TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Ile przewoźnicy zarabiają na dodatkowych opłatach?

Niemal każda linia lotnicza na świecie wprowadziła płatne usługi dodatkowe. Przychody z tego tytułu potrafią stanowić pokaźną część wszystkich przychodów danego przewoźnika.


Cennikom linii lotniczych przyjrzeli się analitycy z firmy Idea Works. W 2008 roku, gdy dodatkowe opłaty u przewoźników dopiero raczkowały, były to stosunkowo niewielkie kwoty. 23 przewoźników, którzy zdecydowali się wówczas na wprowadzenie takiego rozwiązania, osiągnęło przychód z tego tytułu oscylujący w granicach 2,45 mld dolarów.

W roku 2012 znacznie zwiększyła się wysokość zarówno przychodów, jak i przewoźników, którzy wprowadzili dodatkowe opłaty. Szacunki Idea Works wskazują, że 53 linie lotnicze zarobiły na dodatkowych opłatach łącznie 27,1 mld dolarów.

Opłaty te obejmują m.in. rezerwację miejsca, nadanie bagażu, prowizję dla przewoźnika od hotelu, czy wypożyczalni samochodów, z którymi są podpisane umowy.

Często przychody z dodatkowych opłat stanowią pokaźną część budżetów przewoźników. Liderem pod tym względem jest amerykańska tania linia lotnicza Spirit. Jej przychody z opłat dodatkowych w 2012 roku wyniosły ok. 38 proc. wysokości jej rocznych przychodów (ok. 508 mln dol.) Inny amerykański przewoźnik niskokosztowy Allegiant Air z tytułu dodatkowych opłat zainkasował ponad 271 mln dol., co stanowi 29 proc. jego rocznego przychodu.

Najmniej na opłatach dodatkowych w 2012 roku zarobiły linie lotnicze Emirates, oraz indonezyjskie, narodowe linie lotnicze Garuda. Bliskowschodni przewoźnik, z tytułu dodatkowych opłat zarobił 105 mln dol., czyli niecałe 0,5 proc. swoich rocznych przychodów. Jeszcze mniej zarobiła Garuda - 7 mln dol. - 0,2 proc. przychodów.

To niewielkie sumy, w porównaniu do tego, co zarabiają najwięksi gracze na rynku. United Airlines w ubiegłym roku zarobił na opłatach dodatkowych 5,3 mld dol (14,5 proc. przychodów). Delta Airlines zarobił z tego tytułu ponad 2,5 mld dol (8 proc. przychodów), American Airlines - 2 mld dol. a Air France - 1,2 mld dol.

W zestawieniu znalazło się także miejsce dla popularnej w Polsce, irlandzkiej linii Ryanair, która na opłatach dodatkowych zarobiła ponad 1,3 mld dol., co stanowi niemal 22 proc. jej przychodów. To oznacza, że pasażer Ryanair na opłaty dodatkowe średnio przeznaczył ponad 17 dol.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
opłaty dodatkowe przychody Delta Airlines Ryanair Air France Emirates Garuda Allegiant Air Spirit Idea Works




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję