lotów łączonych. Na przykład, trzy wymienione lotniska obsługują teraz w sumie około 15 proc. całego ruchu lotniczego, realizowanego na trasach z Azji do Europy oraz z Europy do krajów Południowo-Zachodniego Pacyfiku. Co więcej, ruch Europa-Azja, przebiegający przez Bliski Wschód, wzrasta o około 20 proc. rocznie.

Badanie pokazuje również Azję jako najbardziej konkurencyjny rynek lotniczy. 75 proc. ruchu lotniczego w regionie generują trzy lub więcej linii lotniczych, a 27 proc. - pięć lub więcej przewoźników, co czyni ten region bardzo konkurencyjnym na wszystkich realizowanych trasach. To sprawia, że region ten mocno kontrastuje z Bliskim Wschodem czy Europą, gdzie tylko połowa całego ruchu lotniczego jest obsługiwana przez trzy lub więcej linii lotniczych2.

Połączenia lotnicze o największym natężeniu ruchu pasażerskiego na świecie są zdominowane przez azjatyckie loty krajowe.

Z analizy połączeń lotniczych o największym natężeniu ruchu pasażerskiego wynika, że ​​siedem na dziesięć najbardziej ruchliwych tras lotniczych znajduje się w Azji.

Jeju-Seul w Korei Południowej pozostaje najbardziej ruchliwą trasą lotniczą, a wiele połączeń uznanych za najpopularniejsze w 2011 roku znów znalazło się w czołówce w roku 2012. Jednak nastąpiły pewne zmiany, w szczególności dotyczące połączenia Beijing-Shanghai, które z siódmego miejsca wśród najbardziej ruchliwych na świecie w 2011 roku, przeniosło się na miejsce czwarte w 2012 roku. Z kolei trasa Sapporo-Tokio wyprzedziła w rankingu połączenie Rio de Janeiro-Sao Paulo, stając się drugą najpopularniejszą trasą lotniczą, a Okinawa-Tokio weszła do pierwszej dziesiątki zestawienia jako dziewiąte najbardziej ruchliwe połączenie lotnicze na świecie.

Globalne podróże lotnicze są dobrze rozwinięte i dysponują 1000 tras, obejmujących miejsce wylotu i destynacji, które stanowią 40 proc. światowego ruchu lotniczego

35 proc. ruchu lotniczego w Europie i Ameryce Północnej odbywa się na mniejszych trasach z liczbą pasażerów poniżej 100 tysięcy rocznie. Dane te mocno kontrastują z innymi regionami, takimi jak Azja, gdzie 85 proc. ruchu lotniczego koncentruje się na trasach, które przyciągają ponad 100 tysięcy pasażerów rocznie.

Ta koncentracja ruchu lotniczego w Azji wskazuje, że wzrost ten będzie się utrzymywał, ponieważ linie lotnicze mają szansę na rozwój drugorzędnych połączeń poza głównymi, konkurencyjnymi trasami lotniczymi. Ponadto analiza pokazuje, że w Azji, większe trasy obsługujące ponad 100 tysięcy pasażerów rocznie odnotowują 4-9 proc. wzrost, ale mniejsze i średnie trasy w regionie osiągają wzrost około 19-21 proc. w skali roku.

Konkurencja w branży lotniczej stale wzrasta.

Branża lotnicza na świecie staje się coraz bardziej konkurencyjna w ciągu ostatnich trzech lat. Wielkość ruchu lotniczego obsługiwanego przez jednego lub dwóch przewoźników maleje o 2 proc. rocznie - od 39 proc. w 2010 roku do 35 proc. w 2012 roku. Jednocześnie wielkość ruchu lotniczego obsługiwanego przez cztery lub więcej konkurencyjnych linii lotniczych systematycznie rośnie - z 35 proc. w 2010 roku do 38 proc. w 2012 roku.

Azja jest rynkiem o największej na świecie konkurencyjności między liniami lotniczymi, gdzie 75 proc. ruchu lotniczego jest obsługiwane przez więcej niż 3 przewoźników, a tylko 25 proc. ruchu - przez jedną lub dwie linie.

Kontrastuje to mocno z innymi regionami, na przykład Europą, gdzie 45 proc. ruchu lotniczego obsługuje jedna lub dwie linie lotnicze, czy Bliskim Wschodem, w przypadku, którego 50 proc. ruchu lotniczego obsługuje tylko jeden lub dwóch konkurencyjnych przewoźników. Duża konkurencyjność azjatyckiego rynku podróży lotniczych może być spowodowana wysoką koncentracją pasażerów na relatywnie niewielkiej liczbie najpopularniejszych tras, na których kilka linii lotniczych rywalizuje o dominację.

Udział w rynku przewoźników niskokosztowych jest największy w Europie i Ameryce Północnej.

W ciągu ostatniej dekady tanie linie lotnicze (LCC) odnotowały znaczący wzrost, jednak w dużej mierze ogranicza się on do tradycyjnych rynków. Dziś w Europie jest największa koncentracja tanich przewoźników, obsługujących 38 proc. wszystkich podróży lotniczych w 2012 roku. W regionie Południowo-Zachodniego Pacyfiku i Ameryki Północnej również tanie linie lotnicze mają znaczący udział w rynku - odpowiednio 37 proc. i 30 proc. Jednak na rynkach, gdzie sektor podróży lotniczych rozwija się najszybciej, udział przewoźników niskokosztowych w całkowitym ruchu lotniczym pozostaje na umiarkowanym poziomie - na Bliskim Wschodzie tanie linie lotnicze stanowią 14 proc. rynku, w Azji - 19 proc., zaś w Ameryce Łacińskiej - 25 proc.

W niektórych regionach stopień rozpowszechnienia tanich przewoźników bardzo szybko się zmienia. W Europie Hiszpania odnotowuje najwyższy odsetek lotów wśród przewoźników niskokosztowych (57 proc.), zaś Wielka Brytania jest miejscem, gdzie tanie linie lotnicze realizują 52 proc. wszystkich połączeń docelowych, co oznacza 4 proc. wzrost w porównaniu z 2011 rokiem i przekroczenie poziomu 50 proc. po raz pierwszy. Pomimo niskiego udziału tanich przewoźników w azjatyckim rynku, niektóre kraje odwróciły ten trend. Na przykład na Filipinach 65 proc. wszystkich podróży lotniczych odbywa się na pokładach tanich linii lotniczych, podobnie jak w Tajlandii, gdzie odsetek ten wynosi 61 proc.

Trzy główne lotniska w regionie: w Dubaju, Doha i Abu Zabi, doświadczają zwiększenia natężenia ruchu lotniczego o ok. 10 proc. rocznie i mają bardzo wysoki poziom ruchu tranzytowego, gdzie w przypadku każdego lotniska około 50 proc. ruchu stanowią loty łączone. Dane te świadczą o rosnącej roli regionu jako ośrodka pomiędzy Europą i wschodzącymi rynkami Azji i krajami Południowo-Zachodniego Pacyfiku.

Trzy wymienione porty lotnicze obsługują w sumie około 15 proc. ruchu lotniczego pomiędzy Azją i Europą oraz Europą i krajami Południowo-Zachodniego Pacyfiku. Jest to szczególnie interesujące, zważywszy na fakt, że całkowite natężenie ruchu lotniczego pomiędzy Europą i Azją rośnie o około 7 proc. w ciągu roku, natomiast natężenie ruchu między tymi dwoma kontynentami kierowane przez Bliski Wschód wzrosło w 2012 roku o około 20 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

- Szybkie tempo zmian i rosnąca konkurencyjność globalnej branży lotniczej, o której świadczą przedstawione dane, oznacza, że linie lotnicze i cała branża turystyczna powinny oprzeć swoje decyzje operacyjne na analizach i wnikliwych spostrzeżeniach, aby prawidłowo zdefiniować swoje szanse i zagrożenia - komentuje Pascal Clement, Head of Travel Intelligence, Amadeus.

- Przedstawione dane to dobra wiadomość dla branży lotniczej, ponieważ wskazują na wzrost pasażerskiego ruchu lotniczego w każdym regionie świata w latach 2011-2012. W 2011 roku w czołówce tego wzrostu znalazła się Azja, jednak dane wskazują na dalsze możliwości rozwoju
w regionie, gdzie większość ruchu lotniczego odbywa się na niewielkiej liczbie ruchliwych tras. Rozwiązanie Amadeus Air Traffic pomaga liniom lotniczym w planowaniu i rozwijaniu swoich sieci połączeń, pozwalając reagować na rzeczywisty ruch pasażerski i potrzeby rynku, w oparciu o spójne dane dotyczące miejsc wylotu i punktów docelowych
- dodaje.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Amadeus Travel Azja konkurencja ruch lotniczy Amadeus Air Traffic Travel Intelligence miejsce docelowe podróże lotnicze portfolio Ameryka Łacińska natężenie ruch pasażerski Pascal Clement Head of Travel Intelligence Air Traffic




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję