TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

PIT krytykuje działania LOT

Zdaniem Polskiej Izby Turystyki, Polskie Linie Lotnicze LOT naruszają zasady uczciwej konkurencji. Zamieszczane w ostatnim czasie oferty przewoźnika na serwisach zakupów grupowych, zachęcające do kupowania biletów lotniczych wyłączenie za pośrednictwem własnych kanałów sprzedaży pozbawiają agentów opłaty transakcyjnej. Ostatnia taka promocja LOT-u miała miejsce na Grouponie. Pisaliśmy o tym w artykule LOT - promocja bez agentów


W odpowiedzi na nieuczciwe praktyki PLL LOT, Polska Izba Turystyki wystosowała list opracowany przez Komisję ds. Agentów IATA do Prezesa PLL LOT p. Marcina Piróga.

Szanowny Panie Prezesie,

Polska Izba Turystyki wyraża zaniepokojenie wobec działań marketingowych PLL LOT stosowanych ostatnio na rynku.
LOT zamieszcza na wielu stronach internetowych /nie tylko na lot.com/, na Grouponie i innych portalach społecznościowych reklamy zachęcające do kupowania na stronie bądź w biurach własnych LOT biletów lotniczych bez opłaty transakcyjnej za wystawienie biletu.
W naszej ocenie takie działania przewoźnika są mocno nieetyczne i łamią zasady uczciwej konkurencji.
Chcielibyśmy przypomnieć, że pobieranie opłaty ,,transaction fee" zostało wprowadzone na wniosek LOT jako nowy model wynagradzania agentów obowiązujący od 01.03.2004. Od 01.07.2003 PLL LOT zmniejszał agencyjną prowizję podstawową z 7% do 5%, a z dniem 01.03.2004 prowizja została obniżona do 1%. Obecnie wynosi 0,01%. W ślad za LOTem pospieszyli wszyscy przewoźnicy.
W zamian za prowizję, agenci zostali zmuszeni do pobierania opłaty transakcyjnej za wystawienie biletu. Stanowić to miało i w dalszym ciągu ma, w myśl Rezolucji 824 pkt.9, należyte wynagrodzenie Agenta.

Przypominamy, że ideą tamtego przedsięwzięcia było wprowadzenie zróżnicowanej, w zależności od destynacji, opłaty transakcyjnej, a jej poziom, zarówno w biurach przewoźników lotniczych jak i agentów, zgodnie z pismem LOTu z dnia 23.12.2003, miał dawać nam wszystkim wymierne korzyści.

Tymczasem, oferowane przez LOT promocje, reklamy, wyprzedaże często wykluczają agentów ze sprzedaży. Przykładem są oferty LOTu na Grouponie, promocja "0 zł za wystawienie biletu" czy też "Szalona Środa", której sprzedaż startuje o godzinie 18.00, czyli po zakończeniu pracy biur podróży.

Stosowanie takich praktyk wydaje się wielce niestosowne, szczególnie teraz, kiedy agenci walczą o etyczny biznes, nieudzielanie niedozwolonych przez rezolucje IATA rabatów oraz - w myśl wspólnego z LOTem projektu działań - o edukowanie w tym zakresie potencjalnych klientów.

W myśl zasady poszanowania wzajemnych relacji na linii przewoźnik - agent, agenci powinni być informowani o organizowanych przez PLL LOT działaniach promocyjnych przed rozpoczęciem akcji i włączani do sieci sprzedaży.

Art. 15. 1. Ustawy o Zakazie Nieuczciwej Konkurencji mówi: Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez: 1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;

Rezolucja 824, w całej rozciągłości paragrafu 3, zobowiązuje agentów do przestrzegania i działania w myśl zasad ustalanych przez przewoźników. Jeśli agent ma przestrzegać zasad, to tym bardziej jego pryncypał, czyli linia lotnicza. Nie powinna ona, a nawet wręcz nie może sprzedawać usługi w cenie niższej, niż jej partner/agent, któremu taką sprzedaż zaoferowano/zlecono. W przeciwnym razie, linia lotnicza przyczynia się do likwidacji sprzedaży pośredniej i sprzeniewierza zasadę o partnerskim i zgodnym z zasadą o uczciwej konkurencji działaniu. Narusza to także zasadę lojalności w relacji między linią lotniczą a agentem określoną w art. 760 Kodeksu Cywilnego. Jeśli należytym wynagrodzeniem, w myśl Rezolucji 824 pkt 9, ma być opłata transakcyjna, to przewoźnik nie może zapomnieć lub celowo, aby obniżyć u siebie cenę biletu, zaniechać pobierania opłaty transakcyjnej. W przeciwnym razie nie szanuje swoich partnerów-agentów, godzi w ich dobro wykluczając z rynku sprzedaży. A stanowią oni, jak do tej pory, ważny i duży kanał dystrybucji biletów lotniczych. 65-70% sprzedaży pochodzi ze sprzedaży agencyjnej.

Apelujemy zatem o zaprzestanie stosowania opisanych praktyk, zniżek i rabatów/dot. również przetargów/ oraz zaniechanie działań mających na celu upadek rynku agencyjnego.

Mając na uwadze dalszy rozwój sprzedaży na PLL LOT oraz utrzymanie klienta w przekonaniu, że każde biuro reklamujące logo LOTu zapewni klientowi uczciwą cenę i wysoki standard obsługi, oczekujemy od Pana Prezesa podjęcia stosownych działań.


Z poważaniem,


Krzysztof Góralczyk, Przewodniczący Komisji PIT ds. Agentów IATA
Paweł Niewiadomski, Prezes Polskiej Izby Turystyki




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
LOT PLL LOT konkurencja zasady IATA Komisja ds. Agentów sprzedaż ustawa o zakazie nieuczciwej konkurencji paragraf usługi klient rabat zniżka praktyka


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję