TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Tani przewoźnicy zwiększają oferowanie

Dzięki niskim cenom tanie linie lotnicze stale zyskują na popularności w Polsce. A jak wygląda sytuacja przewoźników low cost na świecie? Czy wzrost ich popularności jest zjawiskiem ogólnoświatowym czy raczej lokalnym?


Firma Amadeus przeprowadziła badanie z wykorzystaniem swojego rozwiązania Air Traffic, z którego wynika, że tanie linie lotnicze wykazały 6,8 proc. wzrost liczby oferowanych miejsc na świecie w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2013 roku w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku.

Dokument przedstawia wizję intensywnego wzrostu zdolności przewozowej tanich przewoźników na terenie Azji i Bliskiego Wschodu, oraz umiarkowanego wzrostu w Europie i Ameryce Północnej.

Azja: kraje południowoazjatyckie napędzają wzrost

Tani przewoźnicy w Indonezji (wzrost o 12,3 mln miejsc), Indiach (wzrost o 3 mln miejsc), Tajlandii (wzrost o 2 mln miejsc) i Malezji (wzrost o 1,8 mln miejsc) wygenerowali połowę całkowitego, globalnego wzrostu dostępnych miejsc w segmencie low cost. Azja wykazała największą dynamikę wzrostu w każdym regionie, osiągając 28 proc. całkowitego wzrostu i oferując 129 mln miejsc w samolotach LCC w pierwszym półroczu 2013 roku.

Analiza zdolności przewozowej w miastach stołecznych pokazuje, że wzrost ten ewidentnie jest napędzany przez rozwijające się kraje azjatyckie. Dżakarta odnotowała najwyższy całkowity wzrost zdolności przewozowej LCC wśród wszystkich stolic - liczba oferowanych miejsc zwiększyła się o 2,8 mln (44 proc.). Tuż za nią uplasował się Bangkok ze wzrostem o 1,2 mln miejsc (30 proc.). Ponadto w silnie rozwiniętym Tokio także zaobserwowano znaczący wzrost zdolności przewozowej tanich przewoźników, co sugeruje, że tradycyjny nacisk na kompleksową obsługę może się zmieniać.





Europa: podzielony krajobraz

Za 0,8 proc. wzrostem miejsc oferowanych przez tanich przewoźników w Europie kryje się dużo bardziej złożony obraz: w wielu regionach Europy Południowej zmniejszają oni zdolność przewozową. Dla przykładu Madryt zaobserwował najwyższy ze wszystkich stolic regionu spadek liczby miejsc w odlatujących samolotach LCC, wynoszący 27 proc. Ateny i Rzym również odnotowały znaczące spadki w tym zakresie.

Dane te wyraźnie kontrastują z sytuacją większości regionów Europy Wschodniej i Północnej, gdzie np. Warszawa doświadczyła ogromnego wzrostu liczby miejsc oferowanych przez tanie linie na poziomie 63 proc. w stosunku do poprzedniego roku i obecnie generuje 27 proc. całkowitej zdolności przewozowej samolotów opuszczających miasto. Istambuł i Kopenhaga również zaobserwowały znaczący wzrost w tym zakresie.

Londyn utrzymuje pozycję światowego lidera pod względem tanich przewoźników

W skali globalnej zdolność przewozowa LCC w Londynie jest zdecydowanie największa ze wszystkich miast i wynosi prawie 15 mln dostępnych miejsc, czyli około 1,5 raza tyle, ile wynosi liczba miejsc w kolejnym największym mieście skupiającym tanich przewoźników - Sao Paulo. Jednak tempo wzrostu w Dżakarcie (44 proc.) i Kuala Lumpur (15 proc.), które obecnie znajdują się na trzecim i czwartym miejscu, wskazuje, że w ciągu najbliższych lat mogą one zająć jeszcze wyższe pozycje w pierwszej dziesiątce rankingu.





"Obserwujemy naturalny wzrost liczby miejsc oferowanych przez tanich przewoźników w całej Azji, gdzie bezpośrednia podróż samolotem z punktu A do B w większości przypadków jest niewystarczająca. Natomiast w przypadku wszystkich rozwiniętych rynków Europy i Ameryki Północnej zdolność przewozowa jest ograniczona, co może tłumaczyć nowe podejście niektórych przewoźników LCC, mające na celu zabezpieczenie swojego przyszłego wzrostu" - skomentował Alexandre Jorre z Amadeusa. "Osiągając 25 proc. wzrost w pierwszej połowie 2013 roku w porównaniu do roku ubiegłego, rezerwacje usług tanich przewoźników w systemie Amadeus mają coraz większe znaczenie, co jest bardzo obiecującym sygnałem, że nasza zdolność przystosowania się do potrzeb dystrybucyjnych LCC jest atrakcyjna zarówno dla agentów turystycznych, jak i linii lotniczych. Tani przewoźnicy wykorzystują oferowane przez nas możliwości dotarcia do wysokodochodowego rynku podróży służbowych oraz ekspansji na nowe regiony, gdzie obecność ich marki jest ograniczona. Aby maksymalizować te korzyści, wciąż wprowadzamy innowacje, takie jak nowe rozwiązanie typu light ticketing udostępnione właśnie dla linii easyJet, które ułatwia biurom podróży dokonywanie rezerwacji i świadczenie usług przewoźnikom niskokosztowym oraz zwiększa wydajność agentów turystycznych" - dodał.

Amadeus Air Traffic jest elementem portfolio rozwiązań Travel Intelligence firmy Amadeus. Rozwiązanie oblicza dokładne natężenie ruchu lotniczego dla każdego punktu wylotu i miejsca docelowego na całym świecie, wraz z tymi, które są zdominowane przez tanich przewoźników. Oznacza to, że linie lotnicze mogą planować i rozwijać połączenia, które odpowiadają rzeczywistemu ruchowi pasażerskiemu i potrzebom rynku w tym zakresie w oparciu o kompletne dane dotyczące miejsc wylotu i destynacji.







Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
linie lotnicze przewoźnik lotniczy Amadeus low cost Air Traffic zdolność przewozowa Alexandre Jorre




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję