TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Franczyza: gdzie będzie twoje biuro?

Coraz częściej słyszymy z różnych źródeł o przedsiębiorcach, których wyeliminowała z rynku konkurencja w sąsiedztwie, dlatego przed rozpoczęciem nowej inwestycji niezwykle istotna jest analiza wszystkich biur, które mogą stanowić dla nas bezpośrednie zagrożenie i odbierać nam klientów.


Jeśli wybraliśmy lub zaproponowano nam lokalizację biura, powinniśmy sprawdzić lokalną konkurencję - zarówno bliższą, jak i dalszą. Jeśli wynik tych oględzin wypadnie pozytywnie, to niestety przystępując do sieci musimy się liczyć z jeszcze jednym zjawiskiem. Otóż mając sieciową, rozpoznawalną markę z której atutów chcemy korzystać, naszym największym konkurentem jest ... inne biuro z tej samej sieci!

Nie ważne, czy biuro własne, czy franczyzowe. Gdy jesteśmy jedynym biurem sieci w okolicy sprawa jest prosta i korzystamy z wszelkich dobrodziejstw marki i kierowania klientów do nas. Jednak, gdy rejon lub miasto przychodzi nam dzielić z innymi placówkami, sprawa się komplikuje - znaczenie ma nie tylko sama lokalizacja, ale i łatwość dojazdu, możliwość postawienia samochodu, telefoniczny kontakt z klientem itp. Dla sieci w pewnym zakresie jest to pozytywne, bo poszczególni franczyzodawcy starają się bardziej, jednak nie można dopuścić do konfliktów, gdyż one rujnują zaufanie i współpracę w sieci. Aby nie dochodziło do "bratobójczych walk", sieć powinna sprawy lokalizacji regulować i dbać o to, aby pomiędzy "sąsiednimi" lokalami sieci nie wybuchały konflikty.

TUR-INFO.PL: Jak wygląda wyłączność lokalizacji biura? Czy gwarantujecie franczyzobiorcom, że w ich "otoczeniu" nie pojawi się konkurencja, w postaci innego partnerskiego biura od Państwa? Czy w dużych są regulacje dotyczące odległości pomiędzy placówkami?

Travel Shops: Franczyzobiorca otrzymuje wyłączność terytorialną uzależnioną od wielkości miasta. W dużym mieście są określone zasady terytorialności. Wyłączność terytorialna uzależniona jest od typu franczyzy.

My Travel: Franczyzobiorca otrzymuje od Franczyzodawcy gwarancję braku możliwości otwarcia innego punktu sprzedaży sieci My Travel w promieniu 3 km od punktu sprzedaży Franczyzobiorcy. Jednocześnie w przypadku, gdy kolejny Franczyzobiorca będzie dążył do otwarcia innego Punktu Sprzedaży w promieniu 20 km od Punktu Sprzedaży Franczyzobiorcy, temu drugiemu przysługuje prawo pierwszeństwa w zawarciu umowy na prowadzenie takiego Punktu.

Multita: Tak, każdy z Salonów Sprzedaży Multita ma gwarancję, że w jej pobliżu nie zostanie otwarte drugie biuro należące do sieci. W większych miastach, tak jak np. w Szczecinie gdzie funkcjonują 2 biura Multita, salony umiejscowione są po obu stronach miasta, a więc dzieli je kilkanaście kilometrów.

Ostatniemiejsca.pl: Wyłączność uzyskuje każdy w swoim mieście. Z wyłączności wyłączyliśmy takie miasta jak Warszawa, Kraków, Poznań ... Czy w dużych są regulacje dotyczące odległości pomiędzy placówkami? - tak.

Enovatis: Zależy nam na budowie wyjątkowej, silnej i dobrze zmotywowanej sieci. O takiej możemy zaś mówić tylko wtedy, kiedy nasze biura partnerskie i ich właściciele będą mieli wyraźne korzyści biznesowe z całego przedsięwzięcia. Staramy się zatem, aby nasze biura nie były dla siebie konkurencją. Nie jesteśmy dostępni dla każdego i na każdym rogu ulicy. Przeciwnie, staramy się precyzyjnie dobierać naszych partnerów i rozsądnie budować lokalizację naszej organizacji. Dbamy o to, aby nie było zbyt dużo partnerów w jednym mieście, choć nie możemy tego przecież wykluczać. Dobrym przykładem są właśnie duże miasta i aglomeracje, gdzie też już funkcjonujemy, np. Warszawa. Mamy tam w tej chwili 5 biur partnerskich rozlokowanych w różnych częściach miasta, co pozwala stołecznym klientom bez większego problemu dotrzeć do naszych punktów. Chcemy wykorzystywać potencjał jaki płynie z internetu i kierować klientów do biura w dzielnicy, w której mieszka lub pracuje. Takie rozwiązanie to przede wszystkim pomoc i korzyść dla klienta. Wierzymy, że w konsekwencji jego zadowolenie przełoży się na zadowolenie naszego partnera i nas samych. Staramy się myśleć perspektywicznie i rozwojowo nie tylko dla siebie, ale także dla naszych partnerów. Jeśli więc mowa o rozwoju naszej sieci i otwieraniu kolejnych punktów to pierwszeństwo zawsze dajemy naszym sprawdzonym partnerom. Takie rozwiązania już u nas funkcjonują. I jeszcze jedno - bardzo ważne. Wybraliśmy model współpracy oparty o wariant franczyzowy, bo wierzymy, że nasi lokalni partnerzy dbający przecież tak naprawdę o swój własny biznes, który my jednak mocno wspieramy, są naszą najmocniejszą kartą atutową. Nikt tak dobrze nie zna lokalnych społeczności i ich oczekiwań. Nikt nie dba o powodzenie swojego nowego projektu tak bardzo jak jego właściciel. Choć brzmi to trochę górnolotnie to naprawdę szanujemy te zaangażowanie. Nie będziemy otwierali w takich miejscach konkurencyjnych dla sieci punktów własnych.

Otrzymaliśmy już kilka pytań i sugestii co do franczyzy - za wszelkie informacje i sugestie dziękujemy. Jednak co do samego cyklu, to wbrew niektórym posądzeniom, staramy się tylko przekazać informacje o franczyzie i pokazać dodatkowe jej aspekty, które w pierwszej chwili mogą umknąć każdemu.

Franczyza, u dobrego franczyzodawcy, jest zdecydowanie bezpieczniejszą formą działalności od działalności samodzielnej - tak mówią statystyki. Nasza uwaga koncentruje się jednak na samej relacji i ewentualnych zagrożeniach. Pamiętajmy, iż franczyza jest jak małżeństwo - na lata i z konsekwencjami! Ważnie jest tu zarówno z kim, ale jeszcze ważniejsza jest umowa - firmy, czy ludzie się zmieniają się lub odchodzą, a to właśnie dobra umowa zagwarantuje nam prawidłowe działania w sieci na lata. Umowa jest też ważna, z uwagi na dysproporcję wielkości firm (franczyzodawcy i franczyzobiorcy) i brak dodatkowej ochrony prawnej nawet małych przedsiębiorców (w wielu sprawach konsument, czy obywatel jest chroniony z mocy prawa, a jakikolwiek przedsiębiorca już nie). Wszelkie dalsze sugestie i uwagi prosimy przesyłać na adres franczyza@tur-info.pl




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
franczyza My Travel Enovatis Wakacje.pl Multita Travel Shops OstatnieMiejsca.pl przedsiębiorca sukces przedsięwzięcie franczyzobiorca franczyzodawca klienci obowiązki prawne biznes działalność cele marketingowe franczyza turystyka branża turystyczna dla franczyzobiorców informacje lokalizacja konkurencja biura podróży biura partnerskie zagrożenie wyłączność terytorialna odległości między placówkami salony sprzedaży silna sieć budowa Warszawa Kraków Poznań


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję