TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Certyfikaty i nagrody - ukryta reklama, czy fakty?

Biura turystyczne jak każde inne firmy poszukują sposobów by przyciągnąć klientów do swoich salonów sprzedaży. Dziś w dobie niepewności klientów podsycanej przez media, certyfikaty, nagrody, czy wyróżnienia to narzędzia mające na celu budowanie wizerunku solidnej firmy i wzmocnienie jej wiarygodności w oczach przyszłych klientów.


W badaniach TNS OBOP aż 80% przedsiębiorców uważa, że udokumentowanie firmy jako wiarygodnej finansowo ma wpływ na podjęcie decyzji o nawiązaniu współpracy. Z kolei raport opublikowany przez BIG InfoMonitor pokazuje, że blisko trzy czwarte badanych firm deklaruje, że w ich branży opinia firmy wiarygodnej finansowo ma duże znaczenie dla prowadzenia działalności gospodarczej. Co czwarty respondent (25%) jest zdania, że jest to bardzo istotna kwestia dla jego interesów. Blisko połowa (47%) uważa, że jest istotne, a tylko 7% twierdzi, że sprawa jest mało istotna.

Wbrew pozorom certyfikat może okazać się dobrym, dodatkowym źródłem informacji na temat działalności touroperatora. Wiele zależy od kryteriów, jasnych zasad i przede wszystkim uczciwości przyznającego wyróżnienie.

Certyfikat, by spełnić z góry zamierzoną rolę powinien przede wszystkim odznaczać się z przejrzystym regulaminem, z góry założonymi warunkami, które musi spełnić przedsiębiorca ubiegający się wyróżnienie. Ważną informacją z punktu widzenia weryfikacji wiarygodności certyfikatu jest dokładna informacja o kryteriach, które musiało spełnić biuro, by otrzymać wyróżnienie.

Eksperci oczywiście przestrzegają klientów, aby być ostrożnym w interpretowaniu tych znaków jakości z wielu względów, jednak konsumenci niezmiennie reagują pozytywnie na wszelkie przejawy solidności firmy. Naturalnie nie wszystkie przyznawane godła, znaki jakości, czy nagrody mają charakter komercyjny, ale takich na rynku nie brakuje. Zdarza się, że firmy pozyskanie certyfikatu/nagrody/dyplomu wpisują do wydatków przeznaczanych na marketing/reklamę. Wówczas taki znak ma niewiele wspólnego z jakością, a jest tylko częścią budżetu promocyjnego.

Krzysztof Piątek, prezes PZOT przyznał, że nie zamierza podejmować się oceny atrakcyjności, wiarygodności czy też miarodajności tego typu wyróżnień. Szczególnie trudno oceniać wiarygodność certyfikatów, za które biura muszą zapłacić. Mam jednak zawsze mieszane uczucia gdy za przyznanie certyfikatu trzeba zapłacić. Zdecydowanie wyżej cenię sobie wyróżnienia przyznawane w wyniku demokratycznego głosowania klientów i/lub ekspertów w konkursach i plebiscytach, za udział w których kandydaci do wyróżnienia nie płacą - komentuje.

Z dużym przymrużeniem oka należy oceniać certyfikaty przyznawane przez niezależne redakcje, które w zamian za udział, albo jako nagrodę oferują reklamę na łamach pisma branżowego, portalu itp. W ten sposób instytucje te chcą nagradzać swoich głównych reklamodawców, oferując w zamian artykuły sponsorowane, oczywiście z udziałem gali okolicznościowej i pakietem reklam.

Żyjemy w czasach, w których firmy zasypywane są ofertami pozyskania kolejnych nagród, wyróżnień. Zapytaliśmy biura podróży o to jakie certyfikaty udało im się uzyskać przez lata działalności. Postanowiliśmy wziąć pod lupę, niektóre z nich oraz sprawdzić kryteria ich przyznawania.






Tytuł Jakość Roku firma może zdobyć na drodze konkursu organizowanego przez Fundację Qualitas Europejskie Centrum Promocji Dobrych Praktyk Biznesowych z siedzibą w Katowicach, zwana dalej Fundacją Qualitas. Aby móc ubiegać się certyfikat należy dostarczyć do Sekretariatu Konkursu drogą elektroniczną zgłoszenie, zawierające m.in. samoocenę oraz dokumenty: zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu ze składkami, zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami.

Ambasador Polskiej Gospodarki - organizatorem konkursu jest Business Centre Club pod honorowym patronatem Ministra Spraw Zagranicznych. Jak podkreślają organizatorzy jest wydarzenie ogólnopolskie będące niekomercyjnym przedsięwzięciem, którego zadaniem jest: Wyróżnianie oraz promocja przedsiębiorców osiągających sukcesy na rynkach międzynarodowych, Promowanie wysokich standardów ekonomiczno-finansowych i dobrych praktyk biznesowych w kontaktach zagranicznych, Zacieśnianie współpracy przedsiębiorców z przedstawicielami polskich instytucji odpowiedzialnych za promowanie Polski, polskiej gospodarki, kultury i inicjatyw społecznych, polegającej m.in. na rozwoju wzajemnych kontaktów i wymianie informacji.

European Trusted Brand to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie na zlecenie wydawnictwa Reader’s Digest. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Wyniki badania European Trusted Brands są podstawą do przyznawania nagród Złotego i Kryształowego Godła. Badanie jest przeprowadzone metodą wywiadów: on-line lub wywiadów pocztowych. Konsumenci mają za zadanie w każdej z kategorii wskazanie tylko jednej marki, którą darzą zaufaniem, polecają i z której sami korzystają.

Superbrands Polska to ranking marek organizowany w Polsce na zlecenie The Superbrands Ltd. Projekt ma na celu wybór najsilniejszych i najbardziej rozpoznawalnych marek obecnych na naszym rynku. Certyfikat jest popularny także wśród polskich touroperatorów. Selekcja marek odbywa się na drodze procesu Certyfikacji Superbrands, która składa się z dwóch etapów selekcji marek:
- badania konsumenckiego przeprowadzonego on-line na próbie 15 000 respondentów (we wrześniu 2012 roku)
- oceny eksperckiej prezentowanych marek

Co zyskują firmy, w zamian za zdobycie takiego certyfikatu? Jak podkreślają sami twórcy projektu marki, które uzyskały Certyfikat Superbrands mogą liczyć przede wszystkim na wysoką rozpoznawalność i dobry wizerunek wśród konsumentów.

Laur Konsumenta to ogólnopolski projekt konsumencki, którego efektem jest wyłanianie każdego roku najpopularniejszych produktów i marek w swoich kategoriach. W ramach konkursu przyznawane są następujące wyróżnienia: Złoty, Srebrny, Brązowy oraz Grand Prix Laur Konsumenta / Klienta. Jak zapewnia organizator uczestnictwo w programie jest bezpłatne. Jedyny koszt dotyczy laureatów, którzy dobrowolnie - w celach marketingowych chcą skorzystać z godła promocyjnego programu. Z kolei zwycięzcy poszczególnych kategorii mogą ubiegać się o pozyskanie odpłatnej licencji na prawo do wykorzystania godła promocyjnego

Gazela Biznesu to statuetka dziennika Puls Biznesu dla najszybciej rozwijających się firm. To jedyny ranking, który uwzględnia nie tylko ostatni rok działalności, ale bada dynamikę rozwoju firmy oraz premiuje jej szybki rozwój w okresie ostatnich 3 lat. O miejscu w rankingu decyduje procentowy przyrost obrotów, który firma osiąga w ciągu trzech lat. Co ważne udział w rankingu jest bezpłatny.

Konsumencki Lider Jakości to ogólnopolski, promocyjny program konsumencki, prowadzony przez Redakcję Strefy Gospodarki, dodatku do Dziennika Gazety Prawnej. Jego celem jest wyłonienie najlepszych, w opinii konsumentów, marek i firm dostępnych oraz funkcjonujących na polskim rynku.

Diamenty Forbesa to ranking firm najszybciej zwiększających swoją wartość. Aby znaleźć się na liście miesięcznika trzeba osiągnąć przychód na poziomie co najmniej 5 mln złotych oraz potwierdzić złożenie sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego. Te kryteria czynią powyższy certyfikat jednym z bardziej miarodajnych dostępnych na rynku.

Certyfikat Przejrzysta Firma to wyróżnienie przyznawane firmom, które prowadzą jawną oraz uczciwą politykę finansową, a także regularnie i rzetelnie wywiązują się z obowiązku publikacji sprawozdań finansowych. Certyfikat jest wyrazem wiarygodności firmy oraz uczciwości finansowej.

Lider Polskiego Biznesu - to nagroda przyznawana przez Business Centre Club firmom i ich szefom. Warunkiem uczestnictwa jest dostarczenie przez uczestnika kompletnie wypełnionej ankiety konkursowej podpisanej przez osobę uprawnioną do reprezentowania firmy.

Medal Europejski - Nagroda promująca wyroby i usługi oferowane przez firmy działające na terenie Polski, które odpowiadają europejskim standardom. Przyznawana także przez Business Centre Club.

Certyfikatem budzących wiele kontrowersji jest program Rzetelna Firma. Organizatorzy podkreślają, że jest to świadectwo wiarygodności, transparentności i rzetelności płatniczej - co budzi wiele sprzeciwów szczególnie w środowisku turystycznym. Wiele biur, które ogłaszało upadłość posiadało certyfikat Rzetelnej Firmy do ostatniej chwili. Co tylko potwierdza brak jego wiarygodności. Co gorsze Program Rzetelna Firma działa pod honorowym patronatem Ministerstwa Gospodarki.

Rzetelni w Biznesie to kolejny certyfikat wiarygodności finansowej przyznawany polskim przedsiębiorcom. Firma może starać się o każdy z trzech pakietów: regionalny (dla każdego województwa), ogólnopolski lub europejski. Co ciekawe w regulaminie czytamy "W przypadku pozytywnego rozpatrzenia, Organizator zobowiązuje się przygotować Umowę dotyczącą pakietu promocyjnego w ramach Certyfikatu, o który ubiega się Uczestnik". Oznacza to, że kandydatura ubiegającego się o przyznanie certyfikatu wcale nie podlega wnikliwej weryfikacji. W kolejnym kroku przygotowywana jest umowa dotycząca konkretnego "Pakietu Promocyjnego". Najtańszy, czyli regionalny to koszt 4700 zł plus VAT naturalnie. Wersja ogólnopolska już trochę bije po kieszenie - 8700 zł netto. Z kolei europejski, jak przystało na rangę kosztuje 12 700 zł, oczywiście plus podatek.

Jak widać, większość certyfikatów dostępnych na rynku to twory typowo marketingowe. Inną grupą certyfikatów i nagród są nagrody branżowe lub podobnie traktowane przynależności do różnych organizacji. Wymagają one osobnego ujęcia i przedstawimy je w kolejnym tekście.

Czy warto zatem inwestować w certyfikaty? Czekamy na Państwa opinie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
certyfikat Rzetelna Firma Krzysztof Piątek prezes PZOT promocja marketing Gazela Biznesu Diamenty Forbesa Ambasador Polskiej Gospodarki Jakość Roku Lider Polskiej Turystyki Lider Polskiego Biznesu Touroperator Roku Medal Europejski


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję