TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Czarne chmury nad Ławicą?

Na rozbudowę portu lotniczego Ławica w Poznaniu wydano w sumie 200 mln zł. Niestety, lotnisko traci połączenia, a razem z nimi znika zainteresowanie pasażerów.


96 mln zł pochłonęła budowa nowego terminalu. Jak tłumaczą przedstawiciele lotniska, to dopiero początek, bowiem czeka go jeszcze ukończenie części biurowej oraz budowa nowej centralnej strefy kontroli bezpieczeństwa. Stary terminal zostanie zmodernizowany. W połowie 2013 roku zostaną uruchomione stanowiska check-in w nowym terminalu.

Do 2034 roku Ławica ma zwiększyć przepustowość do 3 mln osób (obecnie jest ich 1,5 mln). Idą jednak trudne czasy. Eksperci prognozują, że rynek lotniczy w Polsce będzie przeżywał kryzys. Przy tym nie negują jednak potrzeby inwestowania w lotniska, ponieważ trzeba myśleć daleko w przód. Jednak według niektórych specjalistów, poznański port może być zbyt duży, szczególnie w sytuacji, gdy przewoźnicy będą cięli koszty.

Rozbudowa Ławicy została objęta rządowym rozporządzeniem na Euro 2012, co umożliwiło łatwiejszą drogę do rozpoczęcia prac. Jednak ani radni miejscy, ani rząd nie skonkretyzowali wymagań odnośnie lotniska. UEFA ustaliła jedynie odpowiednią jego przepustowość oraz zabezpieczenia lotniska rezerwowego. Okazuje się, że budując wyłącznie nowe płaszczyzny lotniskowe można było spełnić owe wymagania.

Ławica straciła z zimowego rozkładu lotów między innymi połączenia Ryanaira do Madrytu, Mediolanu, Bolonii oraz Edynburga. Wizzair nie poleci w zimie do Rzymu i Barcelony. Z Poznania pasażerowie nie dotrą także do Bourgas, a już niedługo również na Majorkę i do Oslo. Eurolot uruchomi z Poznania loty do Werony i Popradu. Siatka połączeń Ławicy będzie liczyła w zimie 22 kierunki. Dla porównania, z Balic pasażerowie będą mogli udać się w 37 rejsów lotniczych.

Port w Poznaniu staje coraz mniej atrakcyjny dla mieszkańców miasta. Ich miłość do taniego latania napotyka na przeszkody, a warto zaznaczyć, że ponad połowę ruchu pasażerskiego w Polsce generują tanie linie lotnicze.

Kiepską już sytuację Ławicy może jeszcze pogorszyć nowy port lotniczy w Berlinie - Berlin Brandenburg. Jego otwarcie zaplanowano na październik 2013 roku. Na początku jego przepustowość będzie wynosiła 27 mln pasażerów, a potem do 45 mln.

Z lotnisk w Niemczech korzystało do tej pory około 1 mln pasażerów z Polski. Po otwarciu nowego portu w Berlinie ich liczba może się zwiększyć. Być może stanie się on lotniskiem komunikacyjnym dla mieszkańców Polski zachodniej. To realne zagrożenie dla Ławicy. Tym bardziej, że utrzymanie nowego zaplecza kosztuje, a zyski płyną przede wszystkim ze sprzedaży biletów lotniczych i obsługi pasażerów. Nie trudno się domyślić, że i w tej kwestii jest kiepsko.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Ławica port lotniczy w Poznaniu Poznań lotnisko w Poznaniu pasażerowie obsługa pasażerów rozbudowa Ławicy nowy terminal na Ławicy stary terminal na Ławicy stanowiska check-in Euro 2012 Ryanair Wizzair Madryt Mediolan Bolonia Edynburg Bourgas Majorka Oslo Werona Poprad Eurolot połączenia lotnicze w Poznania rejsy loty tanie linie lotnicze ruch pasażerski rynek lotniczy w Polsce Balice lotnisko w Krakowie Kraków Berlin Brandenburg lotnisko w Berlinie nowy port lotniczy w Berlinie bilety lotnicze przepustowość lotniska zimowy rozkład lotów strefa bezpieczeństwa UEFA




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję