TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Pociągiem na wycieczkę?

Turystyka kolejowa na świecie to gałąź przemysłu turystycznego szczycąca się długoletnią tradycją. Według badań Instytutu IPK, 5 procent turystów decyduje się na tę formę wypoczynku.


Przejazdy kolejowe są szczególnie popularne w Europie, gdzie zainteresowanie tym sposobem podróżowania wzrasta. Wynika to przede wszystkim z dobrego wizerunku przewozów kolejowych w Europie Zachodniej i poprawy jakości świadczonych usług.

Według prognoz do roku 2020 liczba podróżnych, korzystających z dalekobieżnych połączeń kolejowych przekroczy 1,36 miliarda. Oznacza to wzrost o 21 procent w stosunku do roku 2011. Roczny wzrost wyniesie zatem 2,2 procent.

Takie dane zostały przedstawione w raporcie "The Rail Journey to 2020"opublikowanym przez Amadeus. Zestawienie wskazuje, że spodziewany wzrost liczby pasażerów będzie generowany przez Wielką Brytanię, Szwajcarię, Niemcy i Francję. Już teraz te kraje tworzą 70 procent wzrostu w Europie. Istnieją w nich specjalni organizatorzy, oferujący wycieczki kolejowe.

"Klienci, którzy są stałymi adresatami takiej usługi, czekają co sezon na nowe wydanie katalogu, a nowi, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z turystyką kolejową świadomie pytają w swoim biurze podróży o wycieczkę kolejową"- mówi Radosław Skrodzki prezes Ideatur Germanus. W 2011 roku z zagranicznej podróży pociągiem skorzystało w Polsce 2 miliony pasażerów, a z krajowych 263 miliony. Z tego 235 milionów podróżowało na odcinkach do 100 kilometrów. Tylko niewielki odsetek pasażerów korzystał z pociągów w celach turystycznych.

W ostatnich dwóch latach Wielka Brytania, Belgia, Szwajcaria i Szwecja przeżywają renesans turystyki kolejowej. Dużym powodzeniem cieszą się takie pociągi jak Orient Express, Danube Express, Classic Courier czy Hansa Express. Popularne są też jeżdżące w granicach tylko jednego kraju hiszpańskie El Andaluz i El Transcantabrico oraz brytyjski Royal Scotsman.

W Europie rozwija się oferta turystyki kolejowej, która już nie ogranicza się do historycznych pociągów, jak np. Orient Express. Linie kolejowe są coraz bardziej otwarte na współpracę z branżą turystyczną. Czarterowanie pociągów lub dodanie do biletu dodatkowych usług już nie są problemem.

Według raportu Amadeusa sześć czynników będzie decydować o rozwoju transportu kolejowego: liberalizacja rynku, ukończenie linii dużych prędkości, wejście nowych podmiotów na rynek, powstanie nowych węzłów kolejowych, koszty oraz współpraca z innymi przewoźnikami.

Aby turystyczne szlaki kolejowe przebiegały także przez Polskę potrzebne są gigantyczne inwestycje. Stan polskich kolei jest opłakany, toteż nic dziwnego, ze nasi rodacy nie uważają turystyki kolejowej za coś godnego zainteresowania.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
The Rail Journey to 2020 turystyka kolejowa Wielka Brytania Szwajcaria Niemcy Francja Ideatur Germanus Radosław Skrodzki Orient Express Danube Express Classic Courier Hansa Express El Andaluz El Transcantabrico Royal Scotsman przewoźnik kolejowy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję