Ile przewoźnicy zarabiają na dodatkowych opłatach?
Niemal każda linia lotnicza na świecie wprowadziła płatne usługi dodatkowe. Przychody z tego tytułu potrafią stanowić pokaźną część wszystkich przychodów danego przewoźnika.
Cennikom linii lotniczych przyjrzeli się analitycy z firmy Idea Works. W 2008 roku, gdy dodatkowe opłaty u przewoźników dopiero raczkowały, były to stosunkowo niewielkie kwoty. 23 przewoźników, którzy zdecydowali się wówczas na wprowadzenie takiego rozwiązania, osiągnęło przychód z tego tytułu oscylujący w granicach 2,45 mld dolarów.
W roku 2012 znacznie zwiększyła się wysokość zarówno przychodów, jak i przewoźników, którzy wprowadzili dodatkowe opłaty. Szacunki Idea Works wskazują, że 53 linie lotnicze zarobiły na dodatkowych opłatach łącznie 27,1 mld dolarów.
Opłaty te obejmują m.in. rezerwację miejsca, nadanie bagażu, prowizję dla przewoźnika od hotelu, czy wypożyczalni samochodów, z którymi są podpisane umowy.
Często przychody z dodatkowych opłat stanowią pokaźną część budżetów przewoźników. Liderem pod tym względem jest amerykańska tania linia lotnicza Spirit. Jej przychody z opłat dodatkowych w 2012 roku wyniosły ok. 38 proc. wysokości jej rocznych przychodów (ok. 508 mln dol.) Inny amerykański przewoźnik niskokosztowy Allegiant Air z tytułu dodatkowych opłat zainkasował ponad 271 mln dol., co stanowi 29 proc. jego rocznego przychodu.
Najmniej na opłatach dodatkowych w 2012 roku zarobiły linie lotnicze Emirates, oraz indonezyjskie, narodowe linie lotnicze Garuda. Bliskowschodni przewoźnik, z tytułu dodatkowych opłat zarobił 105 mln dol., czyli niecałe 0,5 proc. swoich rocznych przychodów. Jeszcze mniej zarobiła Garuda - 7 mln dol. - 0,2 proc. przychodów.
To niewielkie sumy, w porównaniu do tego, co zarabiają najwięksi gracze na rynku. United Airlines w ubiegłym roku zarobił na opłatach dodatkowych 5,3 mld dol (14,5 proc. przychodów). Delta Airlines zarobił z tego tytułu ponad 2,5 mld dol (8 proc. przychodów), American Airlines - 2 mld dol. a Air France - 1,2 mld dol.
W zestawieniu znalazło się także miejsce dla popularnej w Polsce, irlandzkiej linii Ryanair, która na opłatach dodatkowych zarobiła ponad 1,3 mld dol., co stanowi niemal 22 proc. jej przychodów. To oznacza, że pasażer Ryanair na opłaty dodatkowe średnio przeznaczył ponad 17 dol.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Dział dla turystów:
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
LOT zapowiada nowe połączenie z
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
Branża filmowa uratuje egipską turystykę?
Rozgrzewające koktajle na jesienne wieczory
PKP PLK ma więcej czasu na zmiany stawek
Boeing: wyniki Dreamlinera niezadowalające
Francja: kontrolerzy strajkują
Warsztaty marketingowe na Tour Salonie
W Czechach bardzo dobre warunki dla narciarzy
Oskary branży turystycznej dla Europy
Członkowie PIT organizują Weekend dla mieszczucha
Wakacje.pl umożliwiają rezerwację parkingu
Na dworcu w Łodzi podróżni będą mogli kupić bilety w kontenerze
Eurobus- nieuczciwy przewoźnik